...

Moderator: Moderatorer

En till spännande sak med husvagn är alla dom som bara måste om.. Även om man ligger strax över skyltad hastighet på 80-väg... Och sen när dom kommit om saktar in och kör saktare än vad man satt farthållaren på!
Användarvisningsbild
av sthlm
Variosboy skrev:Gällande vägrenskörning så blir jag rätt förundrad över när man man är ute å kör med husvagn eller släp och går ut på vägrenen å så kör 8 av 10 ändå inte om, utan de ligger å trycker bakom i alla fall, vilket har fått till följd att man tröttnar på att gå åt sidan..
Brukar själv vara noga med att visa att jag inte vill köra om genom att följa ekipaget i deras spår så dom fattar direkt och går ut i körbanan igen och slipper otrevliga överraskningar som ligger i vägrenen.
joel80 skrev:En till spännande sak med husvagn är alla dom som bara måste om.. Även om man ligger strax över skyltad hastighet på 80-väg... Och sen när dom kommit om saktar in och kör saktare än vad man satt farthållaren på!
Brukar faktiskt ligga still bakom husvagnar med lite avstånd tills jag är helt ensam just för att dessa "tattartermosar" verkar dra till sig dårar likt flugor på koskit.
Något klickar i skallen på folk när dom ser en husvagn och det verkar inte spela någon roll vilken hastighet det rör sig om.
Husvagnsfolk tycker jag i stort verkar bestå av vana bilförare som faktiskt vet att den mystiska pinnen till vänster även fungerar som blinkers och vet vikten av att iallafall försöka hålla jämn fart och kika i speglar och underlätta för andra.
Har aldrig kört med husvagn, men däremot kör jag mycket med vanligt släp och där är tendenserna de samma, folk ska om till varje pris!
Ibland roar jag mig med att sakta sakta öka farten, knappt så det märks men när hetsporrarna väl får fritt och kör om och man riktigt ser på dom när kronan faller ner och dom inser vilken hastighet dom egentligen håller! Dom har ju enbart fokus på mötande trafik så det är ingen konst att lura dom att köra mycket fortare än dom tänkt sig... :wink: :lol:

Trafiksäkert? Tveksamt! Men det är det inte heller att köra så nära att dom håller på att tugga i sig baklämmen...
Hahaha.. det är ju jätteroligt! Trots möjligen lite mindre trafiksäkert.. Det måste jag testa nån gång.. :P

Brände förresten ca 60 av mina 100 "fria" mil med hybriden med husvagn.. (Jobb-bilen som jag ser till att hålla mig under 100 mil per år privat med så skatteverket inte blir arga.)

Men vilken fantastisk bil att köra vagn med! Man märker ju för f**n inte att man har vagn bakom när man ska accelerera! :D Hamnade i kö med andra bilar på landsväg bakom nått arbetsfordon som höll ca 50km/h, och när vi fick fritt på en lång raksträcka och dom två framför började sina omkörningar hade jag inga som helst problem att hålla samma takt och bara följa med.. Kunde ha gasat bra mycket mer om det hade behövts. :)

Vagnen låg väl på knappt 1300kg när den var lastad samt att bilen troligen närmade sin totalvikt på 2500kg också med 4 passagerare samt bagaget fullt.

Väldigt lyxig känsla att glida omkring på elen i småorterna och in/ut på campingarna också. :D Men räckvidden på elen halverades... runt 2 mil fick jag ut per laddning.
Hilmer skrev:Har aldrig kört med husvagn, men däremot kör jag mycket med vanligt släp och där är tendenserna de samma, folk ska om till varje pris!
Ibland roar jag mig med att sakta sakta öka farten, knappt så det märks men när hetsporrarna väl får fritt och kör om och man riktigt ser på dom när kronan faller ner och dom inser vilken hastighet dom egentligen håller! Dom har ju enbart fokus på mötande trafik så det är ingen konst att lura dom att köra mycket fortare än dom tänkt sig... :wink: :lol:

Trafiksäkert? Tveksamt! Men det är det inte heller att köra så nära att dom håller på att tugga i sig baklämmen...
"Hetsporrarna" förstår förmodligen att du inte kommer att fortsätta i den högre hastighet du ökade till och att det rörde sig om en högst temporär hastighetsökning. De drar då slutsatsen att du snart kommer att återgå till att vara en stoppklots och vill därför om snarast möjligt. Det är lite samma fenomen som när man kör Skoda - alla skall om. Skillnaden är att jag håller jämn hastighet med min Skoda :mrgreen:
llesrof skrev:
Hilmer skrev:Har aldrig kört med husvagn, men däremot kör jag mycket med vanligt släp och där är tendenserna de samma, folk ska om till varje pris!

"Hetsporrarna" förstår förmodligen att du inte kommer att fortsätta i den högre hastighet du ökade till och att det rörde sig om en högst temporär hastighetsökning. De drar då slutsatsen att du snart kommer att återgå till att vara en stoppklots och vill därför om snarast möjligt. Det är lite samma fenomen som när man kör Skoda - alla skall om. Skillnaden är att jag håller jämn hastighet med min Skoda :mrgreen:

Med tanke på att man tydligt ser när det går upp för dem att hastigheten är betydligt högre än förväntat så tror jag mer på min teori, när man sen i 9/10 fall kommer ifatt vederbörande efter en kort stund så har dom tydligen inte så bråttom i alla fall.
Jag är vanligtvis ingen stoppkloss i trafiken utan brukar hålla trafikrytmen även med släp (undantag motorväg), men det spelar liksom ingen roll hur fort man kör, folk ska om ändå av nån anledning så fort dom ser ett släp.
Precis så jag också uppfattar det när man kör husvagn.
Självklart inte alla som kör så men det är förvånansvärt många.
De som drar husvagn har i alla fall den goda smaken att hålla sig någorlunda inom hastighetsbegränsningarna. Annars är ju laglydigheten bland släpdragare helt obefintlig. På motorvägar är släp som dras 100-110 inte ovanligt. Det finns ett klart samband mellan släpets höjd och hur fort man kör. Det har väl med att göra hur stabilt det uppför sig.
Ptjae! Behöver man hålla kanske man skulle,,,,, äh jag ger upp.....
20160713_194130_N.jpg
20160713_194130_N.jpg (472.67 KiB) Visad 602 gånger

20160713_194130_N.jpg
20160713_194130_N.jpg (42.75 KiB) Visad 2702 gånger
He he he... det var... öh... annorlunda tänkt. Vi får väl hoppas att madrassen trots allt är fastspänd med något och att föraren bara höll i den för skoj skull.
  • 1
  • 347
  • 348
  • 349
  • 350
  • 351
  • 553

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]