...

Moderator: Moderatorer

Derank skrev: tjae, jag både kollar börsen, smsar och läser mail ibland medans jag kör, ser inga problem med det. Det fins de som inte kan köra bil även om de inte fipplar på telefonen........
Hoppas jag slipper samsas med dig i trafiken då, jävla skitbeteende!
Att hävda att andra inte kan köra bil rättfärdigar inte dig att inte heller kunna göra det
Derank skrev:
BennyL skrev:Vad är det med folk i detta land? Dessa j-a telefoner som gör människor till zombies. :evil:
Är det inte gående eller cyklister på trottoarer så är det folk som kör 107 på motorväg och nästan kör in i lastbilen som inte fanns med på fejsbok.

Handen på hjärtat mina vänner, hur många av er fibblar med telefonen när ni kör och då menar jag inte svara när det ringer utan minut efter minut lägga 90% av tiden på skärmen och resten på vägen?

Väldigt ofta ser man, speciellt kvinnor, som helt utan anledning verkar titta långt ner på något i bilen, troligen en telefon som man håller mellan benen eller vid växelspaken "för att det inte skall synas..."
Rent trafiksäkerhetsmässigt är det väl då bättre att hålla den i höjd eller ovan ratten så att man åtminstone har verkligheten lite pereferiellt i blicken, istället för att titta ner - titta upp - titta ner...

Jag vet, sur gammal bakåtsträvande gubbe, men sitter man längst fram till vänster i en bil så kör man fan ta mig och inte ägnar sig åt ett parallellt digitalt universum.
Kan inte finnas något där som är så viktigt att man riskerar sig själv och andras väl och ve! Skärpning! :twisted:

tjae, jag både kollar börsen, smsar och läser mail ibland medans jag kör, ser inga problem med det. Det fins de som inte kan köra bil även om de inte fipplar på telefonen........
Du beskrev just att du gravt överskattar din egen förmåga och därmed har ett riskbeteende.
mattiasv60 skrev:
grillchips skrev:Herregud människor, jag förstår att det är ett hett ämne men ni läser uppenbarligen bara det ni själva vill läsa. Hade ni fortsatt att läsa meningen så står det att jag då väljer situationer som är mindre riskfyllda
Jodå, jag läste hela texten. Men fortfarande väljer du ju att inte flippa med telefonen när familjen är med - antingen är då familjen störning nog - eller så vi du inte utsätta dem för den risken?
Då jag inte anser att min familj är något störmoment i bilen var det mitt antagande (fel eller rätt) att det är så hos dig med, och då återstod det andra fallet. Kanske fel antagande av mig... Ursäkta i så fall.
Det är det gamla klassiska; Man skiter inte på sin egen tomt.
På landsvägar med husen väldigt nära vägen ser man ofta hur folk bränner på och kör fort tills de kommer till sin egen by...för där vill man väl inte att folk ska köra för fort.

Edit;
Vill bara tillägga att det inte var något illa ment mot grillchips eller antydan till att just han/hon kör så. Det är bara en sak jag lagt märke till under mina år på vägarna. Jag har heller inga problem med folk som kör fort, bara folk som kör fort och hänsynslöst som att ligga i röven eller att inte respektera andra bilister som vill följa lagen och som vistas på vägarna.

/// Waiz
Jag har skickat ett och annat sms när jag kört.. Trots att jag är starkt emot att folk gör det och att jag anser att det är en stor förhöjd risk.

Jag gör det inte med annan trafik runtomkring, och inte om vägen är det minsta "utmanande". (typ landsväg med mötande körfält).

På motorväg, med farthållare och som sagt, inga andra trafikanter bredvid/omkring mig händer det att jag skriver korta svar. (Typ "ringer om 15") eller enklare svar. Dom tar inte lång tid och uppmärksamheten är inte borta från vägen speciellt länge (även om det kan hända saker på 1sekund.. Och det som sagt är ett dåligt beteende..)...

Det är svårt att alltid vara duktig.. Man vet att saker är dåliga men gör det ändå..

Det är dock väldigt skönt att jag i bilen kan svara och sköta typ det mesta på mobilen via rattknapparna. Även få sms upplästa för mig..

Den adaptiva farthållaren kan ibland få en att vilja svara på sms även när man glider med i tät sakta trafik.. Men där har jag för mycket erfarenhet av att folk gör så jävla mycket märkliga filbyten och saker som radaren troligen inte skulle upptäcka så jag håller mig tills det står stilla.

Inom en ganska snar framtid kommer atonoma bilar och bygger bort den här idiotin.. Fram tills dess kommer vi troligen se en kraftigt ökande olycksstatistik p.g.a mobiler.

De som tar körkort idag har aldrig levt utan en.
Visst gör vi alla saker ibland vi vet att vi inte borde men det är väl snarare farligare med de som sätter det i system eller som hänsynslöst bortser bilkörningen för att surfa eller sms'a är viktigare.
Ska man ställa två onda ting mot varandra i bilkörningen så föredrar jag nog någon som pratar i telefon med blicken framåt än någon som läser mail och kollar börsen :wink:
Användarvisningsbild
av snepo
Waizguy skrev:Visst gör vi alla saker ibland vi vet att vi inte borde men det är väl snarare farligare med de som sätter det i system eller som hänsynslöst bortser bilkörningen för att surfa eller sms'a är viktigare.
Ska man ställa två onda ting mot varandra i bilkörningen så föredrar jag nog någon som pratar i telefon med blicken framåt än någon som läser mail och kollar börsen :wink:
Finns ju även folk som går ,tittar i tfn/sms:ar.Går över vägen utan att ta blicken från tfn.Då brukar jag tuta till.För att inte tala om fruntimmer som kör ut barnvagnen på övergångsstället,chansar att bilarna skall stanna utan att ha ögonkontakt med föraren.Händer ganska ofta.
snepo skrev: Finns ju även folk som går ,tittar i tfn/sms:ar.Går över vägen utan att ta blicken från tfn.Då brukar jag tuta till.För att inte tala om fruntimmer som kör ut barnvagnen på övergångsstället,chansar att bilarna skall stanna utan att ha ögonkontakt med föraren.Händer ganska ofta.
Folk som bara slänger ut barnvagnen utan att titta är galna, de brukar vara samma personer som går rakt rakt fram på trottoaren och sen gör en 90graders sväng ut på vägbanan utan att titta över axeln om det kommer någon bil.
Användarvisningsbild
av Derank
White skrev:
Derank skrev: tjae, jag både kollar börsen, smsar och läser mail ibland medans jag kör, ser inga problem med det. Det fins de som inte kan köra bil även om de inte fipplar på telefonen........
Tycker du själv att du samtidigt kan hålla 100% koll på resterande trafik?
Absolut, nu sitter jag såklart inte med telefonen i timmar i sträck, men på en längre tur (3-4 tim) svarar jag på ett par sms, ringer några samtal och kollar mailen lite snabbt, och jag väljer såklart mina tillfällen. Jag ligger inte i 160blås och messar samtidigt

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
  • 1
  • 339
  • 340
  • 341
  • 342
  • 343
  • 553

Min gamla V70 höll på sådär[…]

Enligt Volvos chattsupport är där kä[…]

CarPlay i v70 2016

Frågan är. Hur påverkas denna n&a[…]