...

Moderator: Moderatorer

Herregud människor, jag förstår att det är ett hett ämne men ni läser uppenbarligen bara det ni själva vill läsa. Hade ni fortsatt att läsa meningen så står det att jag då väljer situationer som är mindre riskfyllda, dvs när jag inte har någon i närheten. Så om något skulle ske i det läget är det snarare andras "fel" då de inte hållt tillräckligt avstånd. Så kan vi ju resonera liksom om vi nu ska kasta sten i glashus.

Sedan står det också klart och tydligt att det enbart är för att byta låt i Spotify vilket är ungefär lika uppmärksamhetskrävande som att byta radiokanal på stereon.
Något mer ni antar att jag gör utan att ni läst inlägget fullt ut?

Skickat från min LG-H850 via Tapatalk
snepo skrev:
grillchips skrev:Nej, inte olagligt sålänge det inte påverkar din körning........ Idiotiskt nog.

fast det påverkar ju körningen,om blicken 90% av tiden är på telefon och inte bilkörningen
Följer du fortfarande vägen i rätt hastighet så tycker inte polisen det.

av Tette
Idag befann jag mig på en s.k cykel då pärlan tyvärr behövde lite verkstadskärlek. Cyklar i centrum och befinner mig då på en väg som är skyltad 30km/h. Inga cykelbanor finns tillgängliga, alternativet är att cykla som ett fordon (som jag får) eller kliva av cykeln och samsas med fotgängare på en mindre trottoar med cykel (inte ett alternativ).
Trampar på ganska friskt, skulle uppskatta min hastighet till ca 17-18km/h då en bilist väljer att lägga sig ca 2 dm :-O) bakom mig då denne har möte så en omkörning inte är aktuell. Naturligtvis blir jag ganska stressad och tänker: "Måste jag tvärnita nu för en bilist/barn/flygande tefat osv osv så kommer denna förare att köra över mig." I samma stund som det blir fritt i mötande körfält så bränner denna bilist om mig i säkert 50km/h och tutar när denne kör förbi mig.
BennyL skrev:Vad är det med folk i detta land? Dessa j-a telefoner som gör människor till zombies. :evil:
Är det inte gående eller cyklister på trottoarer så är det folk som kör 107 på motorväg och nästan kör in i lastbilen som inte fanns med på fejsbok.

Handen på hjärtat mina vänner, hur många av er fibblar med telefonen när ni kör och då menar jag inte svara när det ringer utan minut efter minut lägga 90% av tiden på skärmen och resten på vägen?

Väldigt ofta ser man, speciellt kvinnor, som helt utan anledning verkar titta långt ner på något i bilen, troligen en telefon som man håller mellan benen eller vid växelspaken "för att det inte skall synas..."
Rent trafiksäkerhetsmässigt är det väl då bättre att hålla den i höjd eller ovan ratten så att man åtminstone har verkligheten lite pereferiellt i blicken, istället för att titta ner - titta upp - titta ner...

Jag vet, sur gammal bakåtsträvande gubbe, men sitter man längst fram till vänster i en bil så kör man fan ta mig och inte ägnar sig åt ett parallellt digitalt universum.
Kan inte finnas något där som är så viktigt att man riskerar sig själv och andras väl och ve! Skärpning! :twisted:

tjae, jag både kollar börsen, smsar och läser mail ibland medans jag kör, ser inga problem med det. Det fins de som inte kan köra bil även om de inte fipplar på telefonen........
grillchips skrev:Nej, inte olagligt sålänge det inte påverkar din körning........ Idiotiskt nog.
+1 på det. Minns en dialog vi hade för ett tag sedan där jag trodde de flesta hade slutat prata i luren när man kör. Redan dagen efteråt såg jag mig omkring och det är ju något man ser ett par ggr om dagen nu, allt för ofta där det påverkar körningen med.

Har även lagt märke till att folk sitter med sin smartphone med högtalare på när de kör och håller den som att de äter en macka ??:-/
Bilagor
unhappy-businessman-eating-a-sandwich.jpg
unhappy-businessman-eating-a-sandwich.jpg (41.22 KiB) Visad 1846 gånger
Micce: Ja exakt. Har för mig att jag sa samma sak då, men säger igen: hade MYCKET hellre sett nolltolerans precis som i UK, spelar ingen roll hur mycket fokus på vägen du har, är luren vid örat eller i näven sådär som en macka så är det böter på plats.
grillchips skrev:Herregud människor, jag förstår att det är ett hett ämne men ni läser uppenbarligen bara det ni själva vill läsa. Hade ni fortsatt att läsa meningen så står det att jag då väljer situationer som är mindre riskfyllda
Jodå, jag läste hela texten. Men fortfarande väljer du ju att inte flippa med telefonen när familjen är med - antingen är då familjen störning nog - eller så vi du inte utsätta dem för den risken?
Då jag inte anser att min familj är något störmoment i bilen var det mitt antagande (fel eller rätt) att det är så hos dig med, och då återstod det andra fallet. Kanske fel antagande av mig... Ursäkta i så fall.
mattiasv60: Nej, de är inget störningsmoment. Även om jag försöker hålla mig "inom ramarna" eller vad man nu kan kalla det så uppskattar inte sambon att jag rör telefonen när jag kör. Men att bläddra i spellistan på stereon är liksom inga bekymmer. Så det är för allas skull.
När jag är själv tappar jag ungefär lika mycket fokus på körningen när jag byter låt på telefonen som sitter monterad likt en GPS som när jag missar en hastighetsskylt och för en kort stund funderar på vilken hastighet som gäller. Den nivån ligger det på. Sitta med Facebook när jag kör skulle aldrig falla mig in.
Om det är till någon tröst så har jag försökt mig på röststyrningen till telefonen för att byta låt men Android är inte lika välutvecklat som iOS där. :wink:
  • 1
  • 338
  • 339
  • 340
  • 341
  • 342
  • 553

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]

Om du orkar kan du leta i sprängskisserna p&a[…]