...

Moderator: Moderatorer

Idag var jag riktigt nära en cykelkrock.
Jag åkte i nerförsbacke på cykelbana och skulle göra en vänstersväng in till en cykeltunnel på en korsande cykelbana.
Jag tyckte jag hörde något i cykeltunneln (det är skymd sikt) och saktade in kraftigt och gled då också mycket till vänster på min cykelbana. Då kommer det ut en gubbe på cykel i full fart från cykeltunneln och skriker argt "högertrafik!" till mig, precis som att det skulle ha varit jag som gjort något fel. Han skulle dessutom inte svänga in på min bana, utan fortsätta rakt fram så jag var ju inte i vägen för honom.

Tydligen har gubben missat att det finns något som heter högerregel, som betyder att han ska vara lite extra snäll mot sådana cyklister som kommer från höger, som jag.

Ja, jag är fortfarande upprörd. :shock: Hoppas att det går över efter en kopp kaffe.
Användarvisningsbild
av SRT
joel80 skrev:Den här är värd att läggas här också.. för jag blev lite irriterad!

[youtube]L4_-KaKLMF0[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=L4_-KaKLMF0
Kom att tänka på denna när jag själv kör mc och undrar hur förvirrad man får lov att bli när motorcyklisten får för sig att bromstesta bilen och bilisten i sin tur är mer intresserad av skadorna på bilen !?. :shock: Lastbilschaufförerna på mötande sida verkar reagera betydligt fortare. :D

[youtube]8aH4pvQKrK0[/youtube]
I den där videon finns det ju viss anledning att förstå att mc-killen är upprörd.. Eftersom föraren verkligen inte flyttar sig till höger när det går. Rättfärdigar såklart inte beteendet hos MC-killen... Han kunde ha nöjt sig med att köra om på insidan och kanske pekat åt föraren att flytta sig.
Men att bromsa sådär.. Blev lite instant justice på den.. Jag skulle nog också först kolla till fronten på bilen.. Hm.. I allafall om ramlingen inte såg värre ut än sådär.
Som vanligt så får man ju inte se hela bilden av vad som inträffat, bara resultatet..

Vem som är den verkliga boven i dramat är det bara två som vet (bilföraren och hojåkaren). Men dom lär garanterat ha två helt olika uppfattnignar om vad som hänt och vem som är boven..

Finns stöniga bilister, stöniga hojåkare osv osv osv... :roll:
Hur menar du? Finns det något i trafiken som rättfärdigar att åka upp framför och tvärnita? Tycker man får se rätt mycket av händelsen.. bilföraren kör onödigt länge i vänster körfält... MC-killen blir sjukt överdrivet arg för det och får skylla sig själv när han ska "tillrättavisa" bilföraren som gjort fel.

Sen är det tveksamt om det ens finns samma lagar som i Sverige, d.v.s att det är olagligt att ligga i vänster körfält om höger är rent. I många delstater i USA får man ligga kvar i vänster även om det rekommenderas att man flyttar sig. Man får då också köra om till höger.
Nä, det är på inget sätt acceptabelt att hålla på sådär..

Det jag menade var bara att man inte har hela bilden klar för sig genom det man får se. Det kan ju ha pågått lääänge och med annat innan som jagat upp stämningen.

Och du ska inte ta det som ett personligt påhopp med tanke på den video du själv lagt ut med en puckad MC-förare, för jag har stort förtroende för att du inte "mörkar" bakgrunden till saker som kommer på filmerna vi får se.

Men den andra filmaren vet jag ingenting om! :wink:
Den enda personen i videon som inte bara använder huvudet för att hänga kepsen på måste vara lastbilschauffören i motsatt riktning som stannar för att hjälpa till antagligen.
Förutom att left lane krama så har nog bilisten och motorcyklisten rykt ihop tidigare som vi inte får se.
  • 1
  • 335
  • 336
  • 337
  • 338
  • 339
  • 553
Service Peugeot 107 2007

Nu i eftermiddags har jag fått hem delarna […]

Kolla så "släpskon" nå[…]

Då har jag äntligen tagit tag i detta o[…]

Sova i V60 - någon?