...

Moderator: Moderatorer

Cyklister på Öland (och Gotland?) lever farligt. Obefintliga vägrenar på redan smala vägar. Hur vågar barnfamiljerna ta ut hela flocken på vägen?
Man får nog vara lite försiktig med att generallalisera. Själv cyklar jag drygt 2 mil varje dag, och jag måste nog säga att procentuellt ser jag fler idiotiska bilförare än cyklister. Men det som gör min förvånad är alla cyklister som inte verkar ha någon som helst självbevarelsedrift överhuvudtaget! Jag menar, man har inte så mycket att sätta mot om man krockar med en bil, men ändå är det så många cyklister som kör som galningar!
När jag cyklar så tänker jag att jag måste se upp för allt, dels för att jag syns sämre än en bil och dels för att jag blir mest skadad vid en krock med bil!
av DDD
Cyklister som har körkort och som bryter mot trafikregler är troligen inte obefintliga.
Kan det vara ett storstadsfenomen?

Sen vill jag även belysa om det kan vara värt att sitta i rullstol efter en olycka och säga "jag hade rätt, bilen hade väjningsplikt", som cyklist.

MVH
av *pettson*
Först av allt credit till dom låt säga 35 av 4000 som passerade som normala människor när jag stod vid vägen..
Sen en enorm credit till lastbilsföraren som fick stopp på sitt ekipage när en självmordspilot bestämde att mötande körbana är bättre väg än andra igenom en skymd kurva, jag hann aldrig få kort på händelsen eftersom jag var *bakom* ekipaget. Hann inte fota röken efter alla fordon heller då jag fotade annat, men jag missade inte ljudet. Hann se vilken cyklist det var, denna kom med på bild då andra sidan av vägen var fortsatt bättre att åka på än den avsedda. ALLA hade i år fått tillsägelse om att alla skulle samarbeta och att man ska inte åka i bredd. Jag stod 1 mil från start, 29mil kvar att cykla och ingen i princip har fattat ett dugg.. på nån bild nedan (ska inte peka ut nån) har nån smugit sej in som inte förstod lyckan i att leva när man mött en lastbil på dennes sida av vägen med en cykel. För denna där åker fortfarande på fel sida..

Bild
Bild
nästa bild hörde jag bara en massa oljud..
Cyklist bestämmer sej för att köra emellan bil och buss samt ta utsidan av buss på mötande körbana när lastbil kommer.
Slänger mej runt men hinner inte få med cyklisten när han smet emellan, däremot kaoset han skapade..
Bild
Som sagt samarbetet fungerade perfekt och alla körde med insidan av huvudet, absolut inte i bredd...
Bild

Kanske flera som ser och cyklar kan börja tänka efter om det här sättet verkligen är så smart, har gott om bilder, och bilderna kommer att lämnas till tävlingsledningen så man förhoppningsvis får ordning på detta.
Användarvisningsbild
av erikn
Man kommer aldrig få bukt med det där, och eftersom man inte kommer det så anser jag att man ska stänga av alla vägar runt Vättern när man ska köra det. Hade du fotat några timmar senare hade du fått mig på bild, långsamt cyklande. Otränad tog det många timmar runt.
av llesrof
erikn skrev:Man kommer aldrig få bukt med det där, och eftersom man inte kommer det så anser jag att man ska stänga av alla vägar runt Vättern när man ska köra det. Hade du fotat några timmar senare hade du fått mig på bild, långsamt cyklande. Otränad tog det många timmar runt.
Det blir rätt många vägar och stora vägar som man skall hindra överig trafik från att nå i så fall. Det blir rätt dumt för oss som behöver köra på dessa vägar.
Användarvisningsbild
av Fisch
Måste tyvärr hänga ut yrkesförare.

Det finns inget mer irriterande än lastbilsförare som tar lagen i sina egna händer.

Det byggs en hel del i Västerås just nu och framför allt där IKEA etablerar sitt nya varuhus. Normalt sett går vägen (E18) med två körfält genom stan och vidare en mil innan vägen övergår till 2+1 väg. Eftersom de även bygger om trafikplatsen där så leds trafiken om en liten bit och det är endast ett körfält. Det kan bli riktiga långa köer, såpass att det blir tvärstopp. Och vad gör dessa lastbilsförare? Jo de lägger sig i vänstra filen så att ingen kan åka om och tillämpa blixtlåsprincipen. De sitter där istället höga på sitt adrenalin och tycker att de kan göra som de vill. Resultatet blir att hela motorvägen med avfarter och påfarter totalstannar. Sen när de kommer fram till där det blir enfiligt då tränger de sig in och hoppas att bilisterna flyttar på sig. Vad är de ute efter? Spänning i vardagen?!

Så kör man i Västerås!
Ja, borta är den tid då man beundrade yrkersförare för deras skicklighet och hänsynsfullhet. Var det några som körde säkert så var det yrkesförare. När jag var liten ville jag själv bli lastbilschaufför. Nu, många år senare, får man utgå från det värsta när man har med yrkesförare att göra.
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 552
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]