...

Moderator: Moderatorer

Det är inte ens fel att två träter brukar det ju heta och vid denna trafiksituationen kunde det gått riktigt illa för Joel om det hade blivit en sammanstötning. Ibland ska man nog inte hålla på reglerna till 100% om man vill överleva där ute är mitt råd. Det kan ibland vara bäst att hålla sig undan och inte provocera för mycket iallafall. Man har inte mycket att sätta emot med en lastbil som motpart oavsett hur dum han än må vara.
Att försöka stångas mot en lastbil gör bara ont, läääänge eller väldigt kort.
jwiss skrev:Ja, då får vi väll hoppas att så många svenska åkerier som möjligt går i konkurs så snabbt som möjligt då! :)
För att? Då kan du ju hämta din mjölk hos bonden själv då i fortsättningen, eller vad du nu behöver. Kanske bildelar till din Volvo, hämta dom i Kina!
Bakomliggande problem (alltså utan att säga nåt om själva händelsen) är att transporter är för billigt idag. Det finns inte utrymme att ge dem som arbetar i näringen riktiga arbetsvillkor och rätt lön. Dessutom förekommer det en rätt stor mängd svartåkning av förare med ännu uslare villkor än vad svensk personal har - vilket pressar åkerinäringen här hemma än mer. Detta leder till att de som orkar jobba i branschen har en stressig tillvaro och vissa klarar inte att hålla igen den där sista biten där trafikreglerna och sunt förnuft måste gälla lika för alla, medan vissa andra helt enkelt skiter i att tänka över de risker som de kan skapa med aggressiv, stressad körning. I slutänden har ju chauffören det faktiska ansvaret för hur bilen körs, men om regler och "praxis" i branschen stimulerar till lite offensiv körning så leder det helt fel efter en tid. De som inte kan hålla emot eller har fel inställning kan lätt "hamna fel" och med noll övervakning av trafiken (när såg ni en trafikpolis som lade sig i senast?) så blir det som det blir. Men alla varor är ju billiga, så varför klaga.
Jadu Joel80, det bästa är att undvika den biten på 56an mellan Valbo och Hedesunda. Lastbilarna går i skyttetrafik på denna landsväg och de sänker Aldrig hastigheten även fast begränsningen är nere på 60km/h i kurvorna där husen står nära vägen.
Var det inte där en tradare dundrade in i en lada strax före främlingshem riktning Valbo?
Du hade dock oturen att få en riktig jäkla dåre bakom dig, vem kör så med 60 tons ekipage? Hur hade han tänkt att hinna bromsa om du fått nita för en älg? Vissa ska inte ha körkort!

/// Waiz
Jag borde bitit hårdare i tungan min och typ ringt polisen istället för att bli arg... Det är lätt att vara efterklok. :| :|
Exyzäta skrev:
jwiss skrev:Ja, då får vi väll hoppas att så många svenska åkerier som möjligt går i konkurs så snabbt som möjligt då! :)
För att? Då kan du ju hämta din mjölk hos bonden själv då i fortsättningen, eller vad du nu behöver. Kanske bildelar till din Volvo, hämta dom i Kina!
Nää, bättere om polacker och ester kan få köra!
  • 1
  • 317
  • 318
  • 319
  • 320
  • 321
  • 356
AC & kylfläkt

Inte direkt plomberad, den var hel utan märke[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]