...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
joel80 skrev:Håller helt med ovanstående om farthinder i bostadsområden.. Problemet är att det sätts allt för många farthinder där det vare sig är 30km/h eller några barn och bostäder. I Gävle har vi rätt kraftiga farthinder på en 60-väg.. Som går utmed åkrar.. Helt idiotiskt vansinne.. Alla inbromsningar och accelerationer där måste släppa ut mängder med extra föroreningar. Så får folk sämre acceptans för farthinder där dom verkligen behövs.
Exakt. Samma sak med 30-och 40-vägar. Slentrianmässigt ska de dit även på platser där det inte behövs. Acceptansen för den hastigheten minskar då.
En parameter som jag tror ofta glöms bort av oss lekmän är att hastighetsbegränsningar påverkas av fler saker än bara säkerhet. Tex ljudnivå. Man sänkte tex hastigheten här i stan från 70 till 50 av just det skälet..

Gissar att dagens generellt bredare däck samt ökad intensitet gör att vägar som förut varit inom tolerans idag har ramlat utanför så att säga..
Användarvisningsbild
av erikn
Sant. Men i många fall borde de bygga om runt omkring. Och i många fall inte bygga så nära genomfartsleder.

Samma sak med tävlingsbanor för motorsport. Man tillåter folk att bygga nära, sedan klagar de på högt buller och tvingar bort motorsporten.
Kanske man skulle bli bättre på att informera... Det gjorde man på E4:an när man sänkte till 80km/h från typ Kista och norrut.

En skylt som isåfall förklarar varför man sänker hastigheten.
Men oavsett vad så tycker jag det är totalknäppt att sätta ett farthinder som många inte vågar ta i mer än 10-15km/h på en väg med 60km/h i hastighetsbegränsning. Onödiga inbromsningar och accelerationer.. Min förbrukning från Coop Forum där vi storhandlar 1-2ggr i veckan har ökat med 30-40% på färddatorn från innan dom hade farthindren. (ca 7km resa, nu med 4 nya farthinder.. då inte räknat med dom två chikaner som också finns längst vägen.)
Det är alltså 8st inbromsningar och accelerationer extra från tidigare.. jag försöker minimera bromsning genom att släppa på gasen tidigt och inte tokaccelerera, men det drar bra med soppa ändå.)
Vad som borde göras är ju inte detsamma som att man har råd att göra det. Att sänka farten är väl bland de billigaste lösningarna man kan ha på just bullerproblemet.. Sen går det ju inte alltid att leda trafik andra vägar till/från vissa områden, det finns helt enkelt inga andra möjliga vägar som inte redan är bebyggda eller bestående av vatten tex..
Fast att hitta lösningar för att sänka hastigheten och tokbygga farthinder tycker jag inte är samma sak. Vill man minska hastigheten kan man byta ut skyltar till att börja med, smalna av vägen eller, där det inte är så trafikerat, sätta upp chikaner.
Farthinder på fel ställen minskar bara hastigheten precis vid farthindret.
llesrof skrev:I Jönköping borde vi ha en med texten "Bilar ej välkomna".
Vägtullar? Dubbdäcksförbud? 30kr/tim fram till 22 på även på lördagar? Tre filer omgjorda till 2 bussfiler och 1 bilfil? "Ej välkomna" är rena kärleksförklaringen till bilismen jämfört med Göteborg.
  • 1
  • 317
  • 318
  • 319
  • 320
  • 321
  • 554
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]