...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
Kan vi inte bara för en vecka köra strikt efter trafikreglerna här i Stockholm så får vi se hur man reagerar utifrån det att man plötsligt har 500 döda eller allvarligt skadade cyklister i Stockholmstrafiken.
Skulle lätt köra över tre stycken i veckan som det är nu om jag inte bromsat.
Varje morgon är det approx. 1-3 st som kör mot rött i korsningen Götgatan/Ringvägen.

Men å andra sidan har ju polisen bestämt att bussar får köra för fort och parkera över övergångsställen så vem vet vad som gäller.
Användarvisningsbild
av joel80
Blir irriterad på när man ligger i jämn fart med farthållare och blir omkörd av någon som sen direkt lägger sig framför en och saktar ner till under den hastighet man håller. Hände mig två gånger idag på väg mellan Sthlm och Gävle. Grrrrrr....
Användarvisningsbild
av ER
NilsO skrev:
ER skrev:Man behöver inte väja för fordon som inte är framme där man har väjningsplikt mot dom, dvs om du kommer först fast du har väjningsplikt så kör du istället för att vänta på att mötande kommer fram till stället/skylten och därefter kan köra förbi platsen.
Om man nu talar mer allmänt, har du läst/sett någonting som stöder att det skulle vara så?

Det verkar orimligt att den som kommer först fram skulle ha företräde även när det står en skylt att han/hon ska lämna företräde för mötande.

(Naturligtvis kan man inte lämna företräde för mötande som man inte vet kommer, t ex pga skymd sikt, men det är ju en annan sak.)
Väjningsplikt mot mötande gäller enbart om båda kommer ungefär samtidigt till platsen. Om du kommer 10 sekunder före så är det bara att passera då det är orimligt att vänta först 10 sekunder på ingenting och hindra trafiken genom att blockera körfältet och sen vänta på mötande när du hunnit passera före och inte stoppa upp körfältet. Även om du på avstånd ser mötande har du ej väjningsplikt om du hinner passera innan mötande är framme vid platsen och i detta fallet har cyklisten enligt tv haft hög hastighet så grund för felbedömning finns om cyklisten haft för hög hastighet för vägens lägre gräns men det ursäktar inte hans beteende.
Du står mao kvar i en korsning där du har väjningsplikt i 10+ sekunder utan anledning bara för du ser ett fordon på avstånd som du hinner ut före och väjningsplikt ej föreligger då det bara gäller om båda är på plats samtidigt?

Vägmärkesförordning (2007:90) 6 § B7, B7
Jag blir irriterad på alla dessa fartgupp som verkar byggas precis över allt, har blivit alldeles för många de senare åren... I sådana lägen är det mkt skönt att köra bil med four-c
Användarvisningsbild
av erikn
simonhalmstad skrev:Jag blir irriterad på alla dessa fartgupp som verkar byggas precis över allt, har blivit alldeles för många de senare åren... I sådana lägen är det mkt skönt att köra bil med four-c
Spaning! Du fick mig just att förstå varför SUV:ar är så omåttligt populära. För att guppen ska kännas mindre...
av NilsO
ER skrev:
NilsO skrev:
ER skrev:Man behöver inte väja för fordon som inte är framme där man har väjningsplikt mot dom, dvs om du kommer först fast du har väjningsplikt så kör du istället för att vänta på att mötande kommer fram till stället/skylten och därefter kan köra förbi platsen.
Om man nu talar mer allmänt, har du läst/sett någonting som stöder att det skulle vara så?

Det verkar orimligt att den som kommer först fram skulle ha företräde även när det står en skylt att han/hon ska lämna företräde för mötande.

(Naturligtvis kan man inte lämna företräde för mötande som man inte vet kommer, t ex pga skymd sikt, men det är ju en annan sak.)
Väjningsplikt mot mötande gäller enbart om båda kommer ungefär samtidigt till platsen. Om du kommer 10 sekunder före så är det bara att passera då det är orimligt att vänta först 10 sekunder på ingenting och hindra trafiken genom att blockera körfältet och sen vänta på mötande när du hunnit passera före och inte stoppa upp körfältet. Även om du på avstånd ser mötande har du ej väjningsplikt om du hinner passera innan mötande är framme vid platsen och i detta fallet har cyklisten enligt tv haft hög hastighet så grund för felbedömning finns om cyklisten haft för hög hastighet för vägens lägre gräns men det ursäktar inte hans beteende.
Du står mao kvar i en korsning där du har väjningsplikt i 10+ sekunder utan anledning bara för du ser ett fordon på avstånd som du hinner ut före och väjningsplikt ej föreligger då det bara gäller om båda är på plats samtidigt?

Vägmärkesförordning (2007:90) 6 § B7, B7
I förordningen sägs ju att "Märket anger att det är förbjudet att passera en sträcka om detta inte kan ske utan att mötande fordon hindras."

Om jag kan passera utan att den som möter behöver stanna gör jag såklart det. Annars väntar jag tills den som möter har passerat.

Gör inte du så?

Det du skrev överst tolkade jag som att du menade att om man kommer fram först, så kan man låta den som möter vänta. Den principen tillämpar jag när det inte finns några skyltar om vem som har företräde t ex förbi en smal busshållplats eller över en bro.
Användarvisningsbild
av ER
Om du kommer 10+ sekunder innan och du ser mötande så kan du passera utan att hindra och väjningsplikten gäller enbart om ni kommer fram ung. samtidigt som mötande tvingas stanna. Om sen mötande kör för fort/bryter mot regler och pga sitt trafikbrott hindras påverkar inte om du kan köra eller inte. Är ju väldigt mycket en bedömning om man hinner passera eller ej innan väjningsplikten inträder.
Sen kan ju sträckan vara längre så 10s inte räcker men i detta exempel bör det räcka och bli över OM mötande inte kör för fort men det påverkar som sagt inget för ett-två fel blir aldrig ett rätt.
Hinner jag passera innan mötande hindras så passerar jag smidigt.
erikn skrev:
simonhalmstad skrev:Jag blir irriterad på alla dessa fartgupp som verkar byggas precis över allt, har blivit alldeles för många de senare åren... I sådana lägen är det mkt skönt att köra bil med four-c
Spaning! Du fick mig just att förstå varför SUV:ar är så omåttligt populära. För att guppen ska kännas mindre...
Precis, det är det nya offroad, tyvärr. Bättre om folk kunde tänka så slapp man dessa gupp
Jag blir irriterad på alla dessa förbannade idioter som inte förstår VARFÖR GUPPEN ÄR PLACERADE DÄR DE ÄR!
Jag bor i ett högst barntätt område där 30km/h gäller "runt" området men likt förbannat bränner folk på i 50km+ och flyger över guppen som sitter med en 50-70m mellanrum (vissa sträckor ännu tätare.)
För några veckor sedan sprang ett barn ut mellan ett par parkerade bilar - tack och lov körde taxin i väldigt låg hastighet samt tur i oturen att barnet var lite "slött" och sprang in i framskärmen.
Man kan dividera om uppfostran hit och dit men barn är barn, in genom ena örat och ut genom andra.
Vad är egentligen problemet med att behöva köra lite sakta, rulla över farthindret lite smidigt och köra vidare? Så jobbigt kan det väl ändå inte vara?

Förtydligande: jag syftar på bostadsområden i första hand.
Håller helt med ovanstående om farthinder i bostadsområden.. Problemet är att det sätts allt för många farthinder där det vare sig är 30km/h eller några barn och bostäder. I Gävle har vi rätt kraftiga farthinder på en 60-väg.. Som går utmed åkrar.. Helt idiotiskt vansinne.. Alla inbromsningar och accelerationer där måste släppa ut mängder med extra föroreningar. Så får folk sämre acceptans för farthinder där dom verkligen behövs.
  • 1
  • 316
  • 317
  • 318
  • 319
  • 320
  • 554
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]