Lajning skrev:Problemet med racercyklar i stadsmiljö är att de är väldigt känsliga för dåliga vägar. Man gör inte gärna en drop från en trottoar eller liknande. Oftast brukar cykelbanor vara allt annat an släta och fina. Det blir lite av en hinderbana att inte köra på andra trafikanter, potthål, kanter osv. Därav cyklar man helst på bilvägen. Själv försöker jag hålla mig så långt borta från bilar som jag bara kan, men der är inte alltid möjlighet.
Idioter som cyklar i bredd skulle det dock vara skottpengar på.
Mycket enkelt, hastighetsbegränsning även för cyklister.
Dessutom så får jag inte köra fortare än att jag kan stanna och undvika hinder och fara när jag kör bil, detsamma kanske skulle kunna gälla när man sitter på en cykel?
Om jag köper mig 20" med korvskinn till däck på fälgarna så ger det mig inte rätten att köra på en nyasfalterad cykelväg för att det är gropar i gatan.
Dumt? Ja och dessutom tramsigt. Problemet är att sunt förnuft inte finns längre och då får vi dessa diskussioner.
Hade jag inte panikbromsat imorse så hade jag kört på en cyklist som sket i högerregeln eftersom alla som kör bil skall stanna för dessa tvåhjulingar.
Hade hon bromsat och sökt ögonkontakt så hade jag vinkat fram henne utan problem vilket händer i denna korsningen ganska ofta.
MEN hon gör samma sak varje jävla morgon! Upp med näsan och "jag har rätt".
Ibland tänker jag att jag skall tilämpa samma strategi som i filmen "Falling Down" med Michael Douglas och bara köra över kärringhelvetet.
Kan tillägga att det i ett annat område jag besöker väldigt ofta bor ett antal män/kvinnor som gränslar riktiga räcers med sådant felbockat styre.
Dessa iklär sig färggranna trikåer och far fram i en väldig fart men det är aldrig några som helst problem.
Dom har framför allt koll på övrig trafik, ger tecken antingen med hand eller förflyttar sig så att man uppfattar vad som är på gång.
Att krama varandra i trafiken är inte detsamma som att strypa någon.