...

Moderator: Moderatorer

Alltså en cyklist som cyklar betydligt snabbare än alla andra som befinner sig på cykelbanan är ibland farligare där än på vägen.. speciellt i stadstrafik där de snabba kan hålla typ samma tempo som bilar...
Problemet med racercyklar i stadsmiljö är att de är väldigt känsliga för dåliga vägar. Man gör inte gärna en drop från en trottoar eller liknande. Oftast brukar cykelbanor vara allt annat an släta och fina. Det blir lite av en hinderbana att inte köra på andra trafikanter, potthål, kanter osv. Därav cyklar man helst på bilvägen. Själv försöker jag hålla mig så långt borta från bilar som jag bara kan, men der är inte alltid möjlighet.

Idioter som cyklar i bredd skulle det dock vara skottpengar på.
Användarvisningsbild
av sthlm
Lajning skrev:Problemet med racercyklar i stadsmiljö är att de är väldigt känsliga för dåliga vägar. Man gör inte gärna en drop från en trottoar eller liknande. Oftast brukar cykelbanor vara allt annat an släta och fina. Det blir lite av en hinderbana att inte köra på andra trafikanter, potthål, kanter osv. Därav cyklar man helst på bilvägen. Själv försöker jag hålla mig så långt borta från bilar som jag bara kan, men der är inte alltid möjlighet.

Mycket enkelt, hastighetsbegränsning även för cyklister.
Dessutom så får jag inte köra fortare än att jag kan stanna och undvika hinder och fara när jag kör bil, detsamma kanske skulle kunna gälla när man sitter på en cykel?
Om jag köper mig 20" med korvskinn till däck på fälgarna så ger det mig inte rätten att köra på en nyasfalterad cykelväg för att det är gropar i gatan.
Dumt? Ja och dessutom tramsigt. Problemet är att sunt förnuft inte finns längre och då får vi dessa diskussioner.
Hade jag inte panikbromsat imorse så hade jag kört på en cyklist som sket i högerregeln eftersom alla som kör bil skall stanna för dessa tvåhjulingar.
Hade hon bromsat och sökt ögonkontakt så hade jag vinkat fram henne utan problem vilket händer i denna korsningen ganska ofta.
MEN hon gör samma sak varje jävla morgon! Upp med näsan och "jag har rätt".
Ibland tänker jag att jag skall tilämpa samma strategi som i filmen "Falling Down" med Michael Douglas och bara köra över kärringhelvetet.

Kan tillägga att det i ett annat område jag besöker väldigt ofta bor ett antal män/kvinnor som gränslar riktiga räcers med sådant felbockat styre.
Dessa iklär sig färggranna trikåer och far fram i en väldig fart men det är aldrig några som helst problem.
Dom har framför allt koll på övrig trafik, ger tecken antingen med hand eller förflyttar sig så att man uppfattar vad som är på gång.

Att krama varandra i trafiken är inte detsamma som att strypa någon.
jwiss skrev: Eller cykelbanan går kringelkrokigt genom ett dagsi och cyklisten håller utan problem 30 km/h som brukar vara skyltad hastighet i villaområden.
Näe, inte här. Alla kommunala förskolor har grindar och stängsel. Dessutom tror jag att förskoleverksamheten är nedlagd. De gånger jag i tjänsten besökt huset, det är alltså kommunal verksamhet i kåken, så har det vart ett helt annat klientel, om man skall uttrycka sig diplomatiskt. Och det är väl bäst att göra. Sedan är cykelbanan rak och fin. Cyklar man i lagom takt som tar hänsyn till gångtrafikanter så fungerar en cykelbana utmärkt. Det gör den sällan för dessa män i lycra som far fram som om det brann i röven på dem.
sthlm skrev:
Lajning skrev:Problemet med racercyklar i stadsmiljö är att de är väldigt känsliga för dåliga vägar. Man gör inte gärna en drop från en trottoar eller liknande. Oftast brukar cykelbanor vara allt annat an släta och fina. Det blir lite av en hinderbana att inte köra på andra trafikanter, potthål, kanter osv. Därav cyklar man helst på bilvägen. Själv försöker jag hålla mig så långt borta från bilar som jag bara kan, men der är inte alltid möjlighet.

Mycket enkelt, hastighetsbegränsning även för cyklister.
Dessutom så får jag inte köra fortare än att jag kan stanna och undvika hinder och fara när jag kör bil, detsamma kanske skulle kunna gälla när man sitter på en cykel?
Om jag köper mig 20" med korvskinn till däck på fälgarna så ger det mig inte rätten att köra på en nyasfalterad cykelväg för att det är gropar i gatan.
Dumt? Ja och dessutom tramsigt. Problemet är att sunt förnuft inte finns längre och då får vi dessa diskussioner.
Hade jag inte panikbromsat imorse så hade jag kört på en cyklist som sket i högerregeln eftersom alla som kör bil skall stanna för dessa tvåhjulingar.
Hade hon bromsat och sökt ögonkontakt så hade jag vinkat fram henne utan problem vilket händer i denna korsningen ganska ofta.
MEN hon gör samma sak varje jävla morgon! Upp med näsan och "jag har rätt".
Ibland tänker jag att jag skall tilämpa samma strategi som i filmen "Falling Down" med Michael Douglas och bara köra över kärringhelvetet.

Kan tillägga att det i ett annat område jag besöker väldigt ofta bor ett antal män/kvinnor som gränslar riktiga räcers med sådant felbockat styre.
Dessa iklär sig färggranna trikåer och far fram i en väldig fart men det är aldrig några som helst problem.
Dom har framför allt koll på övrig trafik, ger tecken antingen med hand eller förflyttar sig så att man uppfattar vad som är på gång.

Att krama varandra i trafiken är inte detsamma som att strypa någon.
Mig veterligen gäller hastighetsgränserna även cyklar.
Jepp! Hastighetgränserna gäller för alla slag av fordon, alltså även för cykel
Användarvisningsbild
av erikn
llesrof skrev:
jwiss skrev: Cyklar man i lagom takt som tar hänsyn till gångtrafikanter så fungerar en cykelbana utmärkt.
Det är ju det som är problemet. Cyklar man på cykelbanan får man skäll för att man cyklar för snabbt. Cyklar man på vägen får man skäll för att det går för långsamt. Och så vill de att fler ska cykla...
llesrof skrev:
Tro mig, cykelbanan finns där. Den går till höger om lekplatsen. Jag har vart på den där skolan ett flertal gånger och kör då parallellt med cykelbanan.
Den är inte uppmärkt som en cykelbana vid den korsning som ligger närmast (och bortanför, så man kan inte ta för givet att det är en cykelbana.
Jag backade bakåt i Google Maps längs Huskvarnavägen, men hittade ingen tydlig angivelse att det fanns en cykelbana parallellt med Huskvarnavägen. Hade jag suttit som nämndeman i tingsrätten hade jag inte ansett att cyklisten gjort fel i att använda vägen och inte cykelbanan.
I mina ögon borde cyklisten fällas för att ha hindrat trafiken, och lastbilschauffören för att ha brutit mot väjningsplikten samt hindrat trafiken. Efter chauffören stannat för cyklisten är han minst lika ansvarig till att inte lösa konflikten som uppstått genom att vägra backa, göra-om-göra-rätt. Fordonen bakom lastbilen får flytta på sig.
Mabuse skrev: Fordonen bakom lastbilen får flytta på sig.

Att situationen har uppstått är ju helt klart, och det hela kunde faktiskt lösas mycket bättre än vad som gjordes det håller jag med om. Men ditt förslag är nog inte riktigt genomtänkt, att flytta ett större antal fordon bakåt i kön för att släppa fram en cyklist är långt ifrån den smidigaste lösningen i detta fallet!
Hilmer skrev:
Mabuse skrev: Fordonen bakom lastbilen får flytta på sig.

Att situationen har uppstått är ju helt klart, och det hela kunde faktiskt lösas mycket bättre än vad som gjordes det håller jag med om. Men ditt förslag är nog inte riktigt genomtänkt, att flytta ett större antal fordon bakåt i kön för att släppa fram en cyklist är långt ifrån den smidigaste lösningen i detta fallet!
Fast i detta fallet är väl inte själva smidigheten det roliga? :mrgreen:
  • 1
  • 313
  • 314
  • 315
  • 316
  • 317
  • 554
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]