...

Moderator: Moderatorer

Det mest kända i den lilla ort vi bor i, är att det är så jädrans många som inte kan hålla hastigheterna. DET stör mig mest. De flesta ligger 60-70 på 90-väg, sen kommer en 50-väg men de ligger fortfarande kvar i samma hastighet. Sen avskyr jag folk som inte kan blinka i rätt tid eller överhuvudtaget.
Jag har varit sååå nära att krocka pga såna idioter.
Men inget slår när en klantskalle eller 2 ligger och "hackar" på gasen. Typ släpper, gasar, släpper, gasar, när det inte finns en jävel framför!
av Mwi
Envis cyklist vs. envis lastbilschaufför som diskuterar förkörsrätt i rusningstrafik verkar kunna skapa irritation :D

Lite långsam film men roligt att se en sådan envis cyklist, han har alla emot sig.
av jwiss
Lajning skrev:Rondell med 4 in/utfarter och två körfält på samtliga in/utfarter. Dessa är väldigt vanliga i Linköping. Höger körfält, högersväng eller rakt fram. Vänster körfält, vänstersväng eller rakt fram. Detta stöds vad jag vet i samtliga fall av skyltning på plats, i alla fall här i Lkpg.

Vi har egentligen bara en rondell som är lite knepig, Vallarondellen. Där försvinner nämligen körfält i utfarter varpå körfältsbyte inne i rondellen kan bli aktuellt.

Det absolut största problemet är att folk genar i rondeller genom att skära in i innerfil från ytterfil. Detta sker i stort sett varje gång jag kör bil i stan, vilket är ganska ofta.
Spiralrondeller är väll ganska vanliga i linköping?
Jag tycker dom ska bli standard på alla stora rondeller.
I mörtlösarondellen var det an fullstor långtradare som skulle ta högerfil från stan och ut mot ÖB (270°) när jag skulle ut mot E4 i vänster (ej filbyte)... Han tvingas byta fil vid E4-utfarten, tur att han hadde bra bromsar :)
Mwi skrev:Envis cyklist vs. envis lastbilschaufför som diskuterar förkörsrätt i rusningstrafik verkar kunna skapa irritation :D

Lite långsam film men roligt att se en sådan envis cyklist, han har alla emot sig.

Ska bli kul/intressant å höra om det kommer en förklaring till situationen framöver så man får höra vad det handlade om!!

Dom på filmen representerar, i mina ögon, två av dom allra mest nonchalanta grupperna i trafiken.. dels träningscyklister och dels lastbilschaufförer med mentaliteten att alla andra ska flytta sig för dom..
Enligt kommentarerna så är vägen där avsmalnad p.g.a busshållplats, och de som kommer från cyklistens håll har företräde.
Troligen har cyklisten varit framme vid avsmalningen först och lastbilschaffisen tyckt att han kan ta trottoaren... Men cyklisten var av den sega sorten.
När två kålsupar stöter ihop blir det ofta lite jobbigt...
av jwiss
Jag tror cyklisten är min nya idol! :twisted:
Jag har många liknande avsmalningar på bilvägen till jobbet, jösses vad försiktigt jag backar när en mötande taxi tränger sig in :)
Mwi skrev:Envis cyklist vs. envis lastbilschaufför som diskuterar förkörsrätt i rusningstrafik verkar kunna skapa irritation :D

Detta är i Jönköping. Jag kör den vägen ett par gånger i veckan.

Mina reflektioner:
1: Så går det när stadsplanerare konstruerar gator där en cykel och lastbil inte kan mötas. Det blir ju bara löjligt. Jag hävdar att det är grov inkompetens, tjänstefel och slöseri med skattemedel att bygga sådana gator i en stad där de styrande vänder ut och in på sig själva, och staden, för att framstå som framkant och attraktiv. Att man år 2015 i ett civiliserat land inte kan bygga en gata där en lastbil och en cykel kan mötas är bara horribelt.

2: Cyklisten har en cykelbana några meter bredvid sig. Han är i och för sig stridsutrustad och avser att susa fram som en furie i hög hastighet och då är cykelbanan extremt olämplig. Det är faktiskt beundransvärt att en cyklist kan ha det omdömet. Det tyder trots allt på någon form av intellektuell kapacitet.

3: Cyklisten har kanske fått nog? Nog av nonchalanta bilister och obefintliga cykelbanor genom stan. Varje enskild gång kanske inte var så farlig men att gång efter gång efter gång utsättas för idioter i trafiken tar till slut ut sin rätt och då kan det bli så här. De inblandade blir upprörda, för det är ju första gången för dem, men det kanske är 3428 gången för cyklisten? Nu beslutade han sig för att markera att lastbilen har väjningsplikt.

4: Mobilkameror ÄR ett problem för ens personliga integritet. Hade jag fått nog och agerat som cyklisten så hade jag ogärna velat bli filmad, häcklad och hånad.
av jwiss
llesrof skrev: 2: Cyklisten har en cykelbana några meter bredvid sig. Han är i och för sig stridsutrustad och avser att susa fram som en furie i hög hastighet och då är cykelbanan extremt olämplig. Det är faktiskt beundransvärt att en cyklist kan ha det omdömet. Det tyder trots allt på någon form av intellektuell kapacitet.
Nej! Ingen cykelbana:
https://www.google.se/maps/@57.7906818, ... 312!8i6656

3: Cyklisten har kanske fått nog? Nog av nonchalanta bilister och obefintliga cykelbanor genom stan. Varje enskild gång kanske inte var så farlig men att gång efter gång efter gång utsättas för idioter i trafiken tar till slut ut sin rätt och då kan det bli så här. De inblandade blir upprörda, för det är ju första gången för dem, men det kanske är 3428 gången för cyklisten? Nu beslutade han sig för att markera att lastbilen har väjningsplikt.
Det är vad jag tror oxo.
jwiss skrev:
llesrof skrev: 2: Cyklisten har en cykelbana några meter bredvid sig. Han är i och för sig stridsutrustad och avser att susa fram som en furie i hög hastighet och då är cykelbanan extremt olämplig. Det är faktiskt beundransvärt att en cyklist kan ha det omdömet. Det tyder trots allt på någon form av intellektuell kapacitet.
Nej! Ingen cykelbana:
https://www.google.se/maps/@57.7906818, ... 312!8i6656

Det är vad jag tror oxo.
Tro mig, cykelbanan finns där. Den går till höger om lekplatsen. Jag har vart på den där skolan ett flertal gånger och kör då parallellt med cykelbanan.
Senast redigerad av 2 llesrof, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 311
  • 312
  • 313
  • 314
  • 315
  • 554

Inte speciellt, men det är en gammal bil och […]

De gick smärtfritt så nu får de[…]

Det är väl enklast att börja med gi[…]

Högtalare bak XC40 -22

Har precis köpt en xc40 -22 och det verkar va[…]