...

Moderator: Moderatorer

Jag är en sån dumbom som följer skyltarna strax innan cirkulationsplatser, ni vet dom där vägvisarna som ingen tittar på :)
Kör i tvåfiliga cirkulationsplatser varje dag byter aldrig fil inuti cirkusen, ligger jag i vänsterfil så åker jag ut i vänsterfil, självklart med en blick över axeln. Annars är det fint att åka tradare i mindre tvåfiliga cirkulationsplatser då lägger man sig i mitten :D

Med dessa luddiga regler och lagar gällande cirkulationsplatser (även fast vi haft dom så länge) så är det inte konstigt att det smäller. Lagen borde gå efter skyltning och vägmarkering först, finns inte dessa så får man gå efter väjningsplikten vid filbyte.
Förresten, var till dina trakter Joel80, körde av riks 80 in mot valbo köpcentrum och där har kommunen verkligen gamblat. Där får man svänga höger direkt från vänsterfil enligt skyltningen, haha, det törs inte ens jag allt det är för riskabelt :D
Waizguy skrev:Förresten, var till dina trakter Joel80, körde av riks 80 in mot valbo köpcentrum och där har kommunen verkligen gamblat. Där får man svänga höger direkt från vänsterfil enligt skyltningen, haha, det törs inte ens jag allt det är för riskabelt :D
Ja den är spännande! På den tiden man fortfarande såg vägmarkeringar där "försvann" en fil in där. Rondellen är alltså enfilig mellan den utfarten och infarten som kommer precis efter. (Från samma håll.)
Jag ligger alltid i vänsterfil där om jag ska till IKEA.. Men är väldigt beredd på tutan. ;)
Det som irriterar mig mest är folk som ligger och nosar en precis i arslet...

För drygt en vecka sedan körde jag på en hyfsat smal, ganska kurvig 70-väg utan större möjligheter för omkörning. Det var 4 bilar framför mig som alla höll behagligt avstånd till varandra, och så jag längst bak i ledet. Det var lugn och fin körning i ca 75-80km/h och allt var frid och fröjd, så plötsligt kommer en skåpbil i full karriär bakifrån och lägger sig ca 3m bakom mig. Där ligger han sedan som absolut fastklistrad, och konstant vinglar höger-vänster-höger-vänster i ett försök att stressa upp mig. Jag fattar inte vad han ville åstadkomma när han har 5 bilar framför sig? Hela vägen från Vassunda till Nåntuna (Uppsala) kunde jag inte se någonting förutom hans strålkastare i backspegeln.

När vi närmar oss en tvär kurva och bilarna framför börjar sakta in slår jag en blick i backspegeln och ser föraren sitta nedåtböjd och pillar på mobilen, så jag blinkar till med bromsljusen. En gång... Två gånger... Fem gånger... Till sist när han ligger max en meter ifrån mig och jag inte mycket längre ifrån bilen framför så ser han mig och bromsar tvärt. Som tack ger han mig tre arga helljusblink genom kurvan, och efter det håller han om något ett ännu kortare avstånd resten av vägen. Väl i slutet av vägen när vi kommer till några rondeller så kändes det inte långt ifrån att jag skulle stanna och gå och strypa föraren...
i det läget släpper jag gasen.. ner i 30km/h (gärna tajma det med möte så han inte kan köra om till en början.)
Allt för att öka min säkerhet (inte alls för att jävlas tillbaka.. looovar) och att en ev krock ska göra mindre ont.

Att ha en dashcam bakåt i dom lägena känns också skönt.. skulle det hända något har man svart på vitt att han hållt jävligt taskigt avstånd.. och skulle det synas att han pillar med mobilen då är det faan nog för att leda till åtal.
Användarvisningsbild
av sthlm
Efter att ha ögnat igenom ett par trådar så fick jag se Joel80 skriva citatet nedan i en annan tråd och tänkte ge ett svar på det här.
För det finns väl ingen tråd med lustiga saker i trafiken vad jag vet?
joel80 skrev:men alltså seriöst.. finns det någon som inte klarar av att fylla på spolarvätska själv? Det ingår ju t.o.m i utbildningen.
Det ingår ganska mycket i utbildningen men bryr man sig inte så har man föga nytta av det.
I förra veckan så berättade en bekant att han fått skjuts av sin kollegas fru som av någon anledning skulle stanna på ett illa valt ställe.
Freddan blir irriterad men hon ger inte med sig "för det går fort".
Han trycker på den där röda triangeln som markerar parkeraöverallt för att iallafall markera bilen och hon sitter förstummad.

-Ahhh, jag har inte vågat trycka på den där för det är ju typ en varningstriangel på knappen :shock:

*dutt* -self destruction in five...
av Tette
Körde hem från pappa på e4an mellan hörnefors -umeå idag. Efter 5km kommer jag ikapp en garagelackad skoda/volkswagen pickis som ligger och vinglar ut på de vita "durr durr" strecken flertalet gånger. Helt plötsligt blåser han iväg, jag håller 110 och pickisen svischar i väg. 2 min senare är jag ikapp och ligger bakom denna bil i ca 70 på 110 väg.
Vid nästa 2 filigt kör jag om och ser att det sitter en ung grabb (nyss 18 ser han ut) och pillar på den dära jävla telefonen.

Körkortet i ett flingpaket kanske?

Sen blir jag irriterad på mitt fastighetsbolag som inte låter mig hyra ett garage på ett annat område i vinter fastän det är 5st som har stått tomma i 7 månader... :evil:
Användarvisningsbild
av joel80
Såg också en utan lysen på OUPPLYST motorväg idag! Det var vid 19:15-tiden, så det var inte helt bäcksvart.. men klart mörkt ändå. Man undrar...
Tette skrev:Sen blir jag irriterad på mitt fastighetsbolag som inte låter mig hyra ett garage på ett annat område i vinter fastän det är 5st som har stått tomma i 7 månader... :evil:
Mja de är ju inte alltid kända för att vara flexibla. Antar att det inte är ett privat bolag?

Bodde hos det kommunala bolaget förr och hade förrförra bilen utomhus men när förra Volvon skaffades ville jag ha den under carport som fanns på samma område, Det fanns ca 3 st lediga visste jag då jag bott där 3-4 år. Nej då svarade de, dem är uthyrda. Jaha svarade jag men vore det inte bättre att jag som har bil kan hyra ett och dessutom använda motorvärmaruttaget?, nej svarade de. Men ni vill ju marknadsföra er som en grön kommun, då slipper jag ju väldigt många kallstarter. Nej, nej dem som har dem har dem. :evil: Ok, kan jag få namn och adress på dem och se om jag kan hyra i ett i andra hand? Nej vi lämnar inte ut sådana upgifter. Klick.... Ringer två veckor senare, annan dam svarar. Hej jag har backat på en bil som stod parkerad tidigare i veckan i en av era carports och lämnat en lapp på den men de har inte hört av sig än, kan du kanske se vem som har plats 4? Ja men oj då det är G****l L*****n och hon har tel.nr 070********. Tack då ringer jag och hör med henne. Samma kväll hade jag ett andrahandskontrakt på en carport för halva priset och min nyblivna sambo kunde ta min utomhusplats :mrgreen:

sthlm skrev:Hur mörkt kan det bli innan en människa förstår att något är fel?
Att köra utan lyse är den nya Svenska nationalsporten.
SM i mörkerseende pågår för fullt jut nu. Tyvärr ingen Konstapel som övervakar spelet :roll:
  • 1
  • 309
  • 310
  • 311
  • 312
  • 313
  • 554
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]