...

Moderator: Moderatorer

av Forssen
KKR skrev:
Forssen skrev:Jotack, vet hur det är att köra budbil i denna kära storstad, kört både de små renault masters och de stora,insett att det bara är o slå i handbromsen och göra det man ska.
Hur var rubriken nu? Idioter med noll vett i huvudet, va.
Lite skillnad när folk ställer sig på lastplatserna, det är inte alltid så lätt för yrkeschaufförer att parkera inne i stan, i mina fall handlar det om ett par minuter.

Edit

Ska väl tillägga att jag har vett nog att inte dubbelparkera på tex sveavägen eller någon högtraffikerad gata, de få gånger jag dubbelparkerar är inne på gator där folk kommer runt och inte är speciellt trafikerade. : )
av Forssen
Absolut, fast det är inte så farligt att köra inne i stockholm, det som går än på nerverna är alla cycklister. Har ju hänt ett par gånger att de cycklat in i speglarna. Läste en artikel förra sommaren när polisen stod vid ett röljus, bötfällde alla cycklister som cyckla mot rött :D
Användarvisningsbild
av Dalmans
Busschaufförer..

Utanför min sons dagis går det en väldigt smal byväg, möter bussar där dagligen och det går inte utsatt hastighet. igår såg jag en framför mig och kom ikapp honom vid en hållplats, en bit innan dagiset där det är 50väg följde jag efter honom i 60 knyck. retade inte mig så mycket på det men hängde på för att se hur han skulle reagera på 30-zonen som kommer i anslutning till dagis. lagom vid 30 skylten gasar den jäveln på och dundrar förbi både lågstadieskola och dagis i inte minde än uppåt 70 blås. Tänk er då att klockan var typ 15:30 och många barn slutar skolan, och många barn går efter den smala byvägen när dom ska hem från skolan.

Jag slog genast 118118 på luren och ringde upp kundtjänst på Dalatrafik, skulle lämnas ett klagomål men frågan är hur mycket det hjälper. nästa gång ska jag nog följa efter bussjäveln, genomskjuta honom i nästa by och fråga om han är riktigt riktig i huvudet.

En bekant fick lov att välja frontalkrock eller dike vid möte av en buss på samma väg, när bussen kom i rejält hög hastighet, gissa om han var imponerad?
av *pettson*
Dalmans skrev:Busschaufförer..

Utanför min sons dagis går det en väldigt smal byväg, möter bussar där dagligen och det går inte utsatt hastighet. igår såg jag en framför mig och kom ikapp honom vid en hållplats, en bit innan dagiset där det är 50väg följde jag efter honom i 60 knyck. retade inte mig så mycket på det men hängde på för att se hur han skulle reagera på 30-zonen som kommer i anslutning till dagis. lagom vid 30 skylten gasar den jäveln på och dundrar förbi både lågstadieskola och dagis i inte minde än uppåt 70 blås. Tänk er då att klockan var typ 15:30 och många barn slutar skolan, och många barn går efter den smala byvägen när dom ska hem från skolan.

Jag slog genast 118118 på luren och ringde upp kundtjänst på Dalatrafik, skulle lämnas ett klagomål men frågan är hur mycket det hjälper. nästa gång ska jag nog följa efter bussjäveln, genomskjuta honom i nästa by och fråga om han är riktigt riktig i huvudet.

En bekant fick lov att välja frontalkrock eller dike vid möte av en buss på samma väg, när bussen kom i rejält hög hastighet, gissa om han var imponerad?
Så tycker jag all yrkestrafik beter sej här i krokarna. Tar man inne vid centrum i stan så har du södergående trafik. Där ska du ALDRIG korsa om du har grönt utan att kika åt höger. För det spelar ingen roll om hela stolpen skiner, inte en enda lastbil brukar ägna sej åt att följa sin röda stolpes önskan. Det slår aldrig fel med det, inkommande växlar ned och så passerar 5-6 tradare mot rött. En bit innan dom kommer till trafikljusen som tydligen inte syns nog finns det en 30 sträcka ca 300 meter lång för att det är en pizzeria som har snabb p plats samt två utfarter där som är lite dolda. Där finns inte en enda tung trafik som överhuvudtaget slår av på gasen. För inte så längesen gjorde lokala NTF en mätning på platsen av 155 uppmätta personbilar körde hela 102 i hastighet 28-35km/h. Resterande hade runt 50km/h som farten tidigare var på sträckan.
Av tunga trafiken, lastbilar, stadsbussar, turistbussar totalt 204st körde 9!!!! i 28-35km/h. Vanligaste hastigheten var 55-65km/h. En turistbuss hade 87km/h. Stadsbussarna hade inte EN ENDA som höll 30km/h.
Detta uppmärksammades polisen och bussbolagen på. Men bussbolagen hänvisar till felmätning och tillfälliga anställda. Polisen hänvisar till att det går inte att *komma åt tung trafik, det finns inget ställe att stanna dessa på* Tydligen duger inte plats motsvarande en helt egen fil och drygt 1500 meters längd. Åt andra hållet finns flera större busshållplatser där man utan problem kan vinka in fordon, även med släp.
Är absolut inte nån ängel i trafiken men nånstans går gränsen. Kommunen riggade en videokamera då man ville uppmärksamma problemet för vägverket. Efter att ha dokumenterat diverse idiotkörningar och för att verkligen visat trafikbelastningen så kom vägverket ut. Nu skulle krafttag sättas in. Man stängde av kurvan, lade bättre asfalt så att det blev *enklare att svänga* så var saken uttangerad... Inte riktigt svaret på frågorna som ställdes.
Men nu kommer väl förhoppningsvis bron så då ska tunga trafiken jävlarimej få krångla och tappa rejält med tid för att åka igenom centrum. Detta för att inte frestas att ta vägen igenom för att slippa broavgifterna.
Användarvisningsbild
av Tjuren59
På min ort ser jag detta nästan dagligen men på parkeringar med tydliga rutor.
Men det är ju här och här är nästan alla bilförare idioter när man ser saker i trafiken dagligen på en så liten ort.
Kan skriva rader om vad jag blir irriterad av. Men tar det kort

- Idioter som tror bara för att det är en storväg att högerregeln inte gäller
- Idioter som kör om vid heldragen linje och en fartkamera (Hänt minst 6 gånger)
- Idioter som gillar att köra mig i röven när man ligger 55 på mätaren på 50 väg
- Cyklister som vinglar ut i körbanan utan att visa tecken

Resten har nog redan blivit sagt i tråden

/Danne
av *pettson*
cyklister ja.. jo här blir det 20.000 cyklister som nu kommer att tro att dom ingår i en cykeltävling. Dom kommer som vanligt att vara 4-6 st i bredd och skita i alla trafikregler, dom kommer som vanligt att sitta på cyklarna och pissa på vägen när dom hänger på våra trafikljus, bästa skådespel stod en stockholmare för som satte sej och sket helt enkelt vid övergångsstället, ja alltså dom som stannar ens vid dom. Man kommer att cykla på genomfarten där cykling är förbjuden givetvis och som vanligt kan man gena 4 filer utan problem utan att titta sej för. Alltså ovanstående händer INNAN dom cyklar iväg på rundan.. Så småningom tar dom, överraskande många sin bil och åker hem efter 30 mils cykling, polisen hotar med att man kan få för vårdslöshet i trafik om man inte stannar 6 timmar. Naturligtvis fanns inget lagstöd då man faktiskt tog en cyklist som knappt var vaken i bilen.
Problemet ur min synpunkt är att dom inte förstår att dom inte är i en tävling. Det är ett motionslopp utan tävlings status, vägen är inte avstängd för dessa. Vanliga trafikregler gäller utan omsvep, både för under och efter cyklingen. Nåt som kansliet slår ifrån sej och låssas som om det inte händer och är. Ingen har heller frågat alla som drabbas ofrivilligt av detta inklusive jag om jag är villig att offra min tid, mina bensinpengar och allt som krävs för att dom ska blockera en väg som är lika mycket min.. Kanske dags som sagt att kansliet börjar ringa dom drabbade längs sträckorna?
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 552

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]

Tack för svar. Det gick bra att köra hel[…]

Bra jobbat. Hur många laddstopp behövde[…]

Uppdatera mjukvaran

T.ex uppdatera om man vill behålla e-call […]