...

Moderator: Moderatorer

Jag har funderat på vad som händer i en kollision i en tvåfilig rondell där en som ska rakt fram ligger i vänsterfilen åker strax framför en som ska till vänster men ligger i högerfilen (dvs tar 3/4 varv i ytterfil). Så den bakre kör in i bakskärmen på den som anser det lämpligt att slänga sig ut från innefil. Dömmer försäkringsbolagen (som ju står över lagen) alltid till den i ytterfils fördel? Har någon ett exempel från verkligheten?
frasse4 skrev:Jag har funderat på vad som händer i en kollision i en tvåfilig rondell där en som ska rakt fram ligger i vänsterfilen åker strax framför en som ska till vänster men ligger i högerfilen (dvs tar 3/4 varv i ytterfil). Så den bakre kör in i bakskärmen på den som anser det lämpligt att slänga sig ut från innefil. Dömmer försäkringsbolagen (som ju står över lagen) alltid till den i ytterfils fördel? Har någon ett exempel från verkligheten?
Beror ju på hur skyltningen innan cirkulationsplatsen ser ut!
Hilmer skrev:
frasse4 skrev:Jag har funderat på vad som händer i en kollision i en tvåfilig rondell där en som ska rakt fram ligger i vänsterfilen åker strax framför en som ska till vänster men ligger i högerfilen (dvs tar 3/4 varv i ytterfil). Så den bakre kör in i bakskärmen på den som anser det lämpligt att slänga sig ut från innefil. Dömmer försäkringsbolagen (som ju står över lagen) alltid till den i ytterfils fördel? Har någon ett exempel från verkligheten?
Det gör det väl inte. Det ska väl ses som en rekommendation, väl inne i rondellen finns ju av naturliga skäl inga markeringar på själva körbanorna. Den som låg i ytterfil kan ju ha bestämt sig för att byta destination efter att denna kommit in i rondellen?

Ett till exempel vilken fil ska man ligga i om man ska tillbaka i riktningen man kom från? Det har jag aldrig sett skyltat innan...
frasse4 skrev:
Hilmer skrev:
Det gör det väl inte. Det ska väl ses som en rekommendation, väl inne i rondellen finns ju av naturliga skäl inga markeringar på själva körbanorna. Den som låg i ytterfil kan ju ha bestämt sig för att byta destination efter att denna kommit in i rondellen?

Ett till exempel vilken fil ska man ligga i om man ska tillbaka i riktningen man kom från? Det har jag aldrig sett skyltat innan...
Att ha både skyltar och markeringar på vägbanan innan cirkulationsplaten kanske rent av är den bästa lösningen för att ta sig igenom och är en information som man bör ta till vara på även om det inte strikt behöver följas. Så varför stöka till det med egna lösningar!?

Om man vill köra tillbaks samma håll bör man hålla vänsterfil från början, rätt logiskt!

Som regel får du ju inte göra en sidoförflyttning utan att det kan ske utom risk! Bör även gälla här!
Jag håller helt med dig vad som logiskt, men det är ju stor skillnad på bör och måste. Det finns säkert dem ute i trafiken som tänker att "jag kan ju alltid välja ytterfilen så gör jag aldrig fel"...
Rondell med 4 in/utfarter och två körfält på samtliga in/utfarter. Dessa är väldigt vanliga i Linköping. Höger körfält, högersväng eller rakt fram. Vänster körfält, vänstersväng eller rakt fram. Detta stöds vad jag vet i samtliga fall av skyltning på plats, i alla fall här i Lkpg.

Vi har egentligen bara en rondell som är lite knepig, Vallarondellen. Där försvinner nämligen körfält i utfarter varpå körfältsbyte inne i rondellen kan bli aktuellt.

Det absolut största problemet är att folk genar i rondeller genom att skära in i innerfil från ytterfil. Detta sker i stort sett varje gång jag kör bil i stan, vilket är ganska ofta.
På körskolan fick jag lära mig att i god tid byta till ytterfilen innan jag skall svänga ut. Med god tid menade de att jag gör filbytet mellan avfarten jag skall ut i och den innan. Då har man ofta tid att kolla att det är fritt i ytterfilen. Om det inte är fritt så får man köra ett varv till.
frasse4 skrev:Jag har funderat på vad som händer i en kollision i en tvåfilig rondell där en som ska rakt fram ligger i vänsterfilen åker strax framför en som ska till vänster men ligger i högerfilen (dvs tar 3/4 varv i ytterfil). Så den bakre kör in i bakskärmen på den som anser det lämpligt att slänga sig ut från innerfil. Dömer försäkringsbolagen (som ju står över lagen) alltid till den i ytterfils fördel? Har någon ett exempel från verkligheten?
Enligt lagen är det egentligen glasklart... Den som ligger i vänsterfilen kommer att behöva korsa den i högerfilens fil och skall därför se till att detta kan göras utan risk för sammanstötning...
Lagen är klar med hur det fungerar i praktiken är en annan sak.. om alla alltid skulle behöva vara helt säker på den i höger körfält inte kör "vänster" i rondellen skulle trafiken på många ställen gå betydligt segare. I många cirkulationsplatser är det ju så att det är tungt trafikerade vägar som ansluter, där det är två filer in i rondellen, och där de som ska rakt fram kan ligga i båda filerna och köra igenom cirkulationsplatsen samtidigt.
Det blir ett kapacitetsproblem om man aldrig vågade köra rakt fram från vänster körfält. Den som kör i höger körfält och passerar "rakt fram" borde få smisk... även om det inte är olagligt att göra så.
llesrof skrev: På körskolan fick jag lära mig att i god tid byta till ytterfilen innan jag skall svänga ut. Med god tid menade de att jag gör filbytet mellan avfarten jag skall ut i och den innan. Då har man ofta tid att kolla att det är fritt i ytterfilen. Om det inte är fritt så får man köra ett varv till.
Likadant för mig när jag tog mitt körkort 2011.
  • 1
  • 307
  • 308
  • 309
  • 310
  • 311
  • 554

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]