...

Moderator: Moderatorer

Kunde man inte konfiskera målvaktsbilar nu? Dom ändrade ju nån lag typ förra året...
joel80 skrev:Kunde man inte konfiskera målvaktsbilar nu? Dom ändrade ju nån lag typ förra året...
Mjo då men tydligen saknar p-vakten möjligheten att se ägaren i sin handdator så de lappar och går vidare, sannolikheten att p-vakten ringer Transportstyrelsen för att se hur ägandeskapet ligger till känns som rätt liten. Hoppet står väl nu till polisens automatiska nummerskyltsövervakning (ANPR) kommer igång i stor skala.
Ah.. Såklart. Du kunde ju alltid ha ringt in ett tips. ;)
Ja, ANPR kan förhoppningsvis rensa ur lite skit. Frågan är bara om polisen kommer orka/hinna ta tag i allt som kommer upp i systemet! Jag tror det är en enorm mängd bilar som kommer flaggad i början.
joel80 skrev:Ah.. Såklart. Du kunde ju alltid ha ringt in ett tips. ;)
Ja, ANPR kan förhoppningsvis rensa ur lite skit. Frågan är bara om polisen kommer orka/hinna ta tag i allt som kommer upp i systemet! Jag tror det är en enorm mängd bilar som kommer flaggad i början.
Även om det är mycket till en början så kommer man inte ifrån att det börjat alls är positivt!
av Mwi
Kanske inte ett stort irritationsmoment men jag blir nyfiken på hur de tänker.
Det finns ganska många tvåfiliga rondeller och om man ligger i högerfilen och blinkar vänster, vad vill man visa då?
1. Jag ligger i högerfilen och tänker byta till vänsterfilen i rondellen?
2. Jag skall svänga i rondellen och det är bäst att blinka vänster?
Med tanke på att det bara finns en körriktning en rondell så kan man ju inte svänga vänster i rondellen, utan bara köra högervarv och lämpligen blinka höger när man vill lämna rondellen och de flesta rondeller brukar ha skyltar som visar vilken fil man skall välja.
av Lövet
Jag blinkar vänster och det är för att visa bilar som står och väntar att jag ska fortsätta så de slipper åka ut framför mig. Det tycker jag är att visa hänsyn, dessutom var det så man skulle göra på den tiden 50% av trafikanterna tog körkort. Reglerna har som bekant ändrats på senare tid. Till det sämre i min mening.
Mwi skrev:Kanske inte ett stort irritationsmoment men jag blir nyfiken på hur de tänker.
Det finns ganska många tvåfiliga rondeller och om man ligger i högerfilen och blinkar vänster, vad vill man visa då?
1. Jag ligger i högerfilen och tänker byta till vänsterfilen i rondellen?
2. Jag skall svänga i rondellen och det är bäst att blinka vänster?
Med tanke på att det bara finns en körriktning en rondell så kan man ju inte svänga vänster i rondellen, utan bara köra högervarv och lämpligen blinka höger när man vill lämna rondellen och de flesta rondeller brukar ha skyltar som visar vilken fil man skall välja.
I de rondeller där man får köra mer än halva varvet i ytterfil så brukade jag blinka vänster för att markera att jag skulle köra mer än halva varvet, precis som i vilken rondell som helst där jag legat i innerfil. Jag har dock slutat med det eftersom folk ändå inte vet hur man agerar i en rondell och vissa kan få för sig att jag vill byta från ytter- till innerfil, trots att man inte får det.
av Mwi
Jag tycker det blir rätt förvirrat i en tvåfilig rondell när någon ligger i högerfilen och blinkar vänster, vad tänker den bilen att göra? I en enfilig rondell är det ju betydligt enklare att förstå när någon blinkar vänster, den bilen kommer troligen köra mer en ett halvvarv i rondellen. Sen finns det ju den gruppen av bilister som blinkar vänster när de kör in i en rondell oavsett hur långt de skall köra i rondellen, med tanke på att man inte kan svänga vänster i en rondell så finns det ju ingen anledning att blinka vänster när man kör in i en rondell.
Jag gör såhär i rondeller:
Direkt höger: blinkar redan när jag närmar mig rondellen/kört in i rondellen.
Rakt fram: blinkar höger när jag är i höjd med första avfart.
Vänster: blinkar vänster för att markera att jag kommer köra "långt" i rondellen, i höjd med andra avfarten blinkar jag höger.
grillchips skrev:Jag gör såhär i rondeller:
Direkt höger: blinkar redan när jag närmar mig rondellen/kört in i rondellen.
Rakt fram: blinkar höger när jag är i höjd med första avfart.
Vänster: blinkar vänster för att markera att jag kommer köra "långt" i rondellen, i höjd med andra avfarten blinkar jag höger.
Samma här, har för mig att det var så jag fick lära mig i körskolan för några år sen till och med.
  • 1
  • 305
  • 306
  • 307
  • 308
  • 309
  • 554

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]