...

Moderator: Moderatorer

Blinkers - hur svårt kan det vara? Igår åkte jag bakom en nyare företags-V70 som använde denna finess väldigt slumpmässigt. Den kom från en påfart och gled in franför mig. Blinkersen måste vart trasig eftersom jag fick gissa mig till att föraren skulle in framför mig. Jag fortsatte bakom den genom en rondell. När han svängde ut ur rondellen så fungerade blinkersen plötsligt och han gav tecken. Denna förare hade mer bråttom än alla andra som var ute eftersom han hoppade mellan filerna. Då hade blinkersen gått sönder igen. I nästa rondell hoppade den igång. Sedan följde ett filbyte till högerfil utan blinkers följt av en högersväng ut på en bro. Då måste det blivit kortslutning eftersom han blinkade vänster genom hela svängen och över bron. Vid andra sidan bron var det åter en rondell och strax innan denna så slutade det vara kortslutning och blinkersen slocknade. När föraren skulle ut ur rondellen så hade blinkersen gått sönder igen.
Om man tycker att ens jobb är meningslöst så kan man ju ägna en tanke åt de stackare på BMW- och audifabriken som monterar blinkers på dessa bilar.
gubbstrutt skrev::lol: haha. :-)-) De skulle behöva montera in en hjärna i BMV o Audi bilarna i fläsk modellerna i första hand :) .
Tycker nog att fenomenet är minst lika vanlig på dussinmodellerna för max 7,5 basbelopp.
Fan vilka nötter det finns i trafiken. Igår blev jag uppläxad av ett mongo i en Lamborghini. Han stod bakom min firmabil när jag skulle köra ut från parkeringsfickan. Han skulle åka samtidigt. Jag backade en liten bit och såg att han också backade. Hyggligt, tänkte jag och fortsatte backa lite för att komma ut smidigare. Då tutade han och sedan vräkte han sig ut och stannade bredvid mig. All trafik bakom fick snällt stanna. Han ville uppenbarligen säga något till mig eftersom han hissade ned rutan."Du höll på att köra på mig". sa han. Jag tog på mig min mest oförstående kommunarbetarmin och förklarade att det höll jag inte alls på att göra. Till höger om oss hade vi nämligen ett stort skyltfönster. Det var som om vi hade parkerad bredvid en stor spegel. Jag hade, till skillnad mot honom, full koll på var mitt fordon var i förhållande till hans bil. Han muttrade något och gasade iväg med ett vrål utan att stanna för de som var på väg upp på de två övergångsställen han passerade. Han bekräftade mina fördomar om att man nog inte når materiell framgång genom att vara trevlig och ödmjuk. Nu så här i efterhand så önskar jag att jag sluntit på kopplingen och backat in i honom på riktigt. "Oj då. Det där ser dyrt ut. Det sprack hela vägen. Är det kolfiber?"

Idag höll jag på att bli påkörd i firmabilen två gånger på mindre än en kvart. Först mötte jag en hantverkarjävel som plötsligt gled över mittlinjen eftersom han tyckte att det var viktigare att pilla på telefonen än att köra bil. Jag han väja undan men missade tuten. En stund senare fick en gammal hagga för sig att det var en utmärkt idé att byta från ytterfil till innerfil precis framför mig i en rondell. Hård inbromsning och tut. Haggan körde vidare som om inget hade händ. Det hade det inte gjort heller. Inte i hennes värld i alla fall.
De här med att gena i flerfiliga cirkulationsplatser är lika vanligt som att missa signaleringen för utkörning ur cirkusen.

Idag åkte jag på en liknande händelse fast en mer tragikomisk sådan. Jag kör innerfil i en dubbelfilig cirkulationsplats och skall rakt fram, min käre medtrafikant i höger fält med sin babyblå hyundai santa fe får för sig att med hela sin kärra snedda rakt in i min fil bara ett hårsmån från att plocka min skärmkant. Jag tvärnitar och trycker tummarna allt jag kan på tutan med en extra lång-arg-ton. Medelåldersmannen i suven blir så skräckslagen över sin manöver att han kastar ratten åt höger och är fasiken centimeter från att köra ned i ett dike, min frustration gled över till en chock och sedan till ett fniss. Mannen fortsatte sedan mot samma håll som mig fast körandes i kanske 20km/h på en 60-väg med blicken stirrandes rakt fram :D

En annan spännande sak hände igår när en Vit Skoda med ett kort företagsnamn som börjar på P vars förare kör om mig på motorvägen samtidigt fipplandes på en mobil, 200m längre fram ser jag hur fordonet åker ut i vägrenen över den räfflade biten och nästan snuddar räcket innan föraren gör en hastig manöver tillbaka ut i filen.

Vad är det med folk i dagens samhälle :D
Mobiler... jag ser rött av alla dessa radiostyrda människor som lever "där" istället för HÄR!

Igår på väg hem från jobbet, kör på en huvudled, ser en bil som kommer fram mot en korsning, vet att det är LF där och jag kör således på... Personen bara kör rakt ut, fast stannar sedan med sin bil en meter ut i körfältet och detta är precis vid en refug så det gick knappt att komma förbi... och vad gör Puckot bakom ratten tror ni? Kanske min första mening var en ledtråd? Inte? Sitter med full fokus på telefonen och reagerar inte ens när jag tutar och gestikulerar som en idiot... Numret har uppenbarligen ingen abonnent...
Nää, telefonerna håller fan på och tar över helt. Kolla på vilken lekplats som helst. Föräldrarna sitter och leker med telefonerna istället för att leka med sina barn och hålla dem under uppsikt.

Allt som sker i mobilen är uppenbart viktigare än det som händer i nuet.
Jag besökte T-Centralen i kungliga huvudstaden idag och det var ett bra tag sedan jag var där upptäckte jag. Stockholmarna var ju bleka och stressade som vanligt men det som var nytt var att det gick väldigt långsamt framåt i den fil som jag gick i. Och anledningen måste ha varit att folk gick och tittade i mobilerna. Tänk, att det gått så långt att det finns en egen mobilfil! Fast ändå bra för då behöver de ju inte vara i vägen för andra.
Blev vårdslöst omkörd av en avställd "målvaktsbil" idag. Ägaren är tidigare dömd på ett flertal punkter för att ha misskött sin firmas ekonomi. Ändå får det fortsätta. :shock:
  • 1
  • 304
  • 305
  • 306
  • 307
  • 308
  • 554

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]