...

Moderator: Moderatorer

Jag påstår inte att det är rätt (eftersom jag vet att det inte är det) men jag kör relativt ofta om på insidan FRÄMST i de fall då jag vet att filen jag ligger i viker av längre fram (och att jag då ska åt det hållet).

Rätt är det ju inte, men jag gör så istället för att knö mig ut i trafiken i 2a och 3e filen bara för att "få köra om".
joel80 skrev:Jo.. Men XC90-föraren var rolig. Citroënföraren hade inte en chans! Haha..
Han som körde den kommenterade förresten på youtube! Han blev så less på hur nära Citroën'en låg..
Jag tyckte det var riktigt roligt sen när han gasade på och lilla stackaren inte hade en chans. Kollade upp Citroën'en, 68hk.. :D
:lol: :lol: :lol: :-)-)
Mwi skrev: Det du gjorde är en omkörning (passerar ett långsammarefordon) och i filmen gjorde du den på ett olagligt sätt (till höger), bötesbeloppet är 1000:- för det, den du körde om som felaktigt låg i mittfilen kan få böta 500:-.
http://www.trafiksakerhet.se/omkorning-hoger-sida.htm
Så skäms på dig :oops:
Jag håller med om att Joel gjorde fel även om jag inte lägger någon värdering i det då det såg ut att genomföras skapligt trafiksäkert och han inte bytte till den filen.
Men jag tycker det är bra att du tar upp bötesbeloppen för jag har länge stört mig på att bötesbeloppet är lägre på att blockera två filer genom att ligga i mittfil än att passera till höger.

Vi har släkt i Kanada ("hockeyflykting" som gifte sig, skaffade barn och blev kvar) och efter att vid något tillfälle ha kört bil på någon highway i eller utanför calgary så sa jag att det var så väldigt skönt att få köra om till höger och att det verkar fungera bra när alla är med på att det är tillåtet.
Blev då väldigt snabbt rättad att "it's not leagal to overtake to the right but what you did there wasn't a overtake, you passed to the right and that is leagal" (på förhand, ursäkta min dåliga förmåga att få engelska i skrift grammatiskt korrekt).
Jag tycker det ligger väldigt mycket i det, att det är stor skillnad på att köra om till höger mot att passera till höger.
Så att passera till höger kan gott vara 1000-1500kr i böter och så höjer de även upp böterna för att ligga i mittfil till samma belopp. Att köra om till höger kan sedan gärna få vara ännu högre.

Bara min åsikt :)
Och sedan ställer sig polisen konstant på Södertäljevägen och tar in en halv miljard i böter på alla nötter som sover i mittfilen. Det är INTE ett okay skäl att ligga kvar i mitten bara för att det är en lastbil 800 meter bort!
Schmoyoho skrev: Edit: har letat bland kommentarerna men hittar inget från föraren av XC90:n. Någon som kan kopiera och klistra in här vad han skrev?
Bild
Brainy skrev:
Mwi skrev: Det du gjorde är en omkörning (passerar ett långsammarefordon) och i filmen gjorde du den på ett olagligt sätt (till höger), bötesbeloppet är 1000:- för det, den du körde om som felaktigt låg i mittfilen kan få böta 500:-.
http://www.trafiksakerhet.se/omkorning-hoger-sida.htm
Så skäms på dig :oops:
Jag håller med om att Joel gjorde fel även om jag inte lägger någon värdering i det då det såg ut att genomföras skapligt trafiksäkert och han inte bytte till den filen.
Men jag tycker det är bra att du tar upp bötesbeloppen för jag har länge stört mig på att bötesbeloppet är lägre på att blockera två filer genom att ligga i mittfil än att passera till höger.

Vi har släkt i Kanada ("hockeyflykting" som gifte sig, skaffade barn och blev kvar) och efter att vid något tillfälle ha kört bil på någon highway i eller utanför calgary så sa jag att det var så väldigt skönt att få köra om till höger och att det verkar fungera bra när alla är med på att det är tillåtet.
Blev då väldigt snabbt rättad att "it's not leagal to overtake to the right but what you did there wasn't a overtake, you passed to the right and that is leagal" (på förhand, ursäkta min dåliga förmåga att få engelska i skrift grammatiskt korrekt).
Jag tycker det ligger väldigt mycket i det, att det är stor skillnad på att köra om till höger mot att passera till höger.
Så att passera till höger kan gott vara 1000-1500kr i böter och så höjer de även upp böterna för att ligga i mittfil till samma belopp. Att köra om till höger kan sedan gärna få vara ännu högre.

Bara min åsikt :)

Håller helt och hållet med.. Behåll böter för att passera till höger, höj böter för mittfilsåkande, höj böter för omkörning till höger.
är helt med på högre böter för att liga i mitten eller Vänsterfilen när det är tomt i högerfilen

Frågan är ju när går man över från att köra förbi på högersidan till att man gör en om körning på högersidan eller att man helt enkelt passerar bilar på högersidan på en 3 filig väg när det är trafik i alla körfälten som rullar i ca 80km/h
När är det tillräckligt med bilar för att det skall vara "filkörning"= legalt
och när är det inte det
Det är ju en tolkningsfråga som är rätt individuell

Kör själv dagligen till jobbet och ligger alltid i högerfil då jag skall av åt höger men det är många avfarter och så höger filen rullar ofta 5 km/h snabbare än mitten och vänsterfilen
vilket då gör att jag åker förbi dom men det är ju samtidigt fullt med bilar i alla filer gör jag fel eller är detta Ok ?

//Gooose
Är det fullt i alla filer tolkar jag det som att det inte är olagligt. Om man inte håller på att hoppa mellan filer för att "fånga" den som går snabbast. (det är däremot olagligt...)
Det är ganska enkel om man läser reglerna :D
Omkörning på höger sida är endast tillåten om:
det finns körfältsvägvisare som beskriver olika färdmål,
det finns två eller flera körfält i samma riktning och tät trafik i alla körfält och hastigheten bestäms av fordonet framför dig - tät köbildning,
det finns skilda körfält i anslutning till vägkorsning,
om den högsta tillåtna hastigheten är 70 km/tim eller lägre och det finns en synlig körfältsmarkering som skiljer körfälten åt och som går i samma riktnig,
körfältet på sidan om dig är ett kollektivkörfält.

Så som Goose kör är det lagligt, så som joel80 kör på sin egen film är det olagligt.
Ja? Det är ingen annan i tråden som sagt nått annat!? Det är även olagligt (med högre böter) att ligga i 5-10km/h över hastighetsbegränsningarna. Jag gör det också ibland.

Det vi diskuterar är ju att det finns två olika uppfattningar om passage till höger. Inte i lagtexten utan hur man uppfattar aggressiviteten hos den som kör samt "farlighetsgraden". I andra länder är det också skillnad i lagstiftning på de olika körsätten.

Att passera till höger utan att köra aggressivt ser jag absolut inte som värre än att ligga i mittfilen och trycka.. Att ligga där förstör så mycket mer för övrig trafik och trafikflödet än att lugnt (och försiktigt då man inte vet om mittfältsåkaren har nån som helst kolla på vad som händer runtomkring) passera i den fil man låg i.
Jag ser en stor skillnad i den körstil där förare bryter sig ur kön i mitt eller vänster körfällt för att göra en omkörning till höger. Vi har uppfattat att du inte ser det så och inte tycker att nyanserna har betydelse. Jag håller inte med om det.. Och vi behöver inte tycka lika.. Att det är en överträdelse av lagen är vi båda med på.
  • 1
  • 303
  • 304
  • 305
  • 306
  • 307
  • 356

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)