...

Moderator: Moderatorer

#999036
Uninium: Man kan ju se det såhär, föredömligt att ta det lugnt medan mobilpratet skedde istället för att bränna på. ;)
Skämt åsido, i sådana lägen hänger jag mig på tutan när jag kör förbi för att påkalla uppmärksamhet och försöka få den andre att fatta.


On topic:
Rödljus i branta backar där man måste vara duktig på dragläget så man inte rullar bakåt. Problemet? De bakomvarande som envist ska köra så jävla nära de bara kan (när vi ändå är på det spåret i inläggen ovan), det gör inte mig nervös längre men som färsking vet jag att jag tyckte det var svinjobbigt. Sedan ser man väl dagligen hur folk rullar en halvmeter bakåt i dessa backar när det slår om till grönt. Håller bakomvarande inte avstånd så, ja, det säger sig självt och jag tycker att det visar hurpass kort (bokstavligt talat) folk tänker gällande konsekvenser i trafiken.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#999377
PTV skrev: Så det är med andra ord roligare att leka hemlig polis bland allmän trafik och försvåra körningen för andra än att gå till sidan oavsett vem som vill om.Men samtidigt så har vi ju löst problemet med varför det flyter på så dåligt i trafiken med detta synsätt. :D
JAJJAMENSAN!

Som man bäddar får man ligga. Håller du inte avstånd, räkna med att jag jävlas tillbaka.
:-)-)


Gör du däremot rätt, så blir jag snäll mot dig. Dörren svänger åt båda hållen.
av BennyL
#999679
Om det nu är lathet och nonchalans som ligger bakom oanvändandet av blinkers, vad är det då som ligger bakom användandet av parkeringsljus vid körning? Det kräver ju faktiskt ett aktivt handlande för att få igång skiten och även en aktiv handling för att stänga av när man kört klart... Suck

Kan NÅGON förklara för en idiot som mig varför man väljer parkeringsljuset när man kör? :roll:
#999684
Hur menar du nu? På moderna Volvo så är det ju standard i samband med DRL-funktionen? Dvs har du automatiken på så är det så det ser ut.
Jag själv gör det manuellt eftersom min bil inte är såpass modern men det är just det jag gärna vill att den ska se ut som.
av BennyL
#999696
grillchips skrev:Hur menar du nu? På moderna Volvo så är det ju standard i samband med DRL-funktionen? Dvs har du automatiken på så är det så det ser ut.
Jag själv gör det manuellt eftersom min bil inte är såpass modern men det är just det jag gärna vill att den ska se ut som.
Whoops, det finns andra bilar än Volvo...

Men jag förstår inte vad du menar, kör du med parkeringsljuset tänt bara för att det är snyggt?

DRL är DRL, men att aktivt tända bara P-ljuset, det är det jag inte förstår... :roll:
#999712
Det är väldigt många som kör med enbart parkeringsljus( Honda, Renault, Hyundai mfl.) Jag tror inte det är ett aktivt val? ("Åh nu ska jag köra med parkeringsljus mitt på ljusa dagen så jag ändrar i ljusvredet fast jag är totalt ointresserad") Eller är det parkeringsljusautomatik på 0-läget? Ibland har jag lust att gå fram till en sån och fråga hur deras ljusvred är konstruerat :lol:
Någon enstaka gång ser man en Volvo med parkeringsljus men det är väl för att dom glömt trycka på dimljuset :D
#999719
Benny & Kalle: Självklart finns det andra bilar än Volvo, hur parkeringsljuset ser ut på andra bilar ska jag ju erkänna att jag är dålig på men idag är det ju inget konstigt med att ha DRL i gamla dimljus-positionen igång samtidigt som något är tänt i huvudlyktan. Detta "något" antar jag är bilens generella parkeringsljus men så behöver inte vara fallet.

Nu hittade jag bara snabbt dessa två bilder på just Volvo-kärror av modernare modell:
Bild
Bild

9 av 10 faceliftade *70-modeller jag ser kör sådär dagtid och det hör till automatiken i fronten, inget konstigt med det.
Själv kör jag dagtid såhär:
Bild
Varför? Jo, jag tycker det är snyggare. Rent estetiskt helt enkelt. Sedan kan man väl babbla om "spara på xenon-lamporna" bla bla men det rör mig inte riktigt i ryggen. :) Jag är väl fortfarande i det läget där "snygghet" står lite över det mesta som komfort (hej 19"-fälgar) och annat.

De som är totalt ointresserade kör nog även med parkeringsljus när det är mörkt, det är oftast dessa som kör runt med nedsläckta rövar som gör att man får motionera helljuset lite innan de fattar att de faktiskt behöver interagera lite med bilen. Nu blev det väldigt modellspecifikt och jag förstår att ni är ute efter mer generellt, men jag upplever att DRL är något andra biltillverkare nyttjat en längre stund än vad Volvo gjort och jag vill ändå inbilla mig att uppläggen är någorlunda lika även om det alltid finns undantag.

Edit5000:
Nu när jag tänker efter så ser jag bannemej fler på vägarna som kör med enbart DRL än folk som kör med parkeringsljus only, eller DRL+parkljus kombinerat för den delen.
av BennyL
#999720
Jo, men DRL bara/släckt bak, alternativt som du gör, dimljus fram ihop med P-ljus är ju OK som belysning vid framförande av fordon, men det är aldrig OK att BARA köra med P-ljus fram/bak och det behövs alltid någon form av aktiv handling, såvida det inte är något fel på bilen, för att den skall köras iväg med bara p-ljuset på.
#999736
Nyare bilar kör många med enbart DRL. Äldre bilar utan DRL är det som kör med enbart parkeringsljus, så uppfattar jag det.
det behövs alltid någon form av aktiv handling, såvida det inte är något fel på bilen, för att den skall köras iväg med bara p-ljuset på.
Det är det jag funderar på om det verkligen är så? (om vi ser andra märken än Volvo) Eftersom jag brukar se samma bilar köra med enbart parkeringsljus dag ut och dag in, eller är detså att dom kör omkring med två brunna halvljuslampor sommartid :shock:

/Kalle
  • 1
  • 299
  • 300
  • 301
  • 302
  • 303
  • 553
Visa din semesterbil(d)

Åkt alla dagar, går riktigt fint i sj&[…]

XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]