...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jo.. blev lite off topic.. de e bara så frustrerande. :)
Jag hade en V70 -97 i några år och körde med postorderxenon en vinter. H7R 35W. Fick inte ett enda helljusblink.

Nu när jag har en bil med äkta xenonprojektorer och givetvis korrekt ljusinställning har jag fått två blink hittills i höst. Plus en gång när jag körde på varselljus lite efter skymningen eftersom halvljusens nivåreglering var ur funktion. Och ja, mina bakljus lyser även när jag kör på varselljus.
Samma färgton i nuvarande som i postorderxenonen @Perc?
Jag har funderat lite på varför vissa lysen upplevs som mer irriterande än andra, tycker mig märka att ju blåaktigare ljuset är ju mer irriterande. Om vägen svänger vänster och mötande är en bit ifrån så att hans ljusen pekar lite till höger om min front så räcker det lilla för att vara irriterande om det är lite blåaktigt, halvljusbilden pekar ju lite uppåt åt höger. Gamla hederliga gula halogenhelljus känns nästan mindre irriterande, kanske inte riktigt men nästan...
Xenonsatserna jag hade i V70:n var på 5000K. Jag skulle vilja beskriva det som kritvitt, inte blått.

I Skodan sitter det 4300. I praktiken upplevs väl Skodans ljus faktiskt som lite kallare ur vissa vinklar pga projektorlinsen, men hur som helst så är ser det ut som alla andra bilar med originalxenon.
av umekille
Kan vara att ljuslinjen inte är markant på din bil sa min bilverkstadspolare.
han fick på ca 15m framför min bil nästan lägga huvudet i asfalten för att
känna sig bländad av ljusets bländpunkt.
Såg biltema säljer godkända ljusslingor med diodlyse som är lagliga ha som
halvljus på dagen...verkar många som har dessa o tror dem räcker även i
det svartaste mörker.
umekille skrev:Kan vara att ljuslinjen inte är markant på din bil sa min bilverkstadspolare.
han fick på ca 15m framför min bil nästan lägga huvudet i asfalten för att
känna sig bländad av ljusets bländpunkt.
Såg biltema säljer godkända ljusslingor med diodlyse som är lagliga ha som
halvljus på dagen...verkar många som har dessa o tror dem räcker även i
det svartaste mörker.
Vad menar du med "godkända" ljusslingor? Halvljus på dagen är så vitt jag vet ett alternativ till varselljus. Att dessa julgranslampor är okej som halvljus i någon form låter märkligt. Ett halvljus är ett halvljus oavsett tid på dygnet. Med varselljus är det inte lika noga.
av umekille
Dagsljusbelysning med LED-teknik som ger din bil en elegant high-tech touch. Kan användas på fordon med både 12 och 24 V. E-märkta (87R) och godkända att användas istället för halvljus på dagen
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... -st-42370/
Bild

Finns även något annat fabrikat på annat säljställe där det är typ en böjbar list man kan
sätta i linje som ett L som följer bilens strålkastare i underkant.
Ja ja, istället för halvljus på dagen. Det är alltså varselljus, eller "DRL" som vissa språkplågare envisas med att kalla det. Dessa ljus är knappast godkända som någon form av halvljus.
12 voltsuttag krånglar

Är det oberoende av vad du stoppar in i det, […]

Service Subaru XV

Var igår på verkstaden med våran[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag tänkte såga den i 2 delar så[…]

Inte helt ovanligt att värmepaketet utvecklar[…]