...

Moderator: Moderatorer

av Nibbe
umekille skrev:Jag har satt in 21w i parkeringsljusen på min 745
dels för att jag får mer ström då jag drar husvagnen
och sen för att slippa alla som blinkar/lyser med sina
helljus för att bilens halvljus kan verka blädande av tyngden
på dragkroken dagtid.Men jag kör på halvljus(även det reducerade då
det går) den mörka tiden och får sällan då blinkningar.
Verkar som det inte syns på dagen att man kör med husvagn för många bilister.
Gissa vad som är felet om du bländar när du kör med husvagn.
Du har lastat fel och har för högt tryck på dragkroken eller så är fjädrar/dämpare så slut att dom inte klarar normal belastning.

Och det verkar inte vara bländande det ÄR bländande!

Håll dig borta från vägarna eller fixa problemet.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Umekille:
Bara så jag är med på hur du menar, ska man inte bry sig att det bländar för att man ser att du har husvagn, eller fattar jag den meningen fel.
Om du sällan blir blinkad på så är det väl frid och fröjd, eller är det så att det bara är en bråkdel av de som blir bländade som blinkar?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Även om man lastar rätt så påverkar det ljuset (rekommenderat kultryck är runt 70kg vill jag minnas) och även med bilen full av folk + last påverkar ljusinställningen. Att ljuset ställer sig lite högre när man lastar är helt normalt även på nya bilar.
Det finns ingen som justerar in ljuset med full last, så därför är det ingen bil som har en ljusinställning anpassat för att inte blända när man lastar fullt och husvagn efter som ett exempel.
Det är endast de bilar med xenon som reglerar ljuset efter hur chassit rör sig, och inte ens där fungerar det fullt ut.

Och vad det gäller umekille inlägg så tolkar jag det som att han gör vad han kan med ljuset för att inte blända, som t ex köra med reducerad ljusstyrka. Så varför gå så hårt på honom!?

Och en tredje sak som jag reagerade på i de svar han fått, folk blinkar enbart dagtid, handen på hjärtat hur många blir bländade av mötande bilar under soliga dagar!?
av Nibbe
Hilmer skrev:Även om man lastar rätt så påverkar det ljuset (rekommenderat kultryck är runt 70kg vill jag minnas) och även med bilen full av folk + last påverkar ljusinställningen. Att ljuset ställer sig lite högre när man lastar är helt normalt även på nya bilar.
Det finns ingen som justerar in ljuset med full last, så därför är det ingen bil som har en ljusinställning anpassat för att inte blända när man lastar fullt och husvagn efter som ett exempel.
Det är endast de bilar med xenon som reglerar ljuset efter hur chassit rör sig, och inte ens där fungerar det fullt ut.

Och vad det gäller umekille inlägg så tolkar jag det som att han gör vad han kan med ljuset för att inte blända, som t ex köra med reducerad ljusstyrka. Så varför gå så hårt på honom!?

Och en tredje sak som jag reagerade på i de svar han fått, folk blinkar enbart dagtid, handen på hjärtat hur många blir bländade av mötande bilar under soliga dagar!?
Möjligtvis MAX 70kg kultryck, det är absolut inte rekommenderat tryck....
Har man en normalt lastad bil (även max i bilen) och normalt kultryck så bländar man inte, det har jag sett för jag har mött andra med husvagn bakom och dom bländar inte.
Skulle det vara så att man har lite mer kultryck så får man väl öppna huven och skruva ner ljusbilen lite, klarar man inte det så byter man bil eller åker på närmaste verkstad och ber om lite hjälp.
Jag har även lyft "kroken" på en husvagn och den väger inte många kilo.

Gör rätt, gör om!
Eller gör vad du vill men sluta blända mig och dina medtrafikanter.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Nibbe skrev: Möjligtvis MAX 70kg kultryck, det är absolut inte rekommenderat tryck....

Rekommenderat kultryck är 50-80kg beroende på bil och släpvagn . Man ska absolut inte ha negativt kultryck.

Har man en normalt lastad bil (även max i bilen) och normalt kultryck så bländar man inte, det har jag sett för jag har mött andra med husvagn bakom och dom bländar inte.

Att du inte blivit bländad är inte riktigt samma sak som jag beskrev tidigare, kultryck + last påverkar ljuset. Och det jag sett efter alla år/mil på våra vägar är att de allra flesta har ett ljus som är högre än vad man kan anse vara lämpligt även om man lastat rätt eller bara är full bil. Ljuset påverkas, punkt!

Skulle det vara så att man har lite mer kultryck så får man väl öppna huven och skruva ner ljusbilen lite, klarar man inte det så byter man bil eller åker på närmaste verkstad och ber om lite hjälp.

Varför ändra på något när det inte finns några fel, även med rätt kultryck påverkas ju ljuset.

Jag har även lyft "kroken" på en husvagn och den väger inte många kilo.

Som sagt, rekommenderat kultryck är 50-80kg (står på nyare bil och vagn vad som är lämpligt) så även du bör kunna lyfta detta om vagnen är tom eller rätt lastad.

Gör rätt, gör om!
Eller gör vad du vill men sluta blända mig och dina medtrafikanter.

Tänk om, tänk rätt!
Gör som du vill, men ta gärna till dig lite av vad jag skrivit hittills, så slipper även du vara en av dem som bländar andra trafikanter eller vara en av dem som reagerar onormalt aggressivt på de som kanske har lite högt ljus...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Som vanligt har allt en förmåga att bli svart eller vitt på forum, tror dock att vi ändå är överens i frågan om att ingen vill blända och att ingen vill bli bländad. Märker man när man är ute och åker att man ofta blir blinkad på så ser jag inte varför man inte skulle vilja lösa problemet med att man verkar blända andra.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Variosboy skrev:Som vanligt har allt en förmåga att bli svart eller vitt på forum, tror dock att vi ändå är överens i frågan om att ingen vill blända och att ingen vill bli bländad. Märker man när man är ute och åker att man ofta blir blinkad på så ser jag inte varför man inte skulle vilja lösa problemet med att man verkar blända andra.
Svart eller vitt så kvarstår det faktum att ljusinställningen påverkas även om man lastar rätt osv, det går liksom inte att komma ifrån oavsett vad man anser sig tycka.

De spydiga kommentarer kring umekille inlägg har jag svårt att förstå eftersom han dels kör på varsel/parkeringsljus eller reducerat halvljus för att inte råka blända någon och har således åtminstone gjort ett försök att blidka upprörda medtrafikanter...
Användarvisningsbild
av Funk
Man skulle kunna sammanfatta tråden med att det som irriterar i trafiken är just trafiken... allt och alla retar någon. Bara den egna insatsen är felfri.

/Thomas

PS: Ni kan stänga tråden nu... 8)

Det är aningen svårt att se på bi[…]

B6304

Kan inte lägga i växel V70

Tack för svar! Det visade sig att det var ena[…]

760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]