- ons 16 jan 2013, 22:00
Nanosekund. Om jag får be 8)
life is like a bitch, the bitches are alive!!!
Moderator: Moderatorer
StringerBell skrev:blådåren skrev:Tog kk -86 .Man tar sig för pannan... Det som är sämst med Sverige i ett nötskal. 6-8 brödskivor om dagen och blända av vid rätt hundradel.
Då var riklinjen från körläraren att slå på helljus precis vid mötet, om man mötte en lastbil eller buss skulle man vänta tills man passerat dennes backspegel.
Två fordon möts i en hastighet av, säg, 90km/h. Kan någon räkna ut hur snabb man behöver vara för att blända av på "rätt" :roll: ställe?
Jag kommer hädanefter göra den grova provokationen att blända på vid mötande bils bakruta - STÄMM MIG!!!!
blådåren skrev:Om man inte tittar i mötande bils strålkastare finns inget problem ! , fast det var också nåt som stod i boken redan då!, fäst blicken i riktning höger dike vid möte så blir du inte bländad .Höger dike? Ja, då får man ju hoppas att det inte ligger något föremål rakt framför bilen då.
Variosboy skrev: Möts två bilar och båda har helljus så ska den som "störs" först blända av varpå föraren i bil två också bländar av.Man kan knappast låta den ljuskänsliga medtrafikanten bestämma när jag ska blända av. Det avgör endast jag.
Slå på ljuset igen ska man göra när bilarna är jämsides med varandra, så att strålkastarna på din bil passerat mötande bils förare..
Vojje skrev:
Man kan knappast låta den ljuskänsliga medtrafikanten bestämma när jag ska blända av. Det avgör endast jag.
joel80 skrev: Du får inte blända ankommande trafik.. om jag möter dig, slår av mitt helljus då jag tycker att ditt bländar mig och du då inte slår av ditt är du ju en trafikfara. Klart du ska blända av när den du möter anser sig bländad. "Det avgör jag"-snacket kan du nog ta och skippa när det gäller trafik. Det är inte du som bestämmer.. var responsive och följsam i trafiken och ha framför allt respekt för resterande trafiken så slipper vi en jävla massa onödig ilska och obehagliga situationer.Det kommer alltid att vara mitt ansvar att avgöra vilken ljuskonstellation som är bäst för mig i varje givet ögonblick.
Jag blir riktigt less på sånt snack... så mycket "sköt dig själv och skit i andra". Du är inte ensam..
Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]
Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]