...

Moderator: Moderatorer

StringerBell skrev:
blådåren skrev:Tog kk -86 .
Då var riklinjen från körläraren att slå på helljus precis vid mötet, om man mötte en lastbil eller buss skulle man vänta tills man passerat dennes backspegel.
Man tar sig för pannan... Det som är sämst med Sverige i ett nötskal. 6-8 brödskivor om dagen och blända av vid rätt hundradel.

Två fordon möts i en hastighet av, säg, 90km/h. Kan någon räkna ut hur snabb man behöver vara för att blända av på "rätt" :roll: ställe?

Jag kommer hädanefter göra den grova provokationen att blända på vid mötande bils bakruta - STÄMM MIG!!!!

blådåren skrev:Om man inte tittar i mötande bils strålkastare finns inget problem ! , fast det var också nåt som stod i boken redan då!, fäst blicken i riktning höger dike vid möte så blir du inte bländad .
Höger dike? Ja, då får man ju hoppas att det inte ligger något föremål rakt framför bilen då.

För att kunna blända av i PRECIS rätt stund så får man sitta med ett stoppur som räknar ner förstås....
Vad min bröd-stinna kör-lärare menade kan jag försöka förklara lite tydligare så kanske du också klarar av att fatta..
Vid möte så slår man på sitt hel-ljus vid mötet (men inte före) om man slår på det senare är det ju ens eget problem liksom :roll: .

Att man ska fästa blicken vid höger dike tycks också behöva en extra förklaring...
Det som avses är alltså inte att man ska titta ut genom höger sidoruta, vilket du tycks tro...

Utan att man riktar blicken mot högerdiket kanske 50 m framför bilen under den korta tid som mötet pågår !.

Med tanke på dina genomtänkta svar undrar jag faktiskt om du ens har kört bil ?...
Senast redigerad av 1 blådåren, redigerad totalt 0 gånger.
Variosboy skrev: Möts två bilar och båda har helljus så ska den som "störs" först blända av varpå föraren i bil två också bländar av.
Slå på ljuset igen ska man göra när bilarna är jämsides med varandra, så att strålkastarna på din bil passerat mötande bils förare..
Man kan knappast låta den ljuskänsliga medtrafikanten bestämma när jag ska blända av. Det avgör endast jag.

Det är, som ngn påpekade, i stort sett omöjligt att tima exakt när man ska blända på. Ännu svårare att få handen att fatta :lol:
Två bilar som möts där varje bil färdas med 90km/h i förhållande till vägbanan närmar sig varandra med 50 m/s.
I startögonblicket vid ett sprinterlopp blir man diskad för tjuvstart om man reagerar fortare än 0.1 sek vilket i detta fallet innebär 5 meter.
Det är en hel billängd :-)-)
Nanosekunder hit och dit. Hur j-vla svårt kan det vara egentligen? Man tänder helljuset igen i det ögonblick när man precis passerat den mötandes ansikte och lyckas man inte med det så går det utmärkt att tända dem någon senare om man vill. Det är inte speciellt komplicerat. Punkt slut.
Vojje skrev:
Man kan knappast låta den ljuskänsliga medtrafikanten bestämma när jag ska blända av. Det avgör endast jag.

Va? Hur tänkter du nu?
Du får inte blända ankommande trafik.. om jag möter dig, slår av mitt helljus då jag tycker att ditt bländar mig och du då inte slår av ditt är du ju en trafikfara. Klart du ska blända av när den du möter anser sig bländad. "Det avgör jag"-snacket kan du nog ta och skippa när det gäller trafik. Det är inte du som bestämmer.. var responsive och följsam i trafiken och ha framför allt respekt för resterande trafiken så slipper vi en jävla massa onödig ilska och obehagliga situationer.

Jag blir riktigt less på sånt snack... så mycket "sköt dig själv och skit i andra". Du är inte ensam..
av umekille
Hur är ljuslagen skriven?
tycker många idag har halvljus
som lyser starkare än helljuset
på en 45/55w h4lampa...då blir man ju
bländad även om denne kör på halvljuset.
joel80 skrev: Du får inte blända ankommande trafik.. om jag möter dig, slår av mitt helljus då jag tycker att ditt bländar mig och du då inte slår av ditt är du ju en trafikfara. Klart du ska blända av när den du möter anser sig bländad. "Det avgör jag"-snacket kan du nog ta och skippa när det gäller trafik. Det är inte du som bestämmer.. var responsive och följsam i trafiken och ha framför allt respekt för resterande trafiken så slipper vi en jävla massa onödig ilska och obehagliga situationer.
Jag blir riktigt less på sånt snack... så mycket "sköt dig själv och skit i andra". Du är inte ensam..
Det kommer alltid att vara mitt ansvar att avgöra vilken ljuskonstellation som är bäst för mig i varje givet ögonblick.
Att framföra sitt fordon i mörker genom att blända av 500 meter före ett mötande fordon är oacceptabelt.
Två halvljus lyser som mest upp ca 100 meter av vägbanan vilket betyder att 400 meter är oupplyst. Trafikfarligt? Svar: Ja!
Många, som säkert joel80, bländar av per automatik när de ser ett mötande fordon. Andra förare lider av diverse ögonbesvär, som t.ex. skadad hornhinna eller skitig och repig framruta. Dessa borde istället stanna hemma alt. åka kollektivt istället för att förstöra trafikmiljön för oss andra högkompetenta förare som genom god utbildning och erfarenhet vet exakt när och var helljuset skall och inte skall användas.
Det som är bäst för mig är alltid bra även för dig. Även om du inte inser det än :-)-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]

Gör som KalleJ säger för att kunna […]

EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]