...

Moderator: Moderatorer

av lille90
"Rent generellt verkar "yrkestrafiken" (då även företagsbilar, inte bara taxi, buss och lastbilar) vara sämre på att hålla avstånd än medelsvenson. Sånt är djävligt stressande och slutar oundvikligen med att jag djävlas tillbaka."

Håller med! Yrkeschaffförer i Sverige kör nästan alltid för dåligt! :( Skärp er, speciellt i dåligt väder!
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
lille90 skrev: Yrkeschaffförer i Sverige kör nästan alltid för dåligt! :( Skärp er, speciellt i dåligt väder!
Kan ju bero på att en yrkeschaufför är ute på vägarna och far ca 10000mil eller mer/år vilket ger en viss vana vid diverse olika väglag. Vintertid kör jag också om personbilar som ligger i 50km/h bara för att det ligger lite pudersnö på vägen (om det kan ske på ett trafiksäkert sätt, naturligtvis). Blir lite bättre fäste med 60ton! Har ju vid full last ca 8,5ton vikt per hjulaxel.

Nog med OT! Yrkeschaffisarnas trafikvett kan diskuteras i annan tråd!!

//David
av lille90
Nybbe_gefle skrev:
lille90 skrev: Yrkeschaffförer i Sverige kör nästan alltid för dåligt! :( Skärp er, speciellt i dåligt väder!
Kan ju bero på att en yrkeschaufför är ute på vägarna och far ca 10000mil eller mer/år vilket ger en viss vana vid diverse olika väglag. Vintertid kör jag också om personbilar som ligger i 50km/h bara för att det ligger lite pudersnö på vägen (om det kan ske på ett trafiksäkert sätt, naturligtvis). Blir lite bättre fäste med 60ton! Har ju vid full last ca 8,5ton vikt per hjulaxel.

Nog med OT! Yrkeschaffisarnas trafikvett kan diskuteras i annan tråd!!

//David

Men då tänker du inte på personbilen som ligger i 50km/h och påverkas av din omkörning, men okay jag lämnar detta ämne till annan tråd då. :lol:
Senast redigerad av 1 lille90, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Mabuse
lille90 skrev:Men då tänker du inte på personbilen som ligger i 50km/h och påverkas av din omkörning, men okay jag lämnar detta ämne till annan tråd då. :lol:
Tror du bilisten som ligger i 50km/h pga skitväder är intresserad av att tacka lastbils-chaffisen när han skiter knäck för att han blir omkörd??? ??:-/

:-O)

När jag hållt lagstadgad 50km/h på grund av vägarbete och nästan fått en långtradare i 70km/h i arslet så finns inget överseende kvar. Idioten har absolut ingen rättighet att ligga en halvmeter bakom min bil. Hade jag inte haft min flickvän suttit i bilen hade jag stampat på bromspedalen. Djävla idiot-chaffis måste lära sig att visa hänsyn till omgivande trafik. Oavsett om bilarna ligger nära hartighetsbegränsningen eller sänker hastigheten på grund av omgivande omständigheter (vägarbete eller dåligt väglag). Fan vad jag blir upprörd bara jag tänker på det... :-O) :-(O)

Raderat text som bryter mot forumsreglerna!! /Grammse
av Marbas
Jag tackar med v+h+v blink (eller tvärtom...).

Blir jag omkörd av större fordon så brukar jag blinka med h-ljuset då de kan svänga in igen (om det är mycket trafik).
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Mabuse skrev:Tror du bilisten som ligger i 50km/h pga skitväder är intresserad av att tacka lastbils-chaffisen när han skiter knäck för att han blir omkörd??? ??:-/
Vem har någonsin sagt att bilisten ska tacka när han blir omkörd? Sedan skrev jag att jag kör om endast om det kan ske på ett trafiksäkert sätt. Om jag ska göra en omkörning i dåligt väder/väglag ger jag alltid en förvarning via helljusblink. Jag gör då en helt annan bedömning av med vilken hastighet vid vilken jag klarar av att hantera mitt fordon än privatbilisten så tänker inte jag sitta bakom för att jag tycker det är kul utan då kör jag, som sagt, om det kan ske på ett för alla inblandade parter ett trafiksäkert sätt!!!
Men det är klart......alla lastbilschaffisar är ju världens avskum så.......oavsett vad vi gör eller hur vi gör det........

:wink:

//David
Användarvisningsbild
av Mabuse
Nybbe_gefle skrev:[Men det är klart......alla lastbilschaffisar är ju världens avskum så.......oavsett vad vi gör eller hur vi gör det........
Det är ju klart att det finns enstaka undantag...
Precis som jag faktist under mina 20 år som körkortsinnehavare även sett några st Taxi som håller hastighetsgränsen (och avståndet).

Fördelen med att köra motorcyckel är att jag inte riskerar att fastna på fartkamerorna när jag ökar hastigheten för att slippa ha bilar i arslet. Det är faktist en befrielse. :-)-)
av lille90
Mabuse skrev:
Nybbe_gefle skrev:[Men det är klart......alla lastbilschaffisar är ju världens avskum så.......oavsett vad vi gör eller hur vi gör det........
Det är ju klart att det finns enstaka undantag...
Precis som jag faktist under mina 20 år som körkortsinnehavare även sett några st Taxi som håller hastighetsgränsen (och avståndet).

Fördelen med att köra motorcyckel är att jag inte riskerar att fastna på fartkamerorna när jag ökar hastigheten för att slippa ha bilar i arslet. Det är faktist en befrielse. :-)-)

Yes, där kom den! Sant!!!!! Vilken Taxi håller hastighetsgränsen och avståndet? Ingen!
Senast redigerad av 1 lille90, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SA4AQS
lille90 skrev:Håller med! Yrkeschaffförer i Sverige kör nästan alltid för dåligt! :( Skärp er, speciellt i dåligt väder!
Nej då inte alla, en lastbil som jag komm ikapp mellan Alfta och Falun på RV50, snö rök som satan bakom lastbilen såg knapt baklyset och så plötsligt blinkar det åt höger i början på en raksträka och jag blinkar vänster och trycker plattan i bott kommer om och blinkar vänster-höger och får ett helljus blink till baks.
av lille90
SA4AQS skrev: Nej då inte alla, en lastbil som jag komm ikapp mellan Alfta och Falun på RV50, snö rök som satan bakom lastbilen såg knapt baklyset och så plötsligt blinkar det åt höger i början på en raksträka och jag blinkar vänster och trycker plattan i bott kommer om och blinkar vänster-höger och får ett helljus blink till baks.

måste vara annorlunda där uppe i norr :D dock bra för er!

Jag gjorde en liten jämförelse av begagn[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]