Tråden har ju tagit en vändning mot sänkning...
Det jag ville belysa var väl mest att det inte känns rimligt att ha femtioelva begränsningsnivåer med 10km/h inkrement. Att pricka hastigheten så "rätt" hela tiden utan att just
ta fokus från bilkörningen är svårt för mig.
Jag har haft körkort för bil sedan 1976. (Ja, jag är en gammal gubbe...) Har inte kört så där jättemycket jämfört med många andra men en bit över 100000 mil med bil och MC har det väl i alla fall blivit under årens lopp. Jag har pysslat lite med trafiksäkerhetsarbete en gång i tiden, med instruktörsverksamhet för både hoj och bilåka och tävlat lite med hoj och inom karting. Dessutom roar jag mig med att åka lite bana och köra en del bilslalom/konbana nu på äldre dagar... Trots att jag alltså har lite vana i trafiken och av att framföra fordon så händer det de facto att jag inte kan avgöra om vägen jag åker på är hastighetsbegränsad till 80, 90 eller 100 km/h. Är inte det konstigt...?
Jag är absolut ingen "fartdåre" jag håller mig i princip allt som oftast inom lagens råmärken vad gäller hastigheten. Dock känns det, och det är det som gör mig lite fundersam, som om det är godtycket hos "de som bestämmer" mer än de faktiska omständigheterna som avgör om jag "åker dit" i en hastighetskontroll, mer andras än mitt "fel" om jag torskar så att säga... Jag kan ju inte, trots att jag är van, avgöra om 80, 90 eller 100 är "rätt" fart. Det är så lätt att råka köra 86 i någon 80-utförsbacke av misstag när någon trafiksäkerhetsarbetare råkar spana in just mig..
Den ena delen av problemet är att jag har svårt att koppla vägkänslan till vad som anses var rätt fart med så många fartgränser som ständigt skiftar över korta sträckor där vägen ser lika dan ut. Det andra delen av problemet med så mycket skyltar är att jag ibland helt enkelt glömmer vad den senast passerade skylten hade för budskap.
Och även om jag vet, förstår och minns hur det faktiskt ligger till med hastighetsgränsen är det på en före detta 90-väg som nu har 80 så oerhört lätt att av misstag glida upp i 86 eller dryga 90 utan att det känns det minsta för fort. Tysta bilar som är högt växlade med mycket effekt på låga varv gör det otroligt lätt att köra "för fort" utan att det egentligen upplevs som särskilt fort.
Jag förespråkar inte generellt högre hastigheter, jag konstaterar bara att jag kommer att "åka dit" för fortkörning förr eller senare med nuvarande system, och det känns som om "det inte är mitt fel". Det är bara oundvikligt, trots att jag kör städat och inte har för avsikt att köra för fort.
Jag försvarar som sagt inte att köra fort i trafiken. Det är otvivelaktigt så att ju fortare det går när man smäller desto större blir krockvåldet och risken för skador givetvis större.
Köra offensivt och fort gör jag bland likasinnade på bana. Risken att det händer nå't minimeras ju där bl.a. av att alla kör åt samma hål...
Inte lätt att köra lagligt ens med de bästa intentioner... :roll:
Edit: Fixade meningsbyggnad så att det eventuellt går att fatta vad jag försöker skriva... :roll: :D
mvh / Lasse Falk, Bromma.
http://www.rejsa.nu