...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
Funkar inte med Ford Fokus med 1.6D motorn heller att ligga i 80km/h på högsta växeln. Hade en sån hink som hyrbil för ett tag sen, väldigt irriterande!

Jag tycker också detta hav av skyltar är fel väg att gå. Som många skriver så kommer vi ju vänja oss vid alla kameror och skyltar, men då på bekostnad av uppmärksamhet. För det tar ju dock lite uppmärksamhet från själva uppsikten att hålla koll på skyltar, kameror och hastighetsmätare vilket jag tycker är fel.
av llesrof
Men ärligt talat... så jäkla svårt är det ju inte att hålla koll på vad det är för hastighet som gäller där man kör? Kan ni inte hålla koll på det och tycker att det tar för mycket fokus från bilkörningen så kanske ni skall ta bussen istället? Eller skita i att pilla på stereon, mobiltelefonen och alla andra saker folk i allmänhet och bilenbusiaster i synnerhet, mer än gärna stoppar in i sin bil. Det är inte svårt att hålla koll på hastighetsskyltarna. Kamerorna är som sagt bara ett problem om man avser att inte följa hastighetsbegränsningen, och då får man skylla sig själv. Om man upplever att man tappar fokus för att man måste hålla koll på kamerorna för att man kör för fort är man inte nog lämplig som bilförare. Jag upplever hela saken som att det är ett gäng grabbar som vet att de gör fel men försöker rättfärdiga sitt agerande och sin ståndpunkt med en massa mer eller mindre dåligt underbyggda argument och floskler.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:Men ärligt talat... så jäkla svårt är det ju inte att hålla koll på vad det är för hastighet som gäller där man kör?
Du verkar inte fatta alls vad det rör sig om. Klart som fan man vet vad det är för hastighet. Det är ju därför man irriterar sig. Problemet är att 90% av alla sänknignar är helt obefogade.
llesrof skrev: De flesta tycker nog att sänkta hastigheter är överdrivna, speciellt unga grabbar som tycker att det är skitfränt att köra fort som fan. I praktiken är ju sänkta hastighetsgränser ett icke-problem eftersom de flesta ändå gasar på i den gamla invanda hastigheten.

Hur kan det vara ett icke-problem när man har satt fartgränsner som ingen respekterar för INGEN kan se att de har något med verkligheten att göra.
llesrof skrev: Fartkamerorna är ju bara ett problem om man har för avsikt att köra för fort dör dom står. Det måste vara enklare att anpassa sin hastighet till hastighetsgränsen än att hetsa upp sig över kamerorna och köra som en galning mellan dem.
Köra som en galning.... de flesat 80 vägarna känns ju fan som bilen står helt stilla i 80 km/h... att rulla i 90 på ensliga raka och fina vägar är långt ifrån vansinneskörning.

Dessutom bromsar en del typer ned till 60 vid kamrorna även om det är 80.
av llesrof
Med tanke på vad du skriver i din signatur, "Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.", så tvivlar jag på att du ens vill se saken ur ett annat perspektiv.
Du har dock het rätt i att jag inte förstår vad det rör sig om då jag inte ser något större problem i att vi har en mängd olika hastighetsgränser. Du skriver "Klart som fan man vet vad det är för hastighet. Det är ju därför man irriterar sig." Skulle det vara mindre irriterande att inte veta vad det är för hastighetsgräns? Om folk inte vet vad det är för hastighet som gäller så kommer vissa tro att det är 50, andra tro att det är 70, någon gissa på 80 och några intala sig själva att man måste kunna får köra i minst 120. Skulle det vara mindre irriterande?

"Hur kan det vara ett icke-problem när man har satt fartgränsner som ingen respekterar för INGEN kan se att de har något med verkligheten att göra."
Nu var det ju inte den bristande respekten för hastighetsgränsena somjag betraktade som ett icke-problem. Där är de olika gränserna som jag betraktar som ett icke-problem eftersom jag klarar av att finna mig i situationen. Det är inger problem för mig att köra i 80 där det tidigare var 90. Jag kommer fram i alla fall. Tvärt om tycker jag att det är bra eftersom det är en dålig väg med få omkörningstillfällen. Nu blir tempot lugnare och trafiken säkrare. Många håller 90 i alla fall, men det är ju deras problem. Eller, det är det inte eftersom de mer än gärna gör chansartade omkörningar och/eller ligger uppe i röven på dem som vill hålla hastighesgränsen. Personligen anser jag att dessa frifräsare borde lobotomeras.

"Köra som en galning.... de flesat 80 vägarna känns ju fan som bilen står helt stilla i 80 km/h... att rulla i 90 på ensliga raka och fina vägar är långt ifrån vansinneskörning"
Du kanske är van vid att köra jättefort så det är därför du tycker att det känns som ett problem att ligga i 80 istället för 90, jag vet inte. Jag försöker koppla bort känslomässiga aspekter när jag kör bil. Det är möjligt att samhällsnyttan av att köra i 80 istället för 90 är marginell. På de ställen jag kört och där det är sänkt hastighet så kan jag se att det är motiverat, inte minst med hänsyn till allt vilt som finns i skogen intill vägarna.

"Köra som en galning.... de flesat 80 vägarna känns ju fan som bilen står helt stilla i 80 km/h... att rulla i 90 på ensliga raka och fina vägar är långt ifrån vansinneskörning"
Ja, det är för jävligt. Jag stör mig också på detta. De är förmodligen osäkra bilförare som inte vet vad det är fölr hastighet som gäller där. Men De hade ju saktat ned även om det vart 90, 100, 110 eller 120. Är det ett större problem att de gör det på en 80-sträcka?

Näe, jag tror att de flesta argument mot sänkt hastighet bottnar i ett allmänt myndighetsförakt.
av bilgalen
Kan någon berätta vad själva syftet med så här många hastighetsgränser är? Vad har man enligt vägverket vunnigt? Kunde man inte ha lagt till någon eller max två och sen kanske uppdaterad de andra?
bilgalen skrev:Kan någon berätta vad själva syftet med så här många hastighetsgränser är? Vad har man enligt vägverket vunnigt? Kunde man inte ha lagt till någon eller max två och sen kanske uppdaterad de andra?
Vinsten är att om man skall höga eller sänka hastigheten på en sträcka kan man göra det i mindre steg. Till exempel.
Användarvisningsbild
av isak
mycket trams o långa inlägg?
bort med skyltar o kameror! låt omdömet o körfömåga sätta tempot efter omständigheterna!
isak
Användarvisningsbild
av Falk
Tråden har ju tagit en vändning mot sänkning...

Det jag ville belysa var väl mest att det inte känns rimligt att ha femtioelva begränsningsnivåer med 10km/h inkrement. Att pricka hastigheten så "rätt" hela tiden utan att just ta fokus från bilkörningen är svårt för mig.

Jag har haft körkort för bil sedan 1976. (Ja, jag är en gammal gubbe...) Har inte kört så där jättemycket jämfört med många andra men en bit över 100000 mil med bil och MC har det väl i alla fall blivit under årens lopp. Jag har pysslat lite med trafiksäkerhetsarbete en gång i tiden, med instruktörsverksamhet för både hoj och bilåka och tävlat lite med hoj och inom karting. Dessutom roar jag mig med att åka lite bana och köra en del bilslalom/konbana nu på äldre dagar... Trots att jag alltså har lite vana i trafiken och av att framföra fordon så händer det de facto att jag inte kan avgöra om vägen jag åker på är hastighetsbegränsad till 80, 90 eller 100 km/h. Är inte det konstigt...?
Jag är absolut ingen "fartdåre" jag håller mig i princip allt som oftast inom lagens råmärken vad gäller hastigheten. Dock känns det, och det är det som gör mig lite fundersam, som om det är godtycket hos "de som bestämmer" mer än de faktiska omständigheterna som avgör om jag "åker dit" i en hastighetskontroll, mer andras än mitt "fel" om jag torskar så att säga... Jag kan ju inte, trots att jag är van, avgöra om 80, 90 eller 100 är "rätt" fart. Det är så lätt att råka köra 86 i någon 80-utförsbacke av misstag när någon trafiksäkerhetsarbetare råkar spana in just mig..
Den ena delen av problemet är att jag har svårt att koppla vägkänslan till vad som anses var rätt fart med så många fartgränser som ständigt skiftar över korta sträckor där vägen ser lika dan ut. Det andra delen av problemet med så mycket skyltar är att jag ibland helt enkelt glömmer vad den senast passerade skylten hade för budskap.
Och även om jag vet, förstår och minns hur det faktiskt ligger till med hastighetsgränsen är det på en före detta 90-väg som nu har 80 så oerhört lätt att av misstag glida upp i 86 eller dryga 90 utan att det känns det minsta för fort. Tysta bilar som är högt växlade med mycket effekt på låga varv gör det otroligt lätt att köra "för fort" utan att det egentligen upplevs som särskilt fort.
Jag förespråkar inte generellt högre hastigheter, jag konstaterar bara att jag kommer att "åka dit" för fortkörning förr eller senare med nuvarande system, och det känns som om "det inte är mitt fel". Det är bara oundvikligt, trots att jag kör städat och inte har för avsikt att köra för fort.
Jag försvarar som sagt inte att köra fort i trafiken. Det är otvivelaktigt så att ju fortare det går när man smäller desto större blir krockvåldet och risken för skador givetvis större.
Köra offensivt och fort gör jag bland likasinnade på bana. Risken att det händer nå't minimeras ju där bl.a. av att alla kör åt samma hål... :P

Inte lätt att köra lagligt ens med de bästa intentioner... :roll:

Edit: Fixade meningsbyggnad så att det eventuellt går att fatta vad jag försöker skriva... :roll: :D
Senast redigerad av 1 Falk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Falk
Ett exempel ur verkligheten:
Barometern skrev:30, 40, 40, 80. På väg 136 finns nästan alla hastigheter med. Barometern har spanat in eldoradot av olika hastighetsskyltar längs Ölands viktigaste väg. Ska du köra väg 136 mellan Färjestaden och Borgholm gäller det att ha huvudet på skaft. 16 gånger ändras hastigheten under de tre milen.
Allra värst är det på sträckan från Glömminge till Halltorp. På en knapp mil finns tolv olika hastighetskyltar som uppmanar bilisten att köra 30, 40, 50, 60, 70, 80 eller 90 kilometer i timman.
Förbi bostadshusen i Glömminge är det inte okej att köra fortare än 50, men i Rälla går det bra att hålla 60. Vid Rällabornas södra busshållplats får man köra i 80 men vid den norra bara 40. Och i Glömminge är det 30 en snutt.
Det var när Vägverket bestämde sig för att sänka hastigheten från 90 till 80 längs väg 136 som hastighetstumultet började i samband med omskyltningen. Protesterna har blivit många - och det handlar inte bara om de få minuter som pendlare förlorar på hastighetssänkningen - utan också om svårigheten att hålla en jämn rytm under sin resa.
Och för säkerhets skull finns det gott om fartkameror längs vägen. Men det är en helt annan historia.
http://www.barometern.se/nyheter/oland/ ... 5245%29.gm
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]

Volvo S80 Automat (Oljeläckage) !!

Hejsan gruppen / forumet. Jag ska försö[…]