- ons 02 dec 2009, 00:43
Såhär står det i VVFS 2003:22, går väl inte att tolka på så många sätt?
31 kap. Sikt och sikthjälpmedel
5 § Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländ-ning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls.
10 § Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpp-lighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.
Det innebär att det faktiskt är Olagligt att påföra film som inte håller kravet i 10 §, och enligt 9 § är det tveksamt om man ens får påföra film eftersom det KAN medföra störande reflexer.
S.t.r.a.n.D skrev: Sen tycker jag det är fruktansvärt många som tror sig vara experter och skriver att det står att det är olagligt i lagtexten. Jag tycker det står ganska solklart att det finns ett krav på ljusgenomsläpp. Sen toning eller ej, uppfyller du kravet så är de bara köra. Även om detta på dagens bilar medför att det indirekt blir olagligt eftersom det inte finns så ljus toning så STÅR det inte att det är olagligt, så skriv inte det. (Jag är inte expert i ämnet men jag är rätt bra på att läsa en text och tolka den)
Om det nu var en polis som skrev här så ta inte detta personligt nu. Men jag tycker också som nån annan skrev att det börjar gå till överdrift med böter för alla småsaker. Fortkörning, onykterhet, drogpåverkan m.m. är ju en självklarhet att ni ska jobba mot men helt ärligt, vad spelar det för roll om jag har en 5W lampan som lyser i mina extraljus?? Den personen som tar skada av det har nog andra större problem att brottas med.
Jag har iaf stött på väldigt många trevliga poliser som faktiskt delar dessa åsikter. Självklart nämner de detta, det är ju deras jobb när det står i lagtexten, men har aldrig fått böter för det.
Såhär står det i VVFS 2003:22, går väl inte att tolka på så många sätt?
31 kap. Sikt och sikthjälpmedel
5 § Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländ-ning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls.
10 § Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpp-lighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.
Det innebär att det faktiskt är Olagligt att påföra film som inte håller kravet i 10 §, och enligt 9 § är det tveksamt om man ens får påföra film eftersom det KAN medföra störande reflexer.
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 242DL-75 | 244GL-79 | 245GL-88 | 745GL-88