...

Moderator: Moderatorer

Livräddare eller bötesfälla?

Livräddare
9
22%
Bötesfälla
32
78%
Amapola skrev:... Då får vi väl parkeringsböter.
HAHAHA, den var bra :lol: :lol: :lol:
Men allvarligt talat beskriver det ju hur respekten för 30 och 50 försvunnit när man satt upp det lite här och var, ungefär som killen i OK-reklamen (på tal om reklam..) säger "olja, ja....", häller olja lite överallt i motorrummet. Den skrattar man gott åt. Men VV skrattar man inte lika mkt åt. Möjligen för att de är så korkade då..

Kör lugnt !
Någon som har koll på hur de här nya hastighetsgränserna kom till?
Röstar Riksdagen i dessa frågor, eller sköter VV dessa frågor själva?

Om man jämför med FRA lagen som drevs igenom i somras, så verkar det som om beslut som påverkar alla, fattas på väldigt lösa och okunniga grunder.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3295797.ab
"– Vi hade för lite kunskap när vi röstade i frågan, säger en ledamot som vill vara anonym. "

"Och så förstod vi nog inte hur starkt motståndet hos gemene man var. Som folkvald riksdagsledamot kan jag inte nonchalera svenska folket i en så viktig fråga, säger ledamoten till aftonbladet.se"

Jag tror personligen att de här nya hastighetsgränserna kommer att skapa en massa nya "trafikbrottslingar".
Enligt VV har Sverige idag problem med att så få håller skyltad hastighet, och de löser problemet genom att ytterligare sänka hastighetsbegränsingen!?

Jämför man även med fildelning, så har ju politiker signalerat att de inte vill göra fildelare kriminella. Utan hellre diskuterar en fildelningsavgift!?
anp skrev:Hörde på radion idag att VV skall återinföra de orangea och reflexutrustade snökäpparna.
Enkel logik säger ju att en orange reflexutrustad snökäpp syns bättre och skapar en säkrare trafik än en ljusgul snökäpp med en blek liten reflex.

Att VV kan få dribbla med sådana här försök tycker jag är lite skrämmande, och visar vilken farlig inställning VV har idag vad gäller trafiksäkerheten. Allt fokus läggs på hastigheten, oavsett hur omgivningarna ser ut.

Chatten för övrigt sade inte så mycket, mycket svammel om att hastighetsbegränsa efter vägstandard.
Resultatet ser vi ju nu, låg vägstandard efter år av misskötsel, och sänkt hastighet.
Vadå återinföra, här har dom alltid varit orangea eller gröna beronde på vilken väg det är. Att folk kör saktare pga käpparna är psykologiskt, precis som mde 2+1 vägar där tempot sjunker när det blir 1 fält i ens körrikting. Det upplevs som smalare än det är och därav sjunket tempot, käpparna synns lika bra oberoende av färg på käppen och oberoende på om dt sitter den feta reflexen mitt på käppen eller ej.
Åtminstonde vad jag kan se sitter käpparna i 99 fall av 100 direkt i gruskanten så skär man ner är det direkt felplacerad käpp eller man kör ner mellam 2 käppar långt utanför där dom är placerade.
Här byttes snökäpparna ut för flera år sedan, dels/först mot Blå med tydlig reflex. Och sedan mot ljusgul, bambukäpp med mycket svag reflex.
Då snökäpparna sätts upp sitter de i direkt anslutning till asfaltskanten ja, men då de är mycket otydliga i både dagsljus ( p.g.a färgval ) och i mörker ( p.g.a dålig reflex ), är det lätt att de körs ned/bort av både personbilar och snöplogar. Därefter är dikesskärningar lätta att råka ut för i.o.m att plogbilsföraren inte säkert vet vart vägkanten finns, och då plogar ut över vägkanten.

Att farten sänkts i 1 filen på 2+1 vägar är inget jag direkt noterat, däremot märks det tydligt att påkörningar av stolpar och vajrar är vanligt.

Såg för övrigt en representant från VV förklara i tv nyttan av de nya hastighetsbegränsningarna.
Han fladdrade med blicken och blinkade väldigt mycket under intervjun.
Nervositet eller misstro till ändringen?
Provkörde en 80km/h väg igår, och en fråga som uppstod var hur har VV tänkt sig att respekten för hastighetsgränserna skall bestå om man först sänker en 90km/h väg till 80km/h. Och sedan titt som tätt har 70km/h som hastighetsgräns på kortare/längre sträckor.

Resultatet för egen del blev att jag höll 90km/h + över hela sträckan, och så även bakomvarande trafik.

Edit:

Läste på folksams sida att risken för en dödande skada minskat med ca, 90% i moderna bilar jämfört med bilar från -80 talet.
Vägs denna forskning/information in i VV´s information om minskade skade och dödstal i trafiken?

Eller kommer VV att ta åt sig äran för minskade skade och dödstal om 5-10 år med hänvisning till deras hastighetssänkning?
Där har du en poäng, anp. Finns det någon statistik på hur många som dött i trafiken över decennier? scb? orkar inte kolla själv nu iaf.
Det lär väl bara vara de absoluta talen VV pratar om. Men du får också tänka på hur många fler bilar/mil väg det är idag jfrt med 80-talet, det får man väga in i beräkningen. Har för mig att Sverige hade ett av de lägsta dödstalen per antal bilar i världen, någon med mer fakta kring detta? Men det finns ju mkt att jobba på ändå givetvis.
Statistik finns tillgängligt hos VV och SCB bl,a, men är sövande att läsa.

Jag tror inte VV´s statistik anger annat än de faktiska skade och dödstalen, och utan hänsyn till påverkande faktorer.
Medelsvensken tror jag heller inte ifrågasätter statistiken, utan accepterar den rakt av utan eftertanke.
Medelsvensken tror jag heller inte ifrågasätter de metoder som VV och polisen väljer att ta till för att minska olyckstalen i trafiken.

Hitills har vi vant oss vid fartkameror, som nu lanseras som livräddare. Hastighetsbegränsningarna sänks, men påstås höjas. Och snart kommer alkolås att vara nästa stora grej inom trafiksäkerhetsarbetet.

Samtidigt så blir våra vägar allt sämre, och antalet poliser allt färre.
Varför kör vi allt fortare och allt mer, och varför väljer så många att göra det påverkade?

Allt i samhället skall ske snabbare och snabbare, våra bilar blir snabbare och starkare för varje år. Alkoholen får en mer central roll i våra liv, och alltför många har svårt att skilja på alkohol och bilkörning.

Sammantaget har vi alltså stress privat eller i jobbet, snabba bilar, dåliga vägar, en sviktande moral vad gäller alkohol och en obefintlig polisiär närvaro i trafiken.

Sett till det, tycker jag att vi har otroligt få dödsoffer i trafiken idag. Och av de förare som faktiskt omkommer/skadas är mer än 30% påverkade vid olyckstillfället.

De som inte omkommer eller skadas, hur stor del av den statistiken har biltillverkarna respektive VV´s och polisens insatser?

Hur många omkommer varje år i alkohol/tobaksrelaterade dödsfall, och olyckor i hemmet mm. Och hur är samhällets insatser där?
Är skillnaden så sjuk, att det faktiskt är politisk korrekthet och bötesbelopp som gör att trafiken prioriteras. Trots att försvinnande få omkommer där jämfört med övriga skade/dödsorsaker i samhället?
Folk kanske tycker att det finns en inflation i hastighet, att köra 2% snabbare varje år :lol: som i ekonomin
Nej, men med säkrare bilar kan man ju köra snabbare med bibehållen skaderisk, men det viktiga är väl att minska antalet döda i absoluta tal..
Men att det finns enklare, billigare och säkrare sätt att rädda liv och personskador än att sätta upp 1k fartkameror runt om i landet är nog 98% på det här forumet överens om, sedan att medelsvensson aldrig kommer fatta det är en annan sak, tyvärr. Snacka om att på klassiskt sossemanér utnyttja folks okunskaper för att driva igenom från början korkade idéer......... man blir bra trött på sverige ibland !
halmstaden skrev:Folk kanske tycker att det finns en inflation i hastighet, att köra 2% snabbare varje år :lol: som i ekonomin
Nej, men med säkrare bilar kan man ju köra snabbare med bibehållen skaderisk, men det viktiga är väl att minska antalet döda i absoluta tal..
Men att det finns enklare, billigare och säkrare sätt att rädda liv och personskador än att sätta upp 1k fartkameror runt om i landet är nog 98% på det här forumet överens om, sedan att medelsvensson aldrig kommer fatta det är en annan sak, tyvärr. Snacka om att på klassiskt sossemanér utnyttja folks okunskaper för att driva igenom från början korkade idéer......... man blir bra trött på sverige ibland !
Inflation i hastighet ja, varför måste varje bilmodell bli starkare och snabbare egentligen? Och tystare.
Samtidigt som allt i samhället skall gå snabbare, och snabbare, och snabbare... Så ska trafiken gå långsammare, och långsammare...

För många år sedan fick jag åka med i en Audi, V8 försedd landsvägskryssare. Själv åkte jag då en -70 tals Volvo där hastigheten tydligt märktes som skrammel och oljud i kupén.
Efter en motorväg satt jag och tänkte för mig själv i baksätet, att det var en jäkel att köra långsamt på motorvägen. Kikade på hastighetsmätaren, och fann till min förvåning att den visade runt 130-140km/h.
Man kunde bokstavligen höra en knappnål falla genom luften i kupén samtidigt.

Nollvisionen är i grunden inte korkad, däremot är genomförandet ibland mycket korkat utfört.

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]