...

Moderator: Moderatorer

Brainy skrev:
Det där är iofs en sanning med modifikation.
Sätter jag din skylt på en liknande bil och bränner förbi några norska tullstationer i transponderfilen så kan jag lova att du kommer få hem inte bara tullavgiften utan även några hundra i böter. (Tro mig, jag vet ;)).
Jag tror nämligen inte att man sätter på en stulen skylt på en bil och sen stannar för att betala med kortet bara för att den möjligheten finns.
Tror vi missförstår varandra.... jag menar, om någon stjäl skylten för att sätta på sin bil & köra igenom "trängsel" tullarnas fotografering (av samma anledning till att slödder stjäl skyltar för att sätta på bilen då de tankar på kassa betalning på macken för att undvika att deras eget reg nr fotograferas med automatik av någon av de kameror som alla bensinstationer har). Detta har ju hänt & händer hela tiden....i Sthlm pga Trängselstationerna & över hela landet pga möjligheten att smita ifrån betalning för drivmedel.
Har ju stått flertalet artiklar i pressen där förtvivlade/frustrerade/vansinniga människor fått skylten stulen & varit tvungna att betala trängselskatten pga att någon med den stulna skylten regelbundet kört fram & tillbaks... myndigheterna rycker på axlarna åt problemet.....de får ju in sina stålar i vilket fall som helst... så de bryr sig ju inte det minsta.
Angående transponder.... jag kör regelbundet till Tyskland igenom Danmark & har en sk Brobizz & även Bropass. Brobizz är transpondern, dvs en liten dosa man har uppe vid backspegeln som läses av då man passerar kontrollstationen & Bropass ett kort.... smidigt om man ibland åker två bilar då ena bilen kan ha Brobizz & andra bilen kortet & allt debiteras samma konto. Detta fungerar utmärkt & för de som aldrig kört över ex Öresundsbron (fungerar exakt på samma sätt som Tollstations på amerikanska östkusten) så finns det vissa filer som är för kontant betalning...vissa för kontokort & vissa för transponder.

Fungerar perfekt...enda skillnaden är att Öresundsbro konsortiet premierar de som passerar ofta/regelbundet & då får man lägre pris.

Våra älskade Gbg politiker har ingen strävan att premiera några andra än sig själva & tar därför ut full taxa hur ofta man än passerar trängseltullarna.
Användarvisningsbild
av Brainy
V70BiFuel03 skrev:
Tror vi missförstår varandra.... jag menar, om någon stjäl skylten för att sätta på sin bil & köra igenom "trängsel" tullarnas fotografering (av samma anledning till att slödder stjäl skyltar för att sätta på bilen då de tankar på kassa betalning på macken för att undvika att deras eget reg nr fotograferas med automatik av någon av de kameror som alla bensinstationer har). Detta har ju hänt & händer hela tiden....i Sthlm pga Trängselstationerna & över hela landet pga möjligheten att smita ifrån betalning för drivmedel.
Har ju stått flertalet artiklar i pressen där förtvivlade/frustrerade/vansinniga människor fått skylten stulen & varit tvungna att betala trängselskatten pga att någon med den stulna skylten regelbundet kört fram & tillbaks... myndigheterna rycker på axlarna åt problemet.....de får ju in sina stålar i vilket fall som helst... så de bryr sig ju inte det minsta.
Jag tror jag förstår helt och hållet vad du menar. Det jag inte förstår är varför man skulle stjäla en skylt för att köra genom tullarna utan att betala och sen köra in på den filen där det är en manuell betalstation istället för att bara köra förbi.
Ta Norge som ett exempel, där är några filer manuell betalning och en eller ett par filer åker man bara igenom. Har man då ingen transponder så smäller ett foto av mot registreringsskylten och böter skickas ut till ägaren av bilen oavsett om bilen är registrerad i norge eller sverige.
Så om jag stjäl en registeringsskylt för att smita genom tullarna, varför skulle jag då välja filen med manuell betalning bara för att den finns istället för att som vanligt bränna förbi i kamerafilen?
Nä, skulle man sätta upp en fil med manuell betalning i stockholm så är jag helt övertygad om att antalet skyltstölder för att ta sig förbi utan att betala skulle fortsätta ligga på samma nivå.

På Öresundsbron är det väl, rätta mig om jag har fel, bommar även i den filen där man kör igenom med transpondern? Då är det ju en annan femma. Men tänk dig hur mycket det skulle stoppa upp rusningstrafiken i en storstad, skulle ju bli kaos.

/Anders
Det förutsätter att man blandar ett värdelöst system med ett som fungerar. Väljer man endast samma typ av system som Öresundsbron så fotas inga skyltar...skylten har ingen betydelse & då finns det ingen anledning att stjäla skyltar.
Brainy skrev:
På Öresundsbron är det väl, rätta mig om jag har fel, bommar även i den filen där man kör igenom med transpondern? Då är det ju en annan femma. Men tänk dig hur mycket det skulle stoppa upp rusningstrafiken i en storstad, skulle ju bli kaos.

/Anders
Nope, det tror jag inte...har kört en del i New York (från & till förorter) & där har man en helt annan trafikmängd än vad vi har i lilla Gbg.. eller Sthlm & det är inte tullarna där som gör att trafiken backar upp titt som tätt. Att komma igenom amerikanska Tollstations går faktiskt snabbt. Principen är densamma som vid Öresundsbron... en bred linje av bommar/passager som sedan smalnar av i färre filer efter att man passerat.
Användarvisningsbild
av Funk
theo19755 skrev:Skriv på och visa ditt missnöje på

http://upprop.nu/RQVH

Ju fler som skriver under desto större chans att pressa fram en folkomröstning.

/Theo
Det är gjort och länken sprids...även om jag inte tror den får någon effekt så hjälper det i alla fall inte att vara tyst...

/Thomas
Tjoho !!! Äntligen ska alla jävla bilister sättas åt ordentligt....18 kr per passage blir straffavgiften i Gbg (för de som arbetar & betalar skatt...dvs pendlar till arbetsplatsen varje dag blir det ynka36kr /dag. Det kan de allt betala....har man råd med en fin bil kan man allt vara med & betala....
Kommunen säger ju faktiskt att anledningen till fördubblingen av avgiften är ju att man vill minska trafiken/trängseln....så det så!

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.314 ... er-passage

He he... wow... "minska trängseln".... vilka är det man sätter åt? jo, de som tar sig till jobbet varje dag...de som betalar skatt varje månad....de som inte har kollektivtrafiken som alternativ. Samtidigt är de enda man intervjuar i pressen några väl utvalda cykeltalibaner ifrån Haga/Linné/Majorna som naturligtvis tycker att detta är en förträfflig idé.... inga protester där inte.

Det börjar verkligen bli dags att dricka en liter ricinolja & sätta sig utanför kommunhuset i Göteborg :x :-(O)
av Lövet
Samma sak som i Stockholm. Man låter enbart de som är positiva (de som gynnas för att de redan bor inne i stan) komma till tals. De som drabbas (de som arbetar och betalar skatt) som råkar bo utanför stan tar man inte ett skit hänsyn till.
Bilister har ju alltid varit en fin mjölkko.

Jag lider med er göteborgare.

Det värsta är att man straffas när man åker ut från stan. En "tjuga" i arslet. :wink:

Annars vore det perfekt om mindre kommuner med många sommargäster införde "fritidstullar" för stadsbor. Detta för att s a s "vända på steken". :wink:
En ganska vanlig 245:as liv

För några veckor sedan körde jag b[…]

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]