...

Moderator: Moderatorer

av nj22ah
Hej

Jag har varnat för polisen. Tänker inte göra det mer.
Jag är faktiskt tacksam för det här forumet.
Alla åsikter kanske inte hjälper mig men en hel del gör det.
Superbt forum. Efter att ha läst här en hel del så har jag
bestämt mig för att inte varna mer.

Vi har skyltar för hur snabbt vi får köra i Sverige.
Dessa skyltar anger HÖGSTA lagliga fart.
Alla som åker dit får skylla sig själva.

Det som irriterar mig dock är som någon sa, dessa kameror
på raka fina sträckor utan skog!

Även om det skulle irritera mig så accepterar jag att bli av med
körkortet om jag skulle åka dit.

Kan vi reglerna ska vi också ta konsekvenserna för dom.
Användarvisningsbild
av Avarell_Dalton
Jag varnar oftast bara yrkestrafikanter (inte utländska). Svenne som blinkar på en när man kör om, accar på omkörningssträckorna för att man inte ska hinna om och gör allt för att förhindra mig på vägen hoppas jag åker dit för några kilometers hastighetsöverträdelse. Ibland undrar man om det inte är de som håller hastigheten som polisen borde vinka in för det är där man hittar dessa blinkpellar och liknande stollar, kanske också rattfyllona, skulle jag köra rattfull skulle jag definitivt försöka köra i övrigt laglig.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
anp skrev:
VolvoBengan skrev:Om du ringer polisen och de inte intresserar sig för ditt ärende, tycker jag du ska fråga vad den polisen heter :evil:

För den polis som ignorerar ett ev. pågående brott vars fängelse finns i straffskalan, måste begå ett tjänstefel!?

Jag avskyr poliser som ignorerar när man ringer och påtalar ett pågående brott (S)
Frågan är vad för nytta det skulle ge. Till polisens försvar kan väl sägas att båda brotten var trafikrelaterade, och kanske svåra att agera på?

I det ena fallet en misstänkt drogpåverkad person, som höll på att köra över ett antal personer, och försvann i hög fart mot närmsta stad.
I det andra fallet var det en smitare ( omedvetet ? ) som just prejat mig ned i diket genom att helt plötsligt svänga ut från en sidoväg precis framför fronten på mig. Jag höll ca, 90-100km/h och var mycket nära att ta bilisten i sidan. Den bilen försvann också mot närmsta stad.
En halv sekund till, eller ett möte, så hade denne inte levt idag

I båda fallen var väl kanske polisens möjlighet att få fatt på de aktuella förarna/bilarna ganska små, men knappast omöjliga då polisen skulle möta bilarna ifall de åkte ut på vägen.
Men för mig hade det varit väldigt skönt att få höra att de åtminstonde skulle försöka.
Vad man tyvärr kan lära sig av sådana här händelser, är att det inte lönar sig att ringa polisen om något händer.

Sedan är väl trafikpolisen en utrotningshotad tyrkesgrupp nu när vi har fina plåtpoliser efter vägarna. Som tar hand om det farligaste vi har där ute. Nämligen fortkörare...

Fortkörare...det farligaste vi har !?!?!

Tycker att det är en avsevärd skillnad att köra för fort & att köra vårdslöst. Autobahn konceptet fungerar utmärkt i Tyskland men inte i mes/dagis Sverige, här är det 110 som gäller :roll: .

Vår kära trafikpoliskår har direktiv från högsta ort (politiker) att håva in så mycket böter som möjligt (har ingenting med trafiksäkerhet att göra...BARA pengar till statskassan), dessa böter får de in genom att klocka vanliga hårt arbetande Svenssons som är på väg till/hem från jobbet (produktiva medborgare). Det finns INGA pengar att hämta på att stoppa narkomanPelle / alkoholistKalle / blandmissbrukarStina, de har inga pengar att betala böterna med, deras fordon är aldrig försäkrade i alla fall + att det inte ser bra ut i statistiken om drograttfyllan hela tiden ökar genom att fler tas fast. Av denna anledning så satsar man hundratals miljoner på fartkameror, istället för att ändra direktiven för lapplis...Förlåt! trafikpolisen så att deras fokus riktas mot de som utgör en verklig fara för medtrafikanterna..dvs de som är påverkade av någon olaglig substans. Detta idiotiska babbel om nollvision är bara trams.

Med tanke på de pengar alla bilister i Sverige betalar i olika skatter knutna till bilägandet (nä, de skatterna är INTE öronmärkta), så hade Sverige kunnat haft Europas bästa & finaste vägnät.

Gör som i många stater i USA; Om någon stoppas med narkotika/narkotikapåvekad (körandes sin egen bil) så konfiskeras bilen & säljs på auktion! Ingen pardon.
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
V70BiFuel03 skrev:
anp skrev:
VolvoBengan skrev:Om du ringer polisen och de inte intresserar sig för ditt ärende, tycker jag du ska fråga vad den polisen heter :evil:

För den polis som ignorerar ett ev. pågående brott vars fängelse finns i straffskalan, måste begå ett tjänstefel!?

Jag avskyr poliser som ignorerar när man ringer och påtalar ett pågående brott (S)
Frågan är vad för nytta det skulle ge. Till polisens försvar kan väl sägas att båda brotten var trafikrelaterade, och kanske svåra att agera på?

I det ena fallet en misstänkt drogpåverkad person, som höll på att köra över ett antal personer, och försvann i hög fart mot närmsta stad.
I det andra fallet var det en smitare ( omedvetet ? ) som just prejat mig ned i diket genom att helt plötsligt svänga ut från en sidoväg precis framför fronten på mig. Jag höll ca, 90-100km/h och var mycket nära att ta bilisten i sidan. Den bilen försvann också mot närmsta stad.
En halv sekund till, eller ett möte, så hade denne inte levt idag

I båda fallen var väl kanske polisens möjlighet att få fatt på de aktuella förarna/bilarna ganska små, men knappast omöjliga då polisen skulle möta bilarna ifall de åkte ut på vägen.
Men för mig hade det varit väldigt skönt att få höra att de åtminstonde skulle försöka.
Vad man tyvärr kan lära sig av sådana här händelser, är att det inte lönar sig att ringa polisen om något händer.

Sedan är väl trafikpolisen en utrotningshotad tyrkesgrupp nu när vi har fina plåtpoliser efter vägarna. Som tar hand om det farligaste vi har där ute. Nämligen fortkörare...

Fortkörare...det farligaste vi har !?!?!

Tycker att det är en avsevärd skillnad att köra för fort & att köra vårdslöst. Autobahn konceptet fungerar utmärkt i Tyskland men inte i mes/dagis Sverige, här är det 110 som gäller :roll: .

Vår kära trafikpoliskår har direktiv från högsta ort (politiker) att håva in så mycket böter som möjligt (har ingenting med trafiksäkerhet att göra...BARA pengar till statskassan), dessa böter får de in genom att klocka vanliga hårt arbetande Svenssons som är på väg till/hem från jobbet (produktiva medborgare). Det finns INGA pengar att hämta på att stoppa narkomanPelle / alkoholistKalle / blandmissbrukarStina, de har inga pengar att betala böterna med, deras fordon är aldrig försäkrade i alla fall + att det inte ser bra ut i statistiken om drograttfyllan hela tiden ökar genom att fler tas fast. Av denna anledning så satsar man hundratals miljoner på fartkameror, istället för att ändra direktiven för lapplis...Förlåt! trafikpolisen så att deras fokus riktas mot de som utgör en verklig fara för medtrafikanterna..dvs de som är påverkade av någon olaglig substans. Detta idiotiska babbel om nollvision är bara trams.

Med tanke på de pengar alla bilister i Sverige betalar i olika skatter knutna till bilägandet (nä, de skatterna är INTE öronmärkta), så hade Sverige kunnat haft Europas bästa & finaste vägnät.

Gör som i många stater i USA; Om någon stoppas med narkotika/narkotikapåvekad (körandes sin egen bil) så konfiskeras bilen & säljs på auktion! Ingen pardon.

För det första är det väl ändå så att autobahn kräver sina liv, årligen, mycket fler än i jämförelse med sveriges 110 vägar. Dock kan jag hållamed om att bötsystem är lite väl pengasugande. Tycker om Finlands system, där bötern sätts efter personens lön, d.v.s. rika böter mycket fattiga lite, mycket rimmligare!
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03

För det första är det väl ändå så att autobahn kräver sina liv, årligen, mycket fler än i jämförelse med sveriges 110 vägar. Dock kan jag hållamed om att bötsystem är lite väl pengasugande. Tycker om Finlands system, där bötern sätts efter personens lön, d.v.s. rika böter mycket fattiga lite, mycket rimmligare!

Jo, visst är det så att om det väl sker olyckor på Autobahn så smäller det rejält.... Men, man kan ju aldrig skydda sig till 100% vare sig man kör i Tyskland eller i Sverige. Tycker att generellt så kör tyskarna bättre (beter sig bättre i trafiken) än svenska bilister. Bara en sån sak som att kolla i back/sido spegeln INNAN man byter körfält. Hur många gånger har man inte fått ställa sig på bromsen för att någon idiot som sitter & tänker på allt annat än att köra bil bara byter körfält utan att vare sig se sig för eller att blinka innan.

Det där med böter efter lön skulle nog inte ha den effekt du önskar. Den som har obegränsat med flis bryr sig inte & alkoholistkalle har ingen betalningsmöjlighet i all fall.

Skulle hellre se ett liknande "prick" system som vissa stater i USA har, dvs att man har ett visst antal points som man kan samla på sig innan de drar körkortet + kraftiga böter vid varje tillfälle (va f-n ska man mista körkortet bara för att man kör för fort om det inte handlar om vårdslös körning?!? Nä, set svenska systemet SUGER! Det enda som uppnås i Sverige är att straffa vanliga blister medans det daltas med de som utgör en faktisk fara för andra genom användande/missbruk av droger/alkohol i samband med bilkörning.
av matzen10
V70BiFuel03 skrev:Jo, visst är det så att om det väl sker olyckor på Autobahn så smäller det rejält.... Men, man kan ju aldrig skydda sig till 100% vare sig man kör i Tyskland eller i Sverige. Tycker att generellt så kör tyskarna bättre (beter sig bättre i trafiken) än svenska bilister. Bara en sån sak som att kolla i back/sido spegeln INNAN man byter körfält. Hur många gånger har man inte fått ställa sig på bromsen för att någon idiot som sitter & tänker på allt annat än att köra bil bara byter körfält utan att vare sig se sig för eller att blinka innan.

Det där med böter efter lön skulle nog inte ha den effekt du önskar. Den som har obegränsat med flis bryr sig inte & alkoholistkalle har ingen betalningsmöjlighet i all fall.

Skulle hellre se ett liknande "prick" system som vissa stater i USA har, dvs att man har ett visst antal points som man kan samla på sig innan de drar körkortet + kraftiga böter vid varje tillfälle (va f-n ska man mista körkortet bara för att man kör för fort om det inte handlar om vårdslös körning?!? Nä, set svenska systemet SUGER! Det enda som uppnås i Sverige är att straffa vanliga blister medans det daltas med de som utgör en faktisk fara för andra genom användande/missbruk av droger/alkohol i samband med bilkörning.
Håller med till 100%! Den amerikanska varianten skulle funka i alla olika samhällsskikt. Dessutom finns möjlighet att konfiskera fordonet efter ett antal förseelser (inte som i Sverige där man måste åka dit för rattfylla 10-15 ggr innan det blir kännbart). Men jag vet inte hur det funkar om ett notoriskt rattfyllo skriver bilen på annan person?!? Det borde ju gå att komma åt ändå..

M V H
---> Matz
av Daddan
Polisen ägnar sig åt väldigt bra saker.

Jag blev stoppad för förbjuden vänstersväng när jag körde fel för en vecka sedan, lyckades prata mig ur det ;)

Arbetskamraten, en "tant" på 55 blev stoppad för 12 km/h för fort när det sjönk till 70 från 90 km/h. Detta en lördag 07.00 ute i landet med en mötande bil en gång i kvarten.

"Janne" pundare åker runt i sin bil med körförbud alkohol och narkotikapåverkad och blir inte stoppad förrän bilen säckar ihop av sig själv.

"Nisse" raceförare håller 200 km/h i en kurva med bakhjulssläpp tävlandes med 2 motorcyklar på 90-väg (Nynäsvägen norrut, vid Larsboda) klockan 19 en vardag utan att bli stoppad eftersom polisen då redan hunnit hem till middagen. Kan säga att det var inte mer än ett könshår ifrån att jag blev påkörd i baken efterson jag precis avslutat en omkörning och körde tillbaks till högerfil...

Vem är farligast? Det skulle nog inte vara fel om fler blinkade åt gemene man, polisinsatserna gör oftast inte trafiken säkrare utan bötfäller bara svensson som blev tre timmar försenade på väg till farmor och farfar.
av anp
Daddan skrev:Polisen ägnar sig åt väldigt bra saker.

Jag blev stoppad för förbjuden vänstersväng när jag körde fel för en vecka sedan, lyckades prata mig ur det ;)

Arbetskamraten, en "tant" på 55 blev stoppad för 12 km/h för fort när det sjönk till 70 från 90 km/h. Detta en lördag 07.00 ute i landet med en mötande bil en gång i kvarten.

"Janne" pundare åker runt i sin bil med körförbud alkohol och narkotikapåverkad och blir inte stoppad förrän bilen säckar ihop av sig själv.

"Nisse" raceförare håller 200 km/h i en kurva med bakhjulssläpp tävlandes med 2 motorcyklar på 90-väg (Nynäsvägen norrut, vid Larsboda) klockan 19 en vardag utan att bli stoppad eftersom polisen då redan hunnit hem till middagen. Kan säga att det var inte mer än ett könshår ifrån att jag blev påkörd i baken efterson jag precis avslutat en omkörning och körde tillbaks till högerfil...

Vem är farligast? Det skulle nog inte vara fel om fler blinkade åt gemene man, polisinsatserna gör oftast inte trafiken säkrare utan bötfäller bara svensson som blev tre timmar försenade på väg till farmor och farfar.
Du skriver själv om ett par tillfällen då en poliskontroll längre fram skulle vara önskvärd, och samtidigt önskar att fler varnade mötande. Jag får inte det att gå ihop riktigt.

Jag ser poliskontroller/insatser/närvaro som mer farthämmande/trafiksäkrare än vad ett fartkameraskåp eller liknande någonsin kommer att göra.
av Daddan
Poliskontroller sker nästan aldrig när de borde. Där är problemet. Ha en helvetes massa blåskontroller på kvällar och helger. Bötfäll inte i onödan. Arbetskamraten körde inte vårdslöst, hon bromsade inte tillräckligt vid hastighetssänkningen och körde inte speciellt fort.

Kameraskåpen i södra länken i stockholm har fått ner medelhastigheten med 10-20 km/h. Ingen blir bötfälld. Pundarna och omdömeslösa kör i alla fall i sin hastighet. Men de flesta håller hastighetsgränserna. Vilket är viktigast, att bötfälla alla eller att få ner hastigheten och göra trafiken säkrare?
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Ja, det är klart att skötsamme Svensson kör som ett lamm förbi ett kameraskåp (inte f-n vill han förlora körkortet). Problemet är som sagt de som skiter fullständigt fan i sig själva (alkholister/narkomaner) & som naturligtvis inte bryr sig om någon annan heller.....de struntar blankt i kameraskåp i sin oförsäkrade egna bil eller stulna bil. Därmed förlorar kameraskåpen mycket av sin avskräckande effekt (De flesta av oss är fullt medvetna om att kameraskåpen INTE finns till för att rädda liv utan för att inbringa pengar till stadskassan).

Fortkörning (dvs högre farter) i sig är inte så farligt som vissa vill få det till, MEN, det kräver ökat individuellt ansvar OCH bättre vägnät

Jag tycker fortfarande att våra motorvägar skulle (allteftersom) byggas om efter den Tyska autobahn modellen...eller åtminstånde så mycket det nu går. Fria hastigheter! Är Svensken verkligen så oförmögen att han inte klarar av något som Tyskarna har klarat i många år?!? Det fungerar ju för Svensken när han semestrar & kör i Tyskland.....

Svenska trafikpolisens direktiv skall vara att ta fast alkohol/drog rattfylla & konfiskera bilen samt att brottslingen skall dömas till LÅNGT fängelsestraff. Detta är vad lapplise/trafikpolisen skall göra.... INTE som nu att vara en förlängd arm till vårt älskade/hatade riksskatteverk.

Skötsamma skattebetalande Svenssons ska inte behöva lida för det pack/drägg som VÄLJER att framföra ett fordon i onyktert/påverkat tillstånd. Vi ska dessutom få ta del av ALLA de pengar som betalas genom väg/fordons/bensin skatt osv genom att vårt vägnät underhålls/förbättras mot dagens undermåliga vägnät som mer eller mindre tvingar/uppmuntrar många att köpa SUV´s (inget fel på SUV´s . :wink:)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]