...

Moderator: Moderatorer

Jag också, det är väldigt tillfredsställande att hålla just 70 och njuta av en bränsleförbrukning på 0,6 l/mil :D
Men så kör jag inte på t ex 100-väg/2+1, av hänsyn till andra, då får man vackert leva med 0,82 l/mil.
taxi skrev:Jag också, det är väldigt tillfredsställande att hålla just 70 och njuta av en bränsleförbrukning på 0,6 l/mil :D
Men så kör jag inte på t ex 100-väg/2+1, av hänsyn till andra, då får man vackert leva med 0,82 l/mil.
0,6? 0,35! :)

Nu funderar jag på att konsekvent köra 10 under närmsta månaderna bara för att provocera fartdårarna här inne! :)
jwiss skrev:
Nu funderar jag på att konsekvent köra 10 under närmsta månaderna bara för att provocera fartdårarna här inne! :)
Jag är med. Ska börja köra 5km/h under bara för att vara smådryg :D :-)-)
Skämt åsido, troligen räcker det nog att bara köra efter hastighetsbegränsning, tidigast idag hade jag en volvonos sniffandes i min ända.

Men när man är på ämnet hastighet så tror jag flera människor som kör fort inte inser att det i många fall är övriga trafikkanter som räddar dom genom bromsningar och bra koll. De själva upplever det nog som att det är pga deras "skills" :)
jwiss skrev:
llesrof skrev:
Ekodriving kanske?
Har du ens gått utbildning i ekonomisk körning?
Nää, men jag kollar på bränsleförbrukningen ibland och har noterat hur mycket det skiljer mellan 70, 80 o 90...
Om du tar bussen istället så tar bilen ingen soppa alls och du slipper vara ivägen för de som vill köra normalt.
jwiss skrev:
taxi skrev:Jag också, det är väldigt tillfredsställande att hålla just 70 och njuta av en bränsleförbrukning på 0,6 l/mil :D

Menar du att man är en fartdåre om man vill köra i 80 på en 90-sträcka eller förstår jag dig fel?
Intressant att detta retar folk... Så även mig :D
Fast jag irriteras mer av att någon kör inkonsekvent, alltså pendlar mellan 65-90 på 80-väg utan några synbara skäl.
Körde vederbörande konstant 75 så skulle jag lättare lägga mig bakom och glida med, men att ständigt byta fart blir irriterande.

Jag kör gärna max 100 med min husbil, mest av bekvämlighetsskäl och även för att där sticker förbrukningen snabbt iväg vid varje extra km/h. Det torde inte vara något större problem för min omgivning på motorväg eller 2+1 och på landsvägen håller jag mig till skylten, även om det tar lite längre tid dit med husbilen än med T5:an...

Samtidigt så förstår jag inte dagens stress, vi vinner inget på att ligga 10+, knappt ens mellan Stockholm-Malmö, där det skiljer en halvtimme typ att köra enligt skyltarna eller 10+
Skall man vinna något så gäller det att åka på rejält och framför allt köra extra fort på 30-50-70, då det procentuellt ger mest tidsvinst :evil:

Lean back and relax, bro´s - sluta stressa!
llesrof skrev:
jwiss skrev:

Menar du att man är en fartdåre om man vill köra i 80 på en 90-sträcka eller förstår jag dig fel?
Om man skyller (egna) omkörningsolyckor på den som ligger i 70 eller 80 på 90-väg är man det!
Att åka runt långsammare än hastighetsgränsen på vägar där det inte går att köra är lite som att fisa i en hiss. Inte olagligt men jävligt osympatiskt mot sina medmänniskor.
Lövet skrev:Att åka runt långsammare än hastighetsgränsen på vägar där det inte går att köra är lite som att fisa i en hiss. Inte olagligt men jävligt osympatiskt mot sina medmänniskor.
Ja men så sant.

Det är oerhört intressant att så många verkar anse att man är stressad bara för att man vill hålla till exempel 80 på en 80-sträcka när de själva kan tänka sig att köra där i en lägre hastighet.
Nä, jag vill också att vi skall köra det som står på skyltarna, oavsett om det gör med den gammalmodiga nålen eller via GPS:en och uppskattar inte heller när det går omotiverat långsamt, men det finns ingen direkt mätbar tid att spara på att ligga och pressa eller ta en idiotomkörning för att komma förbi, där av mitt hopp om att vi stressar av lite i trafiken.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]

@MKV70 , Har du någon uppdatering, upplever[…]

Brainys V60

Känns orimligt att det där ska kunna ses[…]