...

Moderator: Moderatorer

Jag har funderat på det där.. Hur blir det med utryckningsfordon? Ambulans, polis, brandkår?

Råkat missa den Actibump vid BMC två ggr, smäller ordentligt på däcken.

Fungerar dock förvånansvärt bra. Det är många som saktar ner till 15-20km/h som om det vore ett vanligt hastighets hinder då man inte kan köra 30 över dem.

Själv var jag nyfiken att testa o min display visar ungefär 35km/h utan att luckan aktiveras.
Men målet är väl att alla ska hålla 30 för det är hastigheten o de kan man ju göra nu tillskillnad från ett vanligt hinder vilket gör att trafiken flyter på bättre. Detta resulterar i mindre start/stop, mindre inbromsning för att accelerera efter, så bättre för miljön.
*pettson* skrev:Actibump är perfekt. Det ska kombineras med utformning av en fålla så att en bilist inte kan undvika att köra i den. Cyklister, mopedister och motorcyklister ska helst undvika den då den inte är varesej provad eller utformad för att ta hand om dessa. Kör man i som tvåhjuling får man skylla sej själv om man blir skadad.
Det räcker med lite längre refuger så slipper man slalomkörning.
Tvåhjulingar kan passera på sidan av och om de håller rätt hastighet är det inga problem att åka rakt över. Så länge man kör rakt fram är det inga problem om luckan är fälld. Det är inte värre än ett potthål och det måste väl tvåhjulingarna klara? Det kan bli lurigt om man får för sig att väja när luckan sänks däremot.
*pettson* skrev: Djupet är noga ställt så att varken bussar eller lastbilar känner något av guppet. En mycket bra pinal som verkligen riktar in sej på bilister, inte på övriga trafikgrupper som kan tänkas köra för fort. Det säger sej självt att det är mycket lämpligare att bussen passerar guppet i 80 blås på 50 sträcka medans bilister då får ett rejält slag i framvagnen vid 52km/h.
Bussar och lastbilar känner visst av guppet så de flesta väljer att köra i rätt hastighet.
Finns det bussar som kör i 80 på 50 sträcka? Inte med passagerare i, hoppas jag!
En bil som blåser på i 70 kanske inte känner det jättemycket däremot...

Det är inte ett rejält slag i framvagnen. Det är fjädringen som få ta smällen. Upplevelsen inne i bilen är värre och det är ju det man vill, att det ska vara ofarligt men att man ska skärpa till sig.
*pettson* skrev:Inte nog med det, det är aldrig kontrollerat om guppet ger stomskador på däcken. Hela iden får mej att rysa. Inte för TANKEN är dum, utan för att det har sålts in otestad skit. Den dagen systemet håller reda på tvåhjulingar och inte öppnas då. Öppnar X cm för bilar och ytterligare X cm för större fordon. Den dagen kommer det att vara en färdig och bra ide.
Det finns inte några stomskador på däck rapporterade från Linköping där det varit i drift sedan 2010. En bil som går igenom en besiktning får inga skador.
Hur ska man testa det om man inte sätter den i trafiken då? Den hade ju varit installerad i Linköping i fyra år innan nästa installation gjordes så det får väl ändå ses som ordentlig testning?

Min reaktion på klagandet är mest "Kör i rätt hastighet då, för i helvete!" men det är ju inte så konstruktivt... Tanken bakom är bra, som du säger. Sen får man välja själv hur jobbigt det ska kännas. Mycket bättre än vanliga gupp där alla får ta stryk!
volvov5007 skrev:Jag har funderat på det där.. Hur blir det med utryckningsfordon? Ambulans, polis, brandkår?
Upp till kommunen som installerar om de vill ha transponder till utryckningstrafik. Brandkårens inställning är rätt skön. Typ; Vi går in i brinnande byggnader. Ett litet gupp är ingen grej för oss.
volvov5007 skrev:Råkat missa den Actibump vid BMC två ggr, smäller ordentligt på däcken.
BMC? Vilken stad är du i nu?
volvov5007 skrev:Råkat missa den Actibump vid BMC två ggr, smäller ordentligt på däcken.
BMC? Vilken stad är du i nu?
Finns en Actibump på vägen framför kunskaps skolan i Uppsala framför övergångsstället på båda sidor av vägen. BMC ligger precis bredvid kunskapsskolan :)
volvov5007 skrev:/.../Systemet reagerar inte för ambulans, polis och brandkår under utryckning./.../

Källa: http://www.almi.se/Almi-Invest/Aktuellt ... nde-lucka/

Står dock inte varför
De har en radiosändare ombord som tala om för luckan att de har tillstånd att köra för fort.
av *pettson*
Intressant att lastbilar och bussar känner av luckan. Enligt tillverkaren som jag mailade med för flera år sedan om diverse saker så kände lastbilar och bussar INTE av det på grund av däckstorleken kontra djupet på gropen. Fällan är heller inte överhuvudtaget till för att handskas med tvåhjulingar eller tung trafik. Den är expre till för biltrafik.
Stomskador på däck har rapporterats men ingen har erkänt eller ens funderat på att ta ansvaret för det. Det eftersom actibump enligt sina tester om två dygn... innan det togs i bruk, inte kunnat påvisa stomskador.
Och NEJ det är inte fjädringen som får smällen. Fjädringen är för trög för den korta rörelsen. Däcken och fälgarna får största smällen. Det är som ett potthål.. exakt. Dom som vet vad potthål gör med fälgar och däck och hjulinställningar gillar inte den tanken.

Du hoppas att bussarna inte kör 70-80km/h med passagerare i. Välkommen till någon busstur i Motala. Jag har inte under dom senaste 5 åren kört bakom en buss på t.ex storgatan som hållit mindre än 70km/h på 50 sträcka med eller utan folk. Nu är storgatan omgjord till 40km/h och det går mellan 60-70km där. Två actibump där med rejält djup i så får bussbolaget tänka om med chaufförer som har kotproblem.
Normala fartgupp är hinder för alla. Ingen har gräddfil för lagbrott. Även bussarna här i stan gnällde tills man mätte i bussarna. Konstigt nog fanns inga stora rörelser i dom som kan skada. Men så har det aldrig gått så sakta som när dom kröp över guppen under mätningarna. För se.. man loggade fart och rörelser. Då gick det ju inte att brassa på.som idioter och klaga sen.
Finns enklare metoder.. anställ poliser som har normala kontroller. Då får man mer gjort för mindre pengar och utan skador.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]

@MKV70 , Har du någon uppdatering, upplever[…]

Brainys V60

Känns orimligt att det där ska kunna ses[…]