...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Trafikförordningen skrev:4 kap 10 e § Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet.
Vad en mobiltelefon är borde de flesta kunna vara överens om. Men vad är "annan kommunikationsutrustning" i lagens mening? Bilen har ju kommunikationsutrustning som t.ex. körriktningsvisare och signalhorn. Förvisso inte radiobaserade, men det står inget i lagtexten om att utrustningen måste vara radiobaserad. Men det är klart det kanske inte inverkar menligt på förandet av fordonet att använda körriktningsvisare. Iaf inte om man inte samtidigt håller en mobiltelefon i handen...
Användarvisningsbild
av joel80
Aah.. Det här förklarar kanske varför så många inte vågar använda just körriktningsvisarna!! :p
Användarvisningsbild
av Allinug
Transportstyrelsen har lite frågor och svar på http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... g-i-bilen/ och där tar de upp vad som avses med med "annan kommunikationsutrustning":

"Vad menas med ”annan kommunikationsutrustning”?
Med kommunikationsutrustning avses till exempel GPS-navigator, radiomottagare och annan utrustning som används för kommunikation."

Men de är inte helt konsekventa i sina svar, och det kan kanske bero på att lagen inte är så tydlig? Bl.a. så nämns röststyrning som något som kan göra uppringning trafiksäkrare. Men på frågan varför inte det finns krav på handsfree, så svarar de att det är samtalet i sig som stör, inte att hålla telefonen vid örat, så handsfree skulle då vara verkningslöst.
av BennyL
Jag fortsätter att (S) för att handsfree är bättre ur säkerhetssynpunkt!

1) man har båda händerna fria till att köra bilen och alla dess "system" på samma sätt som man kan göra utan et telefon i ena handen, typ växla utan att styra med knät, eller vad sägs om att blinka med blinkersen?
2) Man sitter inte avskärmad med vänsterhanden skymmandes allt som händer till vänster när man kör.
3) Man kan instinktivt reagera om något inträffar eftersom inga händer är upptagna av annat.

Om jag inte kör bil med inbyggd HF så har jag en BT-snäcka att använda som fungerar förträffligt!
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag är övertygad om att handsfree är ett bättre alternativ än telefon vid örat, helt klart, men att det är "bäst" är jag däremot tveksam till.
Kanske högst individuellt förstås men jag blir mer störd av handsfree-prat än att prata med någon i bilen, grabben skrikandes i baksätet eller så. Det kan jag välja att skärma av om jag vill medan ett telefonsamtal medelst handsfree ändå kräver en viss närvaro.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag skärmar av samtalet i mobilen om det händer något.. Får rätt ofta "be om ursäkt" till den jag pratar med och be den ta det igen då det hände nått i trafiken jag var tvungen att ha koll på. Kan ibland vara så enkelt som att nån kommer fort bakifrån och ska göra en omkörning och det bara känns lite riskfyllt.

Jag gissar att det är en rätt bra egenskap.. Men att jag ibland är jobbig att prata med i telefon om jag kör bil.
Användarvisningsbild
av grillchips
Haha ja, det är något jag har svårare för och uppenbart individuellt. Kanske enklare om man har inbyggd handsfree i bilen istället för snäcka.
Användarvisningsbild
av SvenB
Lövet skrev:Håller med. Men så upptäckte jag att dikteringen i iPhone fungerar helt förträffligt. De flesta vet inte ens att den finns. (Den lilla mikrofonknappen till vänster om mellanslaget när man skriver)
Det finns ju två mikrofoner. En, som du skriver, bredvid mellanslagstangenten, men även en bredvid textrutan som försvinner och ersätts med "Skicka" så fort man skrivit något. Vad är skillnad på dessa?
av Lövet
Den bredvid textrutan innebär att du spelar in ett ljudmeddelande som sedan skickas iväg istället för text.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det var så jag trodde det var. Den andra har jag inte hittat innan du påpekade att den fanns. :)
Vilken mjukvara har ni?

Hade min bil inne på service idag och min PT[…]

Byta lamphus/baklykta xc90 2018

Finns det någon instruktion om hur man byt[…]

Tack för era svar. Bromsskivan sitter inte […]

Du menar att Easee Home Up kan switcha faser typ[…]