Variosboy skrev:Ni gör ett stort misstag när ni tänker som ni gör beträffande cyklisters kunskaper, ni hävdar att dom inte ska ha företräde i vissa situationer på grund av okunskap och att dessa kanske inte har körkort för bil och därför inte vet vad som gäller.
De som inte har kunskapen vistas redan på våra vägar och eftersom dom inte vet vilka rättigheter och skyldigheter dom har så faller det ju på sin egen orimlighet att de ska agera annorlunda nu när reglerna förändras. För har dom som ni, säger inga kunskaper så kommer dom ju ej heller att ha kunskaper om dessa ändringar, men däremot de som tar körkort får reda på att dom måste vi mer hänsyn än vad dom måste idag..
Och någonstans kan jag faktiskt tycka att de som har de farligaste fordonen ska visa mest hänsyn..
Faktiskt inte, är tack vare att man idiotförklarar dom som man klarat av att inte få dom i plåten och man tänker "vad hittar detta dumhuvudet på idag då" och man smyger fram för att kolla att dom har koll på trafiken och inte bara viker rakt ut i gatan, givetvis med lurar så dom inte ens hör trafiken utan bara sin musik och därmed lyckligt ovetande om att deras beteende kunde orsakat olycka.
Då som du säger saknar kunskap ibland så SKALL dom vänta till sist för sin egen säkerhet, innebär det 5 minuters väntan på att bilar skall passera så är det så och inget att gråta över.
Att det sen som i tex Uppsala med mindre smarta förändringar och trafikmiljön i allmänhet så borde det krävas körkort för cykel för iaf nya studenter som dels inte är van och dels totalt saknar vett när man i smågränderna kastar sig ut och frihjular tvärs över Trädgårdsgatan och Östra Ågatan där om man har otur kör på bilar eller annan trafik. Som tur var är Carolinabacken just nu byggarbetsplats så man slipper dessa mindre smarta varelser där för tillfället som annars tar perfekt att ta fart ner mot stan.
Tänk på att för att köra bil så krävs körkort vilket är logiskt, men cykel krävs inget sunt förnuft eller ens kunskapsprov för och att sen släppas ut med detta vapen och livsfarliga fordon som det är är inte bra för ofta är det cyklisten som orsakar olyckan, inte bilen och liksom motorcyklist är cyklisten mera utsatt än bilist så det krävs mindre misstag av cyklist för allvarliga skador än av en bilist. Tycker synd om gående som tvingas kasta sig åt sidan när cyklister kommer som projektiler och "kräver" fri bana så dom kommer fram utan att behöva vänta på sin tur vilket är SIST och skall så förbli.
Finns flertalet tillfällen då en cyklist insett att dom måste stanna och man ser hur dom jobbar med bromsen för att stanna och göra sin plikt, men likt f-b ser man allt för ofta motsatsen där dom inte är medvetna om vad dom kan orsaka om bilisten inte idiotförklarar cyklisten.
Att säga att "ge dom förtur för dom saknar kunskap" är livsfarligt och kommer genererar olyckor pga deras beteende för allt som ofta är cyklisten skyldig till händelsen men bilisten får skulden, bättre då att låta dom utan kunskap vänta till sist då det är sökert för dom att passera. Att det sen är bättre för miljön är ju bara positivt då stillastående trafik= mera utsläpp, flytande trafik= mindre utsläpp men då detta inte är PK och miljöflummare styr så kommer olyckor orsakade av cyklister betydligt mera vanligt än det redan är när man granskar förloppet och VEM som är orsak till förloppet.
At förändra cyklisters beteende är PRIO 1 bland cyklister/gående för framtida trafikmiljö för körkort skall vara obligatoriskt så fort det är hjul under såväl med som utan motor i stadstrafiken och centrala delar av städer med komplicerad trafikmiljö orsakad av miljöflummeri som gör restid för bilster längre än nödvändigt.
Kan ta ett litet exempel från ett större antal år sedan på Kungsgatan i Uppsala då den fortfarande var logisk med dubbla körfält för bilar. Jag skulle höger vid ett rödljus, placerade mig således korrekt med ca 10 cm till gatstenen på höger sida. En cyklist blir sur för jag blockerar dennes väg så han tvingas lyfta upp cykeln på trottoaren och sen cykla MOT RÖTT med en buss kommandes från min höger, hans ide var alltså att cykla på gatan MOT RÖTT och FRAMFÖR bussen då den behöver lite tid att komma igång från stillastående, nu tog det honom 10-20 sekunder för lång tid att cykla så han blev sen till destinationen istället för att cykla iväg några minuter tidigare.
Skall dessa puckon har nån som helst rättighet? Absolut INTE, deras plats är LÄNGST NER OCH SIST i kön när dom inte ens orkar fatta att man inte går/cyklar mot rött.
Aven förbud mot all form av musiklyssnande/saker som tar bort hörselkoncentrationen från trafikljudet är nödvändigt för cyklister men även gående då allt för många är i sin egen lilla värld med lurar/öronsnäckor med spotify aktivt, SMS:ande o dyl.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..