...

Moderator: Moderatorer

torbjorn_75 skrev:Den är lika bra som de forskare som ska ha pengar till "meningslösa" studier.
Egenintresset styr, inte samhällets.

Man kan tycka att det är konstigt att individen själv bestämmer farten nedåt.
I Tyskland är det hastighetsbegränsat Bei Nässe dvs regn, köomkörningar osv.
Kanske något för Sverige att ta efter, som nästa steg mot nollvisionen?
Jag är intresserad av forskarna utan forskningen. Någon länkade en video tidigare, ca 15 minuter lång, där man nämnde "Solomon curve". Förvisso en studie från 60-talet men sambandet man kom fram till var att förare som avvek från trafikrytmen var mer sannolika att råka ut för en olycka, intressant nog var de som körde långsammare än rytmen mer benägna för det än de som körde fortare. Men jag är fortfarande nyfiken på vad du anser är en legitim anledning till att köra för fort, om jag nu utgår från att du tillhör majoriteten av förare som åtminstone någon gång kör "över skyltad hastighetsbegränsning".

Förstod inte riktigt hur det fungerar i Tyskland. Antar du inte menar digitala skyltar som går att ställa om vid t.ex blixthalka, köbildning osv, för det finns ju som säkerligen bekant redan.
av rid54
En sak som är lite trist i Sverige, är att man inte utnyttjar tilläggstavlor mera och låter hastighetsbegränsningar falla ut olika under dygnet/veckan. Det funkar på vissa platser, men på andra är det tydligen överkurs för lokala trafiknämnden. Det är ofta ett bra sätt att understryka att hastighetsbegränsningen har en motivation och att på det sättet skapa bättre acceptans från förare. Att sätta 30 genom HELA Lill-Jansskogen HELA dygnet är närmast en provokation, som ett exempel.
rid54 skrev:En sak som är lite trist i Sverige, är att man inte utnyttjar tilläggstavlor mera och låter hastighetsbegränsningar falla ut olika under dygnet/veckan. Det funkar på vissa platser, men på andra är det tydligen överkurs för lokala trafiknämnden. Det är ofta ett bra sätt att understryka att hastighetsbegränsningen har en motivation och att på det sättet skapa bättre acceptans från förare. Att sätta 30 genom HELA Lill-Jansskogen HELA dygnet är närmast en provokation, som ett exempel.
Är det någon som håller 30 där längre?
Verkar även som polisen slutat bevaka den sträckan.

Håller med fruktansvärt tjatigt med 30 på den vägen kunde åtminstone höjts till 40 km/h.
E6:an mellan Angeredsbron och Backa är numera skyltad till 80. 9 av 10 bilar håller 100, däribland jag. Enda gången det känns motiverat med 80 är när jag har släpet kopplat bakom bilen, annars är det en skrattretande låg hastighet på en rak, bred och fin motorväg.

Myndigheten är inne på en farlig bana med dessa fantasibegränsningar. Jag är nog inte ensam om att tappa respekten för skyltarna, snart är det totalt laglöst på vägarna.
Att sänka hastigheten är bara att förbättra oddsen för redan dödsdömda, ungefär. Vi har en vägsträcka här där folk dör som flugor, och har så gjort sedan den byggdes. Lösningen? 80km/h och räfflade mittstreck.
Man brukar säga att lås är för de ärliga...
torbjorn_75 skrev: "– Från början hade de tillstånd att sänka hastigheten till
70 vid vägarbetet, men då kunde de inte arbeta på platsen
eftersom många bilister körde förbi i hastigheter långt över
100 kilometer i timmen
. Därför ändrades hastigheten till 50,
och fortfarande körs det på tok för fort."
Det är precis det som är min poäng. På grund av alla vettlösa hastighetssänkningar på bra vägar urholkas respekten, och många förare mister även respekten för väldigt viktiga begränsningar vid skolor, busshållplatser och vägarbeten. Svaret blir ännu lägre gränser, och den onda spiralen är igång. Nu har vi någon slags underförstådd överenskommelse mellan bilister och polis att det är OK att köra 100 mellan Angeredsbron och Backa. Även målade polisbilar kör för fort, och trots att jag dagligen kör där har jag inte betalt ett öre i fortkörningsböter. (däremot en hel del trängselskatt).

Jag tror det är dags för en "reset". Skylta upp vägarna till 150, 140, 120 osv. Sen är det indraget körkort direkt vid överträdelse av gränserna, ingen 30-marginal vars prislapp vi "vita medelålders män i våra SUV:ar" kan betala för att få köra för fort.
PaNi skrev:Myndigheten är inne på en farlig bana med dessa fantasibegränsningar. Jag är nog inte ensam om att tappa respekten för skyltarna, snart är det totalt laglöst på vägarna.
Håller med. Den diskussionen kommer igen på flera olika forum som jag är och läser på, ingen respekterar längre hastighetsskyltarna för de är så långt ifrån verkligheten att ingen bryr sig.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14
V70 D3 2012, P241300

Sensorn på IC., som martin skriver.

Gammal bensin

Jag, som startade tråden, kör med E10 i[…]

Om det inte ändrats så är det bara[…]