...

Moderator: Moderatorer

Trängning vid filkörning
Ibland händer det att bilister tvingar sig in i en annan körfil med olyckssituation som följd.

Trafikregler
Vid körfältsbyte eller ändring av fordonets placering i sidled måste man förvissa sig om att inte andra vägtrafikanter utsätts för olycksrisker.

Praxis
Den som gör kursändring i sidled får som regel bära hela skulden.

Folksam: Vem är vållande?
Det där är inget nytt Torbjörn.. både jag och andra har ju nämt det i tråden.. :)
Att skulden ofta (typ jämt) landar på den som bytt fil är praxis... men jag tycker det är intressant att det faktiskt finns en lag om omkörningsförbud då någon blinkar vänster. Känns som en lag som många dels inte vet om, dels många skiter helt i.
torbjorn_75 skrev:Ja det var inte ett svar till dig utan VolvoB20.
Ja, du har rätt där.

Även om paragraf 43 § finns ..... En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas

Så kan man strunta den paragrafen och krocka på den andre allt vad man orkar för rättspraxis ger den andre skulden i alla fall. B-)

Det gäller väl Joel80s ursprungliga fråga också, man kan ignorera att den andre blinkar, för kör han in i din fil är det bara att krocka på han helt enligt praxis.
Problemet blir väl kanske om det är mig hen krockar in i... för är det rätt uppenbart att det görs på jävulskap och i allt för hög hastighet ska ni nog se att mina dashcams gör nytta vid utredningen av skuldfrågan! ;)
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]

Visa din semesterbil(d)

Parkerat bilen i Berlin, inte helt smockat på[…]

Det stämmer att ”femman” inte hel[…]

Vw passat

Ni har säkert rätt. Tycker bara det &aum[…]