...

Moderator: Moderatorer

Jag gillar inte att provocera i trafiken. Jag gillar när man kan få samspel och folk hjälper varandra.
Jag skrev inte att 20-30km/h över är extremsnabbt, bara att jag inte vill vara tvingad att öka så pass mycket bara för att hinna om i en "lucka". Jag försöker i möjligaste mån att tajma så att varken jag eller den som vill om ska behöva bromsa in. Det är betydligt svårare ju högre hastighetsskillnaderna är, och då jag ligger närmast lagstadgad hastighet tycker jag att jag ska kunna gå göra omkörningen så länge jag inte går ut direkt framför så att den som kör i vänsterfilen måste bromsa direkt.

Att jag ibland blir sur i trafiken är dumt, det vet jag, men bem av er svär inte ibland i trafiken? För det mesta kör jag lugnt och med av vad jag anser gott omdömme.
Mycket roligare att ta det i trafiken :D
En seriös undran: när jag tog körkort så fick jag lära mig att det är jag som måste kompensera för en bakomvarande bilist som ligger för nära (det där med att man måste underlätta och hjälpa till i görligaste mån). Alltså: ligger någon för nära där bak, då måste ju jag sakta in och MINST dubbla säkerhetsavståndet till framförvarande bil gäller, eftersom jag inte kan använda bromsen (om det skulle behövas) utan att bli påkörd bakifrån.
Är jag ett arsel när jag gör så? Detta gäller oftast på motorvägar med tät trafik, det finns liksom ingenting att vinna på att försöka köra fortare än alla andra..
Kan man ringa in en kass BMW-förare på samma sätt som en rattfylla? :wink:
taxi skrev:Mycket roligare att ta det i trafiken :D
En seriös undran: när jag tog körkort så fick jag lära mig att det är jag som måste kompensera för en bakomvarande bilist som ligger för nära (det där med att man måste underlätta och hjälpa till i görligaste mån). Alltså: ligger någon för nära där bak, då måste ju jag sakta in och MINST dubbla säkerhetsavståndet till framförvarande bil gäller, eftersom jag inte kan använda bromsen (om det skulle behövas) utan att bli påkörd bakifrån.
Är jag ett arsel när jag gör så? Detta gäller oftast på motorvägar med tät trafik, det finns liksom ingenting att vinna på att försöka köra fortare än alla andra..
Istället för att bromsa ned till nästan stillastående i ytterfilen på motorvägen för att bilen bakom ligger hysteriskt nära så går jag åt sidan och släpper förbi.

Att blockera hela motorvägen så det blir abnorma köer för alla stackars trafikanter bara för någon ligger nära mig bak tycker jag inte är ok,
Inte bara det. Man måste ju sakta in också. Det är ju inte framförvarande bilar man måste ta hänsyn till, det kan ju hoppa ut något på vägen också. Om man då har ett rövplåster som kommer att köra in i en så vill man ju att det skall ske i så låg fart som möjligt.
llesrof skrev:
Inte bara det. Man måste ju sakta in också. Det är ju inte framförvarande bilar man måste ta hänsyn till, det kan ju hoppa ut något på vägen också. Om man då har ett rövplåster som kommer att köra in i en så vill man ju att det skall ske i så låg fart som möjligt.
Ja ja, det där har man ju lärt sig i trafikskolan men det fungerar aldrig i verkligheten. Jag går åt sidan och släpper förbi de som har mer bråttom istället istället för att dra ned farten och blockera ännu mera, annars kommer ju bilen bakom bara att köra ännu närmare.

Annars bli ni ju som min gammelmorfar som låg mitt i vägen och körde allt långsammare samtidigt som han förbannade alla som låg så nära bakom honom.

Det goa med att släppa om dem är att sedan kan man ju hänga på dem med en lagom stor lucka så får stress-pellen agera "snöplog" och trycka andra bilar ur filen med hysteriskt gas/bromsande medans man själv kan hålla jämn och fin fart i luckan som bildas bakom. .
När jag hamnar i ovan nämnda situation är det oftast i tät trafik på tvåfilig motorväg eller landsväg utan omkörningsmöjligheter. Det är alltså väldigt onödigt att ligga och trycka en meter bakom i hög hastighet.
I andra fall händer det att jag trycker på eller försöker preja bort pensionärer istället.
taxi skrev:När jag hamnar i ovan nämnda situation är det oftast i tät trafik på tvåfilig motorväg eller landsväg utan omkörningsmöjligheter. Det är alltså väldigt onödigt att ligga och trycka en meter bakom i hög hastighet.
I andra fall händer det att jag trycker på eller försöker preja bort pensionärer istället.
Jo, visst är det 100% onödig, men vi får ju så himla olika upplevelse. Släpper jag förbi närkontaktbmwn direkt även om han lik förbaskat inte kan köra fortare iallafall fall för det är tät trafik så får jag ju obehaget i någon sekund bara, men biter du dig fast i ytterfilen hela E4an och vägrar att flytta dig av princip så får du ju lida i timtal.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i […]

AC & kylfläkt