...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mobe
#870693
ER skrev:Är ju snarare dom som ser mellan fingrarna med denna typ av modifiering(exkl. från lagliga Polestar) som är "rötägg", inte en som faktiskt gör sitt jobb och tar en olagligt trimmad bil som ligger utanför normal variation i effekt. Ser inte hur man kan skylla på polisen i detta fallet och använda "rötägg" för att rättfärdiga olagligheter och oturen att stöta på en som faktiskt gör sitt jobb.
Väljer man annan firma än Polestar får man stå sitt kast då all typ av effektjustering är utanför lagens råmärken även om det setts mellan fingarna hit och dit tidigare.
Denna tråd är bara ytterligare ett skäl att välja Polestar vid optimering.
Det spelar ingen roll om du chippar en Volvon hos polestar eller någon annan firma en registreringsbesiktning måste ändå göras. Däremot är det enklare vid en registreringsbesiktning med polestar eftersom du får med dig ett intyg från Volvo som du visar upp. Annars måste du själv visa för besiktningen att bilen håller för den ökade prestandan (hjulupphängning, bromsar etc) samt att den inte bryter mot avgaskraven.
av Andis
#870707
ThomasT skrev:
Andis skrev:Då polatar inte fått tag i en 04 som gått under 1500mil vilket är gränsen för den chippade bilen som ska krockas för att få chippet godkänt.

Det svar är vad jag fått efter flera diskutioner med volvo samt polstars hemsida. Sista mekanikern sa först det går men efter nogran kontroll nej den är för sent registrerad vet ej exakt var gränsen går. Men så trist att det ska falla på en så larvig sak som krocka sönder en bil för att få ca 30 extra hk godkända.
Var har du fått informationen att man skulle krocka en bil för att avgastypa den?

.
Polstars hemsida
Användarvisningsbild
av ER
#870710
mobe skrev:
ER skrev:Är ju snarare dom som ser mellan fingrarna med denna typ av modifiering(exkl. från lagliga Polestar) som är "rötägg", inte en som faktiskt gör sitt jobb och tar en olagligt trimmad bil som ligger utanför normal variation i effekt. Ser inte hur man kan skylla på polisen i detta fallet och använda "rötägg" för att rättfärdiga olagligheter och oturen att stöta på en som faktiskt gör sitt jobb.
Väljer man annan firma än Polestar får man stå sitt kast då all typ av effektjustering är utanför lagens råmärken även om det setts mellan fingarna hit och dit tidigare.
Denna tråd är bara ytterligare ett skäl att välja Polestar vid optimering.
Det spelar ingen roll om du chippar en Volvon hos polestar eller någon annan firma en registreringsbesiktning måste ändå göras. Däremot är det enklare vid en registreringsbesiktning med polestar eftersom du får med dig ett intyg från Volvo som du visar upp. Annars måste du själv visa för besiktningen att bilen håller för den ökade prestandan (hjulupphängning, bromsar etc) samt att den inte bryter mot avgaskraven.
Poängen du missar är att du inte kan regbesikta utan detta intyg, dvs enbart Polestar fungerar i praktiken då du inte kan bevisa att bilen håller spec med annat fabrikat. Jag förutsätter att man regbesiktar bilen oavsett vad man trimmar med men du kan inte få den laglig med annat än Polestar så det har enorm betydelse vad du väljer för fabrikat då bara ett går att regbesikta, resten blir olagliga utan försäkringsskydd vid behov.
Vissa tycker det kanske är kul med 240hk+ olagliga hästar istället för 230 lagliga i sin D5:a, 270+ istället för 258 i 2.5FT, 335 istället för 329 i T6 osv. som måste trixas med vid bes, service mm för att dölja dess olaglighet men gråter floder när det senare visar sig att försäkringen inte täcker det och snyfthistorierna flödar vilt och dom som gör sitt jobb kallas vid konstiga namn och att dom inte gör sitt jobb osv.
av Andis
#870711
mobe skrev:
ER skrev:Är ju snarare dom som ser mellan fingrarna med denna typ av modifiering(exkl. från lagliga Polestar) som är "rötägg", inte en som faktiskt gör sitt jobb och tar en olagligt trimmad bil som ligger utanför normal variation i effekt. Ser inte hur man kan skylla på polisen i detta fallet och använda "rötägg" för att rättfärdiga olagligheter och oturen att stöta på en som faktiskt gör sitt jobb.
Väljer man annan firma än Polestar får man stå sitt kast då all typ av effektjustering är utanför lagens råmärken även om det setts mellan fingarna hit och dit tidigare.
Denna tråd är bara ytterligare ett skäl att välja Polestar vid optimering.
Det spelar ingen roll om du chippar en Volvon hos polestar eller någon annan firma en registreringsbesiktning måste ändå göras. Däremot är det enklare vid en registreringsbesiktning med polestar eftersom du får med dig ett intyg från Volvo som du visar upp. Annars måste du själv visa för besiktningen att bilen håller för den ökade prestandan (hjulupphängning, bromsar etc) samt att den inte bryter mot avgaskraven.
Vad jag fått förklarat för mig måste jag krocka en bil av samma modell som gått under 1500 mil för att göra det intyget.

Eller går det göra på enklare sätt?
Isåfall exakt hur samt vilka myndigheter ska man kontakta?
Användarvisningsbild
av mobe
#870722
ER skrev:Poängen du missar är att du inte kan regbesikta utan detta intyg, dvs enbart Polestar fungerar i praktiken då du inte kan bevisa att bilen håller spec med annat fabrikat. Jag förutsätter att man regbesiktar bilen oavsett vad man trimmar med men du kan inte få den laglig med annat än Polestar så det har enorm betydelse vad du väljer för fabrikat då bara ett går att regbesikta, resten blir olagliga utan försäkringsskydd vid behov.
Vissa tycker det kanske är kul med 240hk+ olagliga hästar istället för 230 lagliga i sin D5:a, 270+ istället för 258 i 2.5FT, 335 istället för 329 i T6 osv. som måste trixas med vid bes, service mm för att dölja dess olaglighet men gråter floder när det senare visar sig att försäkringen inte täcker det och snyfthistorierna flödar vilt och dom som gör sitt jobb kallas vid konstiga namn och att dom inte gör sitt jobb osv.
Klart du kan regbesikta utan detta intyg, du kan åka och regbesikta vilket hemmabygge du vill. Men detta intyg från Volvo/polestar gör allting mycket enklare.
Användarvisningsbild
av ER
#870728
Blir ju allt annat än samma sak och 99% gör det inte och då är den ej heller helbilsgodkänd längre.
Krävs till att börja med att minst 3st vitala delar byts, sen skall det accepteras också vilket inte är givet eller billigt.
Senast redigerad av 1 ER, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#870729
Andis skrev:
ThomasT skrev:
Andis skrev:Då polatar inte fått tag i en 04 som gått under 1500mil vilket är gränsen för den chippade bilen som ska krockas för att få chippet godkänt.

Det svar är vad jag fått efter flera diskutioner med volvo samt polstars hemsida. Sista mekanikern sa först det går men efter nogran kontroll nej den är för sent registrerad vet ej exakt var gränsen går. Men så trist att det ska falla på en så larvig sak som krocka sönder en bil för att få ca 30 extra hk godkända.
Var har du fått informationen att man skulle krocka en bil för att avgastypa den?

.
Polstars hemsida
Om det är detta du avser så innebär det inte några krockprover...

"Jag har en äldre Volvo, kommer det att komma effektoptimeringar till dessa bilar också?
Polestar och Volvo arbetar med att kunna leverera optimeringar även till lite äldre bilar. Det finns dock vissa försvårande omständigheter med dessa bilar. Då samtliga Polestars effektoptimeringar certifieras hos myndigheterna på samma sätt som originalbilen krävs provbilar som har gått maximalt 1500 mil innan certifieringsprocessen. På äldre bilar är detta svårt att uppbringa"
av Andis
#870755
Detta svar från polstar kan jag bara tolka på ett sätt.

Laglig omregistrering kräver krockprov.

Lessen att hälla grus i drömar men jag har aldrig hört någon som kommit förbi detta med annat än bygga om hela bilen till amatör bygge.

Chipning blir därav ej laglig om man nu inte vill gå omvägen via exportera ut bilen för att föra in den igen mycket dyrt och omständingt men sägs fungera om inte annat som flyttgods med andra ord ännu mer omständigt då du måste få till det med en som flyttar hit samt ägt din bil tillräkligt länge utomlands. Har även hört ryckten om att det ska vara enklare i Tyskland att TUV godkänna chipptrim och via dessa intyg importera den igen men kan ej svara om det fungerar alla dessa sätt är lite i mitt tycke för omständiga för en så liten modifiering. Men verkar vara ändå vägen.



Polstars text på hemsida. -------

Jag har en äldre Volvo, kommer det att komma effektoptimeringar till dessa bilar också?
Polestar och Volvo arbetar med att kunna leverera optimeringar även till lite äldre bilar. Det finns dock vissa försvårande omständigheter med dessa bilar. Då samtliga Polestars effektoptimeringar certifieras hos myndigheterna på samma sätt som originalbilen krävs provbilar som har gått maximalt 1500 mil innan certifieringsprocessen. På äldre bilar är detta svårt att uppbringa.

-----------
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#870783
hela den här grejen beror på polisens prioteringar det är alltså mycket viktigare
att bråka med dig än att göra andra viktigare saker som att förhindra tex att nån säljer knark till småglin
att de bråkar om nått sånt här stöön ??:-/..
men du är långt ifrån själv fler har råka ut för sånt här
och så har det alltid varigt.
ta genast bort bilen från bilprovningens parkering annars gör nån annan det utan att polisen bryr sig
hoppas den går upp på en biltransport har du inte körkort för det så skaffa fram nån som har det.

hasse
Användarvisningsbild
av joel80
#870820
Jag tycker polisen ofta får en massa oförtjänt skit. Det finns rötägg inom kåren, men väldigt många är resonliga.
Att börja jämföra brott är skitirriterande.. har man lagar ska man se till at de följs, även om det är "små" brott. Att "strunta" i mindre brott bara för att det finns större anser jag gör så att föraktet för lagar och regler blir ännu större.

Själv skulle jag bli skitförbannad om en polis struntade i min anmälan om en cykelstöld med bortviftningen "det finns massa andra grövre brott".

Läste det här på Facebook för ett tag sen och håller med i det mesta:

Polisen Västmanland
den 6 maj 2013 ·
Att jobba som polis är inte lätt, tvärt om det är väldigt invecklat och svårt av många anledningar. Bland det svåraste är att försöka förklara för människor hur vi jobbar och varför vi prioriterar som vi gör. Vad vi än gör så är det många som tycker att vi prioriterar fel eller att vi borde göra på ett annat sätt.
Jobbar vi med trafik så ”borde vi ha något bättre för oss”, trots att det händer svåra olyckor varje dag.
Jobbar vi utanför krogarna så ” trakasserar vi vanliga människor”, trots att det är i och omkring krogmiljö de flesta våldsbrott inträffar under helgerna. Vi som jobbar i Fagersta har märkt att de gånger som vi är på något annat jobb som tar vår tid och vi inte kan stå utanför krogarna, det är då någon blir misshandlad utanför krogen eller på väg hem från krogen.
Jobbar vi mot narkotika så ”borde vi ta Palmes mördare istället”, trots att människor far illa på grund av narkotikaproblematiken varje dag.
Många störs av att vi arbetar med något, som ett exempel ungdomar som gasar och sladdar och ”bränner däck” och för oljud, trots att det kanske är många som har en önskan om att vi ska arbeta mot just det för att de störs av det.
Ungdomar som får sin alkohol uthälld för att det är minderåriga ”hatar polisen som förstör deras kväll”, trots att föräldrarna till dessa ungdomar är väldigt glada över att vi kontaktar dom så att de kan hämta hem sina ungdomar.
Det är väldigt lätt att säga att ni borde göra si eller ni borde göra så till polisen men faktum är att trots att vi borde veta vilka som har begått olika brott så finns det en lagstiftning i Sverige som säger att vi måste kunna bevisa det och inte bara låsa in människor för att vi tror att det är en viss person som har begått ett brott. Fråga de människor som av olika anledningar har suttit oskyldigt dömda för något, vad de anser om att arbetet för att bevisa någons skuld eller oskuld är bland det viktigaste som finns.
Jag har konstaterat att vad vi än gör så kommer det alltid att finnas de som är missnöjda. Oftast är de som är missnöjda någon som själv kanske har fått en böteslapp eller blivit dömda för något annat brott. Man känner sig träffad och utpekad och vill få andra att tycka lika så att man känner sig mindre dum.
De människor som själva är dömda för något kommer ALLTID att tycka att andra brott än just det de själva har begått är mycket värre.
Men det som trots allt känns bra med arbetet som polis och allt vad det innebär är känslan av att göra något bra för de människor som behöver hjälp och som uppskattar att vi finns där för dem. Det kommer alltid att överväga allt negativt som sägs och skrivs om polisen och vårt arbete.
//Linda
Närpolis Fagersta
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]