...

Moderator: Moderatorer

Jo... Krockzonerna är olika bak och fram på en bil.. Så vid en frontalkrock med samma kraft skulle Volvon också vara tillknycklad.. Tanken är att det ska knycklas till där så att krockvåldet i kupén minskar. Fast det är ändå rätt så uppseendeväckande video, man tycker att Volvon borde haft lite större skador bak... :p
En kollega i en V70 -08 frontade en BMW för några år sedan, det blev inte mer än skrapad lack på volvon, medans BMW:ns front trycktes in, strålkastare och grill gick sönder och huven knycklades ihop. Tyvärr kommer jag inte ihåg årsmodellen, men den såg jämförbar ut. Lite lagom godtycklig observation så där..
Den V70'in kanske var ful-lagad på Balkan? :D Bytt ut krockbalkar mot stålbalkar...
;)

Det är ju så att knölig bil efter olycka inte behöver betyda dåligt krockskydd.. Bilen kan vara hur knölig som helst, det som räknas är hur intakt kupéutrymmet är.

En bil som inte knölar ihop sig i fronten vid ordentligt krockvåld är farligare än en som inte gör det.
joel80 skrev:man tycker att Volvon borde haft lite större skador bak... :p
Absolut, men man vill väl ha det styv där bak? :) Jag fick ju en i baken 2014 när jag stannade vid ett övergångsställe, han kom i ca 15-20 km/h och hans typ Mitsubishi eller vad det nu var skulle kosta mer laga än bilens värde så den skrotades, jag fick ny stötfångare samt krockbalk bak, den sista byttes för att det hade ett litet märke i sig. 2007 fick sambon påhälsning av en WV minibuss, också vid ett övergångsställe, den föraren uppgav att han höll ca 45 km/h vid kollisionen, hans bil vill jag minnas med skrotades men hennes språng nya SAAB 9-5 behövde bara en polering på stötfångaren bak.

En annan sak. Minns ännu det ändå var roliga på akuten efteråt, Polisen hade kört dit hennes bil och gav mig nycklarna inne i undersökningsrummet, efter någon kvart eller så ropade de ut att en svart SAAB stod i vägen på parkeringen, tänkte ju inte mer på det då det fanns annat att tänka på. Efter en stund kommer en nära på rosenrasande sköterska in och säger åt oss att flytta på bilen. Undrade hur hon tänkte så bad henne visa mig, det visade sig att konstapeln hade parkerat så bilen halvt blockerade akutintaget, bra där tänkte jag :-)-)
Fortsätt posta filmer :-)-) Passaten vid ca 2:05 var "spännande" ;)

Vad redigerar du i för program?
  • 1
  • 298
  • 299
  • 300
  • 301
  • 302
  • 356
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]