...

Moderator: Moderatorer

Blev inboxad idag av en silvrig volvo s60 nyare modell, ja du finns säkert här på forumet. När jag sedan såg min chans så gjorde jag samma sak mot dig, jag gled med ett stort leende bredvid dig när du satt och gormade.
I feel good duuu-duuu-duuu-duuu-duuu-duuu-du
av PTV
Mabuse skrev:
PTV skrev:Det är ju bara att gå till sidan om någon ligger för nära bakom och släppa förbi om möjligheten finns.Brukar jag själv göra och det har fungerat fint under många år.Verkar som om många av forumets bilförare saknar en ratt som går att vrida på.
Det är ju en sak om bilen bakom använder gasen för att köra om på motorvägen (om man har en rövslickare bakom och man ligger i vänsterfilen och kör om en långtradarkonvoj) när man går åt sidan för att släppa fram dem.

Men alldeles för många fler gånger är det rövslickare som bara aktiverar farthållaren som är inställd på en halv-km/h högre än min hastighet. Så det tar ett par minuter för honom/henne att komma om, och jag måste till slut bromsa in för jag har blivit blockad bakom en lastbil eller buss, eller kanske en personbil som ligger 5km/h under min hastighet. I det läget svär jag över idioten som inte kunde hålla vettigt avstånd, men ändå inte hade stress-bråttom utan bara jävligt kass avståndsbedömning.

Eftersom jag inte kan avgöra om det är en "legitim" stressar-fartsyndare som man kunde vara hygglig emot för omväxlingsskull, eller bara en slicka-i-arslet-marodör som egentligen inte har bråttom någonstans, så väljer jag nu för tiden att inte gå åt sidan. Ligger de för nära, och jag själv ligger på omkörning, ja då får de vänta. Och under tiden kommer jag tända bromsljusen och sakta-ner-accelerera tills de fattar att de inte kommer om förrän de anpassat sitt avstånd till mig.
Så det är med andra ord roligare att leka hemlig polis bland allmän trafik och försvåra körningen för andra än att gå till sidan oavsett vem som vill om.Men samtidigt så har vi ju löst problemet med varför det flyter på så dåligt i trafiken med detta synsätt. :D
av rid54
Jag trodde detta med att påverka folk att köra i vägrenen skulle ha dämpats lite nu. Det är inte en plikt att göra så om man inte kör väsentligt långsammare än annan trafik och det är inte den omkörande som ska bestämma om man ska gå ut eller inte; han/hon kan inte veta varför man avstår från att använda vägrenen och det kan finnas många skäl (dålig sikt, ojämn vägbana etc etc). Omkörningar är den omkörandes ansvar, den omkörde får inte hindra och ska hjälpa när väl omkörningen sker, men man ska inte sköta omkörningen åt den som vill om.
Det jag blir mest irriterad på är folk som ligger för nära bakom. Det är även extremt olämpligt och väldigt farligt. Idag t.ex vid en rullande kö (vägarbete) på motorvägen hade jag en person i en BMW bakom. Bilen låg mindre än en sekund bakom och personen höll på med telefonen....

Förutom skadorna på bilarna om jag behövt bromsa så skapar det kökrockar, nackskador, andra skador och för den personen blir det isåfall vållande till kroppsskada plus en massa böter!

Har sett fruktansvärda olyckor och har man gjort det sköter man sig i trafiken.....

...och det är ingen idé att skriva att personen bakom hunnit stanna. För h*n hade inte ens hunnit nudda bromsen innan bilen suttit i bagaget på min bil.
Näe, det finns väl egentligen aldrig någon anledning till att ligga för nära. Jag själv kan göra mig skyldig till detta när någon fan ligger långt under hastighetsgränsen utan anledning. Då kan jag köra upp mära för att markera att nu går det lite väl sakta och sedan släpper jag av. För jag kan inte heller komma på mågon som helst vettig anledning till att köra under tillåten hastighet när körfårhållandena är normala. Jag råkade ut för en gubbjävel som pendlade mellan 50 och 65 på en finfin 80-sträcka för några veckor sedan. Jag skulle åka och köpa glass. Jag låg och avvaktade att få köra om, jag hade legat bakom gubben rätt länge, och till slut så blev vägen rak och sikten fri. När det kom fartkameror så sänkte gubben till 50. Det var väl i ärlighetens namn fortfarande heldragen linje i ytterliga 50 meter när jag körde om. Efter mig så kom resten som körde om gubben. Sedan verkade det som att gubbfan fick fjutt på bilen för väl framme vid glasskiosken så parkerade han bredvid mig och ställde sig bakom mig i kön.
- Tyckte du inte att jag körde tillräckligt fort? frågade gubben?
- Det beror ju på hur man ser det. sa jag. Då låg i 60 på en 80-sträcka och hindrade övrig trafik. Såg du inte kön bakom dig?
- Jag körde i 70. sa gubben. Då föreslog jag att han skulle lämna in bilen för att kalibrera hastighetsmätaren. Han var inte otrevlig och det var inte jag heller men det fanns liksom inget att diskutera. Jag fick min mjukglass med nötströssel och tänkte inte mer på saken sedan.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kan göra samma sak som dig Ilsrof.. Alltså komma lite för nära till en början till någon som kör en bra bil under hastighetsbegränsningarna, för att sen backa och försöka hitta möjlighet att komma om. Det är väldigt sällan (skulle nog säga aldrig) som det får framförvarande att öka hastigheten genom att ligga och pressa så nära man kan.

Idag fick jag en hetsig Audi i baken precis efter jag svängt av E4an mot E16 vid Gävle (Från norrgående). Jag hade två bilar framför mig varav en husbil längst fram som tog det väldigt lugnt, han höll ca 55-60km/h... och det är ingen nedsatt hastighet där från motorvägen, men p.g.a svängar och så brukar man inte hålla mer än ca 90km/h..
Audin bakom mig kom säkert in på avfarten 200 meter bakom mig i 140+ och bromsade in kraftigt så att han var riktigt jälva nära.. framlysena och halva huven såg jag inte genom backspegeln. En riktig jävla idiot.. Jag kunde ju inte köra snabbare då jag hade bilar framför mig och han hetsade oavbrutet genom att köra fram o tillbaka och ett tag trodde jag han skulle försöka köra om trots att det inte finns något utrymme.
Då lessnade jag... saktade in till 40km/h ett tag. Han höll sig nära så jag fortsatte till bilarna framför var en bit fram, så jag kunde gasa på för att komma ifrån honom lite.. självklart korsade han heldraget och gjorde ett dubbelt filbyte utan att blinka när vi kom fram till påfarten. Suck..
av Uninium
Hamnade bakom en lallare förra veckan på en 2-1 väg som låg och pendlade mellan 75-80km/h istället för att hålla någorlunda runt 110km/h som rådde där.

Och sen när det äntligen det vart 2 filigt så såg jag orsaken,babblandes i mobilen...
Det var lätt att hålla sig för skratt då....
  • 1
  • 298
  • 299
  • 300
  • 301
  • 302
  • 553
Visa din semesterbil(d)

Åkt alla dagar, går riktigt fint i sj&[…]

XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.