- lör 22 aug 2015, 22:51
Blir smått irriterad på att så många struntar i blinkersen, verkar tydligen saknas helt på nya dyra bilar? :???:
Moderator: Moderatorer
Mabuse skrev:Så det är med andra ord roligare att leka hemlig polis bland allmän trafik och försvåra körningen för andra än att gå till sidan oavsett vem som vill om.Men samtidigt så har vi ju löst problemet med varför det flyter på så dåligt i trafiken med detta synsätt. :DPTV skrev:Det är ju bara att gå till sidan om någon ligger för nära bakom och släppa förbi om möjligheten finns.Brukar jag själv göra och det har fungerat fint under många år.Verkar som om många av forumets bilförare saknar en ratt som går att vrida på.Det är ju en sak om bilen bakom använder gasen för att köra om på motorvägen (om man har en rövslickare bakom och man ligger i vänsterfilen och kör om en långtradarkonvoj) när man går åt sidan för att släppa fram dem.
Men alldeles för många fler gånger är det rövslickare som bara aktiverar farthållaren som är inställd på en halv-km/h högre än min hastighet. Så det tar ett par minuter för honom/henne att komma om, och jag måste till slut bromsa in för jag har blivit blockad bakom en lastbil eller buss, eller kanske en personbil som ligger 5km/h under min hastighet. I det läget svär jag över idioten som inte kunde hålla vettigt avstånd, men ändå inte hade stress-bråttom utan bara jävligt kass avståndsbedömning.
Eftersom jag inte kan avgöra om det är en "legitim" stressar-fartsyndare som man kunde vara hygglig emot för omväxlingsskull, eller bara en slicka-i-arslet-marodör som egentligen inte har bråttom någonstans, så väljer jag nu för tiden att inte gå åt sidan. Ligger de för nära, och jag själv ligger på omkörning, ja då får de vänta. Och under tiden kommer jag tända bromsljusen och sakta-ner-accelerera tills de fattar att de inte kommer om förrän de anpassat sitt avstånd till mig.