skrothögen skrev:Du är nog inne på spåret till något här SEpaket, såg en röd Peugeot som blåste minst 60km/h utanför en skola igår där det råder 30 mellan 7-16. Jag hann se siluetten av en kvinna troligen i 30års åldern satt vid ratten. Skulle inte bli förvånad om hon själv var på väg eller precis lämnat sin unge på den skolan, för som de flesta vet så är det barnfamiljerna själva som kör fortast utanför skolor vilket man ser mellan klockan 07-09 varje dag.
Det påminner om fenomenet med människor som kör fort på 70-sträckor med hus nära vägen men så fort de närmar sig sitt eget område så sänker de farten, dubbelmoral på hög nivå?
Sen de här med att ligga för nära bilen framför borde ses allvarligare än vad det idag gör. Att ligga för nära någon är ett aktivt val precis som att köra mot rött eller mot en stoppskylt, vårdslöshet i trafik och körkortet borde omhändertas.
Jag tror det, idag var det en röd "Pegga" cab med yngre kvinna bakom ratten som gjorde något dumt. Det var enorma köer på grund av en olycka. Enligt SR skulle enda passagen som skedde ske i vägren. Alltså placerade jag mig tidigt i höger körfält som en rent planerande åtgärd. När vi närmar oss ser vi att man helt plötsligt styrt om olycksplatsen och öppnat vänster körfält. Kvinnan i peggan låg strax bakom mig i vänster körfält. Det räckte med att jag fällde ut pilen så tryckte hon på gasen och boxade in mig till ingen nytta. Djävla idiot. Antingen passerar du mig eller så släpper du in mig. Hur svårt skall det vara?.
Avstånd är heliga för mig. Whiplash sedan -09 på grund av idiot i VW. (Jag stod faktiskt helt still och väntade på fri lejd för vänstersväng, så jag kan ärligt säga att jag hade mycket lite vållande i den olyckan.)
PTV skrev:Det är ju bara att gå till sidan om någon ligger för nära bakom och släppa förbi om möjligheten finns.Brukar jag själv göra och det har fungerat fint under många år.Verkar som om många av forumets bilförare saknar en ratt som går att vrida på.
Ratt har jag. Menar du att jag skall köra upp på trottoaren för att släppa fram pannbenen som har så förbaskat bråttom? Den aktuella sträckan jag talar om är en sträcka med omväxlande 30 och 50 i stadsmiljö. Det finns ingen sida att köra intill. Alternativet är i sådana fall att svänga in på en gata jag inte skall svänga in på och sedan köra en enorm omväg och det tänker jag banne mig inte göra.
Sedan kan jag inte köpa att man skall behöva stanna intill kanten och släppa förbi någon om man håller högsta tillåtna hastighet. Visst, om man körde långsamt på grund av att bilen är trasig eller om man kör traktor eller annat, men jag kan inte se varför jag skall ha någon skyldighet att flytta mig för den som vill bränna på 70 på 30-sträcka. Han eller hon får vackert finna sig i att det finns andra här i trafiken också som inte bara flyttar på sig för att man lägger sig som ett dåligt klistermärke bakom och visar långfingret. Ja, jag erkänner, deras attityd gör mig mindre benägen att flytta mig.
Jag flyttar mig när jag är i vägen på riktigt och när det kommer blåljus. Jag underlättar omkörning på landsväg och försöker samspela med alla runtomkring. Men att kasta sig ur vägen i tätbefolkat område för att något pannben med BMW skall få komma hem någon minut tidigare, det tänker jag faktiskt inte göra.
Detta konto väntar på att avslutas, jag är vad man kan kalla före detta medlem. Därför är det ingen idé att försöka kontakta mig då jag inte läser vad som skrivs ändå.