...

Moderator: Moderatorer

Jag har börjat bromsa extra hårt vid sväng när man har en dragkroksätare bakom.
Med extra hårt menar jag inte att fisbromsa men inte heller tvärnit eller andra dumheter, bara en redig bromsning.
Blir jag påkörning bakifrån kommer jag göra anmälan och ev. stämma personen, bevis kommer bli dashcam och vittnen.

Det kommer antagligen inte att fungera i avskräckande syfte i framtiden men vi får väl se...
Användarvisningsbild
av joel80
Det viktiga är att man blinkar i tid.. Hur sent man sen väljer att bromsa bör inte påverka de bakom.. som håller lagligt avstånd alltså.
Kommer givetvis blinka i tid och inte göra som 50% av befolkningen att skita i att blinka eller blinka samtidigt som man svänger. Hur avancerat kan det vara att dra i en spak....tydligen för avancerat i vissa bilmodeller. Men har man telefon i vänsterhanden och använder sms-fingrar med högerhanden, ja då finns bara knäna kvar.
Nu har jag två exempel som visar på att förare av Peugeot är de nya BMW-svinen:

1. Jag ligger i vänsterfilen och kör om ett pärlband med bilar. Helt plötsligt så vrider en silvergrå Peugeot av kombimodell på ratten och är någon meter från att ta min framskärm, varpå jag får bromsa ganska kraftigt för att undvika kollision. Mest förbannad blir jag när förare börjar blinka vänster mitt i manövern. Suck... Blinka INNAN du vrider på ratten så kan jag släppa fram dig. Jag signalerar naturligtvis när personen nästan orsakar en olycka. VArpå personen ifråga (ung kvinna med BARN (!) i bilen) börjar vifta med händerna, gestikulera genom bakrutan och helt släppa blicken på vägen framför. All hennes uppmärksamhet riktas åt att förklara för den hon anser vara en gubbd-vel i S80 bakom att han är en satans idiot. Jag håller mina händer på ratten och vägrar respondera. Slutar med ett antal långfingrar och gester såsom pekfingerknack i tinningen från denna labila människa. Hon skulle inte ha körkort och att göra så när man har sina barn med sig... Det övergår mitt förstånd.

2. Samma väg, fast söderut. Det finns inte längre någon vägren då någon bestämt att där skall bli bussfiler. Och under bygget finns endast två filer och sedan ett djupt dike. Inte optimalt för punktering, alltså. Jag ligger enligt hastighetsbegränsningen (70 km/h) och ser framför mig att en bil har fått punktering. Vid en silverfärgad S70 står en äldre man och byter vänster bakdäck med trafiken vinande förbi bakom ryggen. Han har kört ut så långt han kan till sidan, men jag kan inte passera i min fil, naturligtvis. Även om han stått vid vägrenen hade jag gått ut om han stått på vänstersidan av säkerhetsskäl. Nu tyckte inte stresspellarna i vänsterfilen att man skulle släppa in mig, trots att jag blinkade i god tid (så fort jag såg bilen som fått stopp) och försökte hitta en lucka. En svart Peugot bestämmer sig istället för att boxa in mig, för här skall jag fan inte tro att jag skall kunna byta fil inte. Jag börjar sänka farten och förbereder mig på att behöva stanna helt på motorvägen bakom S70n, men tack och lov lyckas inte Peugeot-idioten sänka farten tillräckligt för att blockera mig, så jag kan smita in bakom honom. Han får en lång svada med signalhornet och tre skarpa blink med helljuset. Låt gå för om han vill leka med sitt eget liv och okej om han vill utsätta mig för något. Men att han utsatte mannen som bytte däck för risken att bli överkörd gjorde mig vansinnig. Hade det varit en mindre vaken förare hade det kunnat bli en rejält otrevlig olycka. Hoppas att den saten är rejält stolt över sig själv...

Vad gäller sådana som ligger för tätt inpå (särskilt på 30- och 50-sträcktorna här i närområdet) så brukar jag helt enkelt sänka farten när någon ligger som ett dåligt klistermärke bakom. Av säkerhetsskäl. Ju lägre fart, dess kortare bromssträcka. Och kan inte idioten hålla ett avstånd så han hinner stanna vid 30 eller 50 så får jag anpassa hastigheten efter situationen. Merparten brukar fatta när jag låter hastigheten droppa 10 km/h och då ökar jag igen. Och ja, jag vet att det vore säkrare att höja hastigheten sett ur perspektivet kollision bakifrån, men det sitter en skylt som det står 30 och 50 på av en anledning, det är ganska tätbefolkade områden och jag vill helst, om jag slipper, inte köra över någon. På motorvägen har jag väl lagt på 10 km/h någon gång och kanske lite till, men jag kommer aldrig bryta mot 30-skylt.
Du är nog inne på spåret till något här SEpaket, såg en röd Peugeot som blåste minst 60km/h utanför en skola igår där det råder 30 mellan 7-16. Jag hann se siluetten av en kvinna troligen i 30års åldern satt vid ratten. Skulle inte bli förvånad om hon själv var på väg eller precis lämnat sin unge på den skolan, för som de flesta vet så är det barnfamiljerna själva som kör fortast utanför skolor vilket man ser mellan klockan 07-09 varje dag.
Det påminner om fenomenet med människor som kör fort på 70-sträckor med hus nära vägen men så fort de närmar sig sitt eget område så sänker de farten, dubbelmoral på hög nivå?

Sen de här med att ligga för nära bilen framför borde ses allvarligare än vad det idag gör. Att ligga för nära någon är ett aktivt val precis som att köra mot rött eller mot en stoppskylt, vårdslöshet i trafik och körkortet borde omhändertas.
av PTV
Det är ju bara att gå till sidan om någon ligger för nära bakom och släppa förbi om möjligheten finns.Brukar jag själv göra och det har fungerat fint under många år.Verkar som om många av forumets bilförare saknar en ratt som går att vrida på.
Det gör man väl så ofta man bara kan, eller?

Men när folk inte har vett innanför pannbenet att hålla tillräckligt avstånd fram tills dess att det ens är möjligt att köra om, då blir i alla fall jag irriterad..
av rid54
PTV skrev:Det är ju bara att gå till sidan om någon ligger för nära bakom och släppa förbi om möjligheten finns.Brukar jag själv göra och det har fungerat fint under många år.Verkar som om många av forumets bilförare saknar en ratt som går att vrida på.
Tja, det går ju ibland... På en vanlig förortsväg med ett körfält i vardera riktningen är det inte mycket man kan göra när man har en rullande avgaskontrollant i hela backspegeln. Det finns ingen ursäkt att ligga för nära, det går att planera sin körning även om man hinner upp någon som kör långsammare än man själv gör. Och det finns ingen regel som säger att man får strunta i försiktigheten bara för att man tycker framförvarande kör "för långsamt".
llesrof skrev:
Mabuse skrev:
Spolarvätska i all ära, men ett annat munstycke i kofångren i bak som duschar olja (eller annat otäckt) istället? Jag har tänkt i de banorna fler än en gång.
Då är vi två som tänkt så. Lite klibbig lågpris-matolja hade vart fint. Skulle vilja ha en LED-slinga som som visar textmeddelanden.
1: "Håll säkert avstånd! Detta var första varningen."
2: "Håll säkert avstånd! Fattar du inte, idiot?"
3: "Håll säkert avstånd! Detta är sista varningen innan motmedel använd"
4: Nu sprayas det ut något illaluktande och klibbig som fastnar på bilen. Fet frityrolja, grispiss och sockervatten i en härlig blandning. För att få ordentlig verkan i målet töms även en dammsugarpåse vars innehåll fastnar på bilen bakom.
5: "Du blev varnad men tyvärr var du för ointelligent för att förstå det."

Hade jag haft taklucka så hade jag kunnat kasta ut vattenballonger och småskrot :mrgreen:
Min tanke är en spridare i avgassystemet kopplad till en oljetank som man styr med en magnetventil...
Ligger dom för nära så trycker man ut en skvätt olja i stekhett avgassystem så blir det tjockrök bakom bilen... :-)-)
Användarvisningsbild
av joel80
PTV skrev:Det är ju bara att gå till sidan om någon ligger för nära bakom och släppa förbi om möjligheten finns.Brukar jag själv göra och det har fungerat fint under många år.Verkar som om många av forumets bilförare saknar en ratt som går att vrida på.
På landsbäg funkar det bra.. Och om man är den enda som är ivägen. Ligger det ett pärlband med bilar framför och man samtidigt möter bilar ständigt ser jag ingen anledning att gå för långt åt höger.
Senast idag låg jag i ett pärlband av bilar på väg ut mot Bomhus i Gävle.. En väg som det är 70km/h på en kortare bit. Fick en Volvo, modell äldre, 2dm från kofångaren. Drog varningsblink... Fattade han inte, kort och lätt tapp på bromsen... Ingen reaktion.. Släppte gasen.. När vi var nere i 40km/h och jag fortsatte så började han förstå och backade liiite.. Då körde jag upp i 75km/igen. Mötande trafik hela tiden...
  • 1
  • 296
  • 297
  • 298
  • 299
  • 300
  • 553
Lagning av mindre lackskador

Lackstift funkar hyfsat på riktigt små[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Har sökt info om vilket bränsle man ska […]

Är den xenonkonverterad med kina-dynga? Det[…]