- tor 20 aug 2015, 02:41
#997893
Nu har jag två exempel som visar på att förare av Peugeot är de nya BMW-svinen:
1. Jag ligger i vänsterfilen och kör om ett pärlband med bilar. Helt plötsligt så vrider en silvergrå Peugeot av kombimodell på ratten och är någon meter från att ta min framskärm, varpå jag får bromsa ganska kraftigt för att undvika kollision. Mest förbannad blir jag när förare börjar blinka vänster mitt i manövern. Suck... Blinka INNAN du vrider på ratten så kan jag släppa fram dig. Jag signalerar naturligtvis när personen nästan orsakar en olycka. VArpå personen ifråga (ung kvinna med BARN (!) i bilen) börjar vifta med händerna, gestikulera genom bakrutan och helt släppa blicken på vägen framför. All hennes uppmärksamhet riktas åt att förklara för den hon anser vara en gubbd-vel i S80 bakom att han är en satans idiot. Jag håller mina händer på ratten och vägrar respondera. Slutar med ett antal långfingrar och gester såsom pekfingerknack i tinningen från denna labila människa. Hon skulle inte ha körkort och att göra så när man har sina barn med sig... Det övergår mitt förstånd.
2. Samma väg, fast söderut. Det finns inte längre någon vägren då någon bestämt att där skall bli bussfiler. Och under bygget finns endast två filer och sedan ett djupt dike. Inte optimalt för punktering, alltså. Jag ligger enligt hastighetsbegränsningen (70 km/h) och ser framför mig att en bil har fått punktering. Vid en silverfärgad S70 står en äldre man och byter vänster bakdäck med trafiken vinande förbi bakom ryggen. Han har kört ut så långt han kan till sidan, men jag kan inte passera i min fil, naturligtvis. Även om han stått vid vägrenen hade jag gått ut om han stått på vänstersidan av säkerhetsskäl. Nu tyckte inte stresspellarna i vänsterfilen att man skulle släppa in mig, trots att jag blinkade i god tid (så fort jag såg bilen som fått stopp) och försökte hitta en lucka. En svart Peugot bestämmer sig istället för att boxa in mig, för här skall jag fan inte tro att jag skall kunna byta fil inte. Jag börjar sänka farten och förbereder mig på att behöva stanna helt på motorvägen bakom S70n, men tack och lov lyckas inte Peugeot-idioten sänka farten tillräckligt för att blockera mig, så jag kan smita in bakom honom. Han får en lång svada med signalhornet och tre skarpa blink med helljuset. Låt gå för om han vill leka med sitt eget liv och okej om han vill utsätta mig för något. Men att han utsatte mannen som bytte däck för risken att bli överkörd gjorde mig vansinnig. Hade det varit en mindre vaken förare hade det kunnat bli en rejält otrevlig olycka. Hoppas att den saten är rejält stolt över sig själv...
Vad gäller sådana som ligger för tätt inpå (särskilt på 30- och 50-sträcktorna här i närområdet) så brukar jag helt enkelt sänka farten när någon ligger som ett dåligt klistermärke bakom. Av säkerhetsskäl. Ju lägre fart, dess kortare bromssträcka. Och kan inte idioten hålla ett avstånd så han hinner stanna vid 30 eller 50 så får jag anpassa hastigheten efter situationen. Merparten brukar fatta när jag låter hastigheten droppa 10 km/h och då ökar jag igen. Och ja, jag vet att det vore säkrare att höja hastigheten sett ur perspektivet kollision bakifrån, men det sitter en skylt som det står 30 och 50 på av en anledning, det är ganska tätbefolkade områden och jag vill helst, om jag slipper, inte köra över någon. På motorvägen har jag väl lagt på 10 km/h någon gång och kanske lite till, men jag kommer aldrig bryta mot 30-skylt.
Detta konto väntar på att avslutas, jag är vad man kan kalla före detta medlem. Därför är det ingen idé att försöka kontakta mig då jag inte läser vad som skrivs ändå.