- fre 07 aug 2015, 11:21
Ett rejält irritationsmoment är när man kör Tingstadstunneln i Göteborg och ser alla pappskallar och idioter som inte fattar vad heldragen linje betyder. Ja, min fil må gå betydligt fortare att köra i, men det betyder inte att du bara kan byta fil och gå över heldragen lite hursomhelst utan att ens använda blinkers och dessutom gå ut så att jag tvingas tvärbromsa eftersom din fil går 30-40 km/h långsammare än den jag åker i. Och nej, när jag markerar mitt missnöje med helljuset eller, om du varit nära att orsaka en olycka, signalhornet har du inte riktigt läge att bli förbannad och börja vifta med långfingrar eller tvärnita och försöka få mig att köra in i dig (varför gör man ens så?). Du skall istället vara fan så tacksam för att du gjorde denna manöver framför en vaken bilist så att du slapp krocka.
Och en sak till. Bara för att man slänger i blinkersen, om den nu är tillvald, så betyder det inte att man inte skall titta i backspegeln innan man byter fil. Blinkersspaken har inga magiska krafter i sig och att du bara drar i den och genast vrider på ratten gör inte att min bil mirakulöst försvinner. Det innebär återigen att jag får ställa mig på bromsen för din skull. Och då skall du återigen visa tacksamhet för att du slapp kollision, även om jag med ljus eller ljud påpekar att du har gjort bort dig rejält och är en satans, djävla fähund som inte kan köra bil.
Och så undrar jag, hur svårt skall det vara att planera sin körning lite? Om du hade lite koll och läste lite på skyltarna hade du inte behövt snedda över två filer och ta avfarten precis innan den tar slut. Då hade du legat i rätt fil från början.
Detta konto väntar på att avslutas, jag är vad man kan kalla före detta medlem. Därför är det ingen idé att försöka kontakta mig då jag inte läser vad som skrivs ändå.