...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
Denna blinkers som så ofta kommer på tal.
Den finns på alla bilar men används sparsamt. I synnerhet Audi och BMW där denna funktion verkar okänd.
Jag använder tutan oftare än vad dessa bilförare använder blinkers.
Det är nog för att vissa har svårt med bilkörning. Trodde förut att de människor som struntade i att blinka var för slappa, men vissa är nog för okunniga att köra en automatväxlad audi/bmw och blinka samtidigt. Något som vem som helst skulle se som piece of cake :D
Extra svårt i cirkulationsplatser för då måste man svänga samtidigt :-)-)
Ett rejält irritationsmoment är när man kör Tingstadstunneln i Göteborg och ser alla pappskallar och idioter som inte fattar vad heldragen linje betyder. Ja, min fil må gå betydligt fortare att köra i, men det betyder inte att du bara kan byta fil och gå över heldragen lite hursomhelst utan att ens använda blinkers och dessutom gå ut så att jag tvingas tvärbromsa eftersom din fil går 30-40 km/h långsammare än den jag åker i. Och nej, när jag markerar mitt missnöje med helljuset eller, om du varit nära att orsaka en olycka, signalhornet har du inte riktigt läge att bli förbannad och börja vifta med långfingrar eller tvärnita och försöka få mig att köra in i dig (varför gör man ens så?). Du skall istället vara fan så tacksam för att du gjorde denna manöver framför en vaken bilist så att du slapp krocka.

Och en sak till. Bara för att man slänger i blinkersen, om den nu är tillvald, så betyder det inte att man inte skall titta i backspegeln innan man byter fil. Blinkersspaken har inga magiska krafter i sig och att du bara drar i den och genast vrider på ratten gör inte att min bil mirakulöst försvinner. Det innebär återigen att jag får ställa mig på bromsen för din skull. Och då skall du återigen visa tacksamhet för att du slapp kollision, även om jag med ljus eller ljud påpekar att du har gjort bort dig rejält och är en satans, djävla fähund som inte kan köra bil.

Och så undrar jag, hur svårt skall det vara att planera sin körning lite? Om du hade lite koll och läste lite på skyltarna hade du inte behövt snedda över två filer och ta avfarten precis innan den tar slut. Då hade du legat i rätt fil från början.
av Flexor
Folk som som stannar helt på en påfart, speciellt de som tydligen kan gasa då de kört om mig precis innan...

Och på E4. Scenariot är följande: jag åker i höger körfält, en bit framför mig åker en lastbil i samma fält. Jag tittar i backspegeln och ser en som kommer i en så pass högre hastighet att den borde hinna köra om mig innan jag kommit ifatt lastbilen. Men neeeeeej, då blir de rädda och ska krypköra förbi mig,min Volvo kan ju vara en polisbil. Detta innebär att jag måste bromsa för lastbilen.
Så sedan ett par år väntar jag inte längre på att de ska "boxa" in mig bakom lastbilen utan jag byter fil och låter helt enkelt dem slita på sina bromsar.
Användarvisningsbild
av joel80
Det där är sjukt störande.. vissa verkar ta det en sport att boxa in andra... :(
Flexor skrev: Scenariot är följande: jag åker i höger körfält, en bit framför mig åker en lastbil i samma fält. Jag tittar i backspegeln och ser en som kommer i en så pass högre hastighet att den borde hinna köra om mig innan jag kommit ifatt lastbilen. Men neeeeeej, då blir de rädda och ska krypköra förbi mig,min Volvo kan ju vara en polisbil. Detta innebär att jag måste bromsa för lastbilen.
Det gör ju tyvärr dessutom det ännu mindre attraktivt att ligga i högerfilen. Hur många gånger har det inte hänt att man ligger bakom en lastbil i 90 och sedan har man en hel kö av omkörande bilar i vänsterfilen. Rent egoistiskt är det ju lika bra att placera sig i vänsterfilens kö från början, istället för att vara inlåst bakom lastbilen i högerfilen.
Användarvisningsbild
av joel80
Precis..
Jag har vid flertalet tillfällen i ganska tät trafik visat min vilja att snabbt gå tillbaka i högerfilen efter omkörningar, och sen blinkat ut för att få komma om nästa efter att kanske släppt förbi 1-2st bakom... får nästan alltid tränga mig ut om jag inte ska behöva bromsa in onrdentligt. Även fast jag sen flyttar mig snabbt igen för nästa som vill köra snabbare blir man inte utsläppt när man kommer ikapp nästa i högerfilen.
Det gör så att man börjar planera på ett annat sätt och att man inte vill gå in i högerfilen om man inte har lite längre sträcka. Det blir väldigt fel då det är väldigt jobbigt att ligga bakom någon som aldrig byter fil, och inte är lagligt heller. (Vilket det inte är att köra om någon som visar att den vill byta fil i god tid heller.)
av mattish
Micce1980 skrev:
V60D5AWDPolestar skrev:Rasslet från dubbdäck på sommaren.

Hehe WTF :roll:
Det har jag en lat jäkla hantverkare här hemma som kör förbi.. Blir galen varje gång jag hör det :P
mattish skrev:
Micce1980 skrev:
V60D5AWDPolestar skrev:Rasslet från dubbdäck på sommaren.

Hehe WTF :roll:
Det har jag en lat jäkla hantverkare här hemma som kör förbi.. Blir galen varje gång jag hör det :P
Trodde jag hörde dubbdäck igår, men nej då det vara "bara" helpunka vänster fram :???:
  • 1
  • 294
  • 295
  • 296
  • 297
  • 298
  • 553

Det var ju lite roligt att den här tråd[…]

Ny Kartuppdatering

Jag har bara sett ett sådant här fall. […]

Inte idag, men kanske imorgon, så ska det v&[…]

Har läst väldigt många tråda[…]