...

Moderator: Moderatorer

Hilmer skrev:Varför har folk så svårt för att använda farthållare!?? :evil:
Det kan man undra, det är ett underbart verktyg som jag använder så snart det blir möjligt. Använder det t.ex.. dagligen vid 3,5 mils pendling på allt från 40- till 90-sträckor. Men jag tror jag är en av få då folk verkar gilla "flexispeed" och köra i den hastighet som känns bra. :wink:
Inte irriterad men en aning skärrad snarare

Lyckades ej bädda in trots att jag gjorde som jag brukar, något som har ändrats på sista tiden?
Den där röda skåpbilen framfördes förmodligen någon form av hantverkare och där har du ju förklaringen. Betänk att den personen med största sannolikhet var en av de som att längst bak i klassrummet och vägde på stolen. Gissningsvis är denne även tatuerad, gillar Norrlands Guld, grillat, monstertruckar och snus samt åker till Thailand en gång om året. Han röstar dessutom på SD eftersom de serverar en enkel lösning på samtliga problem :D Och på tal om SD... mercedesföraren...ja, körsättet och det faktum att det var en rätt bedagad modell gör att... jag behåller mina fördomar för mig själv. Men det var nog ingen intellektuell person som körde den heller :roll:

Ja, ni gissar rätt, jag är en fördomsfull person. Men ofta har jag rätt :mrgreen:
llesrof: Nej nej helt fördomsfritt inlägg :wink: Mercaföraren hade vad jag minns keps bak o fram och "polare" med diverse stora och antagligen oäkta guldkedjor. Fick ju en del insyn i bilen eftersom den låg så nära så grillen skymdes av min baklucka :???: och hade en aning svårt att slappna av helt då. Men nu avgör ju inte utseendet bilkörningen,,, direkt :wink:

Stod och tankade på macken i korsningen där de kört mot rött, det tar ca 1 min så kommer de tillbaka till samma korsning för att köra tillbaka till där de kom ifrån, väl framme vid korsningen backar de och vänder tillbaka. Ca 30 sekunder senare tycker jag mig höra en larmsiren men hör inte så noga men då hör jag en motor rusa och någon som tutar och då kommer de i full färd igen för att köra tillbaka :shock: Tog en sväng där de kom ifrån och såg inget misstänkt och folk åt glass och godis därvid som om inget hänt men något höll de på med. Synd bara att polisen är så sega på att svara annars hade de kunnat få regnr och se om de var i närheten men gav upp efter några minuter då de antagligen var vid svenska gränsen då. Ansåg det inte vara riktigt 112 läge heller.

Hittade inget om någon händelse i lokalblaskan igår eller på polisens hemsida heller, kollade nyss igen men inget. Men där emot detta

"2015-07-31 00:20, Olovlig körning, Helsingborg i dag 07:38: 13-åring ute och körde bil med sin mamma i Helsingborg." ??:-/
llesrof: Nu ska vi se, med risk för att ge vatten på din kvarn. ;)
Jag är utbildad hantverkare som i både högstadiet och gymnasiet mycket riktigt satt längst bak i klassrummet och gungade på stolen. Får väl anse mig som ganska så tatuerad, gillar grillat och snusar.
Däremot är Norrlands guld långt ifrån förstahandsvalet, finns det inget annat på menyn så är jag inte den som är den men jag har nog aldrig någonsin köpt en burk frivilligt.
Monstertrucks känns lite som wrestling, säkert kul om man är på plats men annars bara ploj, så det går bort också.
I Thailand har jag aldrig varit och det finns inte ens på önskelistan, världen är lite större än Mini-Sverige. :D
Röstar på SD gör jag ej, senaste rösten fick Centern, gången innan det så fick Piratpartiet +1 från mig.

Notera dock att jag under några år pluggat upp mina gymnasiebetyg vilket nu gjort att jag förra året kom in på en skola för att plugga vidare till en "bättre plats här i livet" (läs: bättre betalt, bättre arbetsvillkor, bättre pensionsspar etc etc), jag kör en "miljöbil" och om jag får välja så blir nästa bil en Tesla.
Summa summarum: det kanske blir folk av dedär illbattingarna tillslut också! :lol: :lol:

(Jag köper dock dina förutfattade meningar, jag VET att en stor del av hantverkarskaran är exakt så som du tror.)
av Tette
Idag höll det på att smälla... Körde i en ganska stor rondell, skulle rakt fram så då ligger jag i ytterfilen. Har en grå Avensis på innerfilen som kommer från infarten före mig. Denna bil blinkar inte, har inte gjort minsta antydan till att vilja köra ut på samma utfart som mig så antar att den ska fortsätta. Jag blinkar och ska precis svänga ut i den 2 filiga vägen (jag i höger körfält så som sig bör) då avensisen går ut framför mig i höger körfält.
Får tvärnita för att inte det ska smälla och hoppas att de bakom mig har tillräckligt avstånd. Lägger mig bakom avensisen som nu håller en hastighet av ca 60 på 100 väg. Beslutar mig för att köra om i bilen sitter en kvinna i 40 års åldern och kramphåller ratten och ser allmänt obekväm ut.
Med detta sagt, använd blinkers i rondeller. Underlättar något enormt.
av Waizguy
Micce1980 skrev:Men jag tror jag är en av få då folk verkar gilla "flexispeed" och köra i den hastighet som känns bra. :wink:
Jag tror inte att vissa människor har den kunskapen om bilkörning som krävs för att hålla jämn fart med foten på pedalen :)
Samma människor är de som inte vet hur en blinkersspak fungerar. Men hey, alla kan inte vara bra på allt. Vissa ska nog hållas till cykel. :wink:
Farthållare är för övrigt faktisk väldigt behagligt på längre sträckor även om bränsleförbrukningen blir något sämre.

// Waiz
Användarvisningsbild
av joel80
Tette skrev:Idag höll det på att smälla... Körde i en ganska stor rondell, skulle rakt fram så då ligger jag i ytterfilen. Har en grå Avensis på innerfilen som kommer från infarten före mig. Denna bil blinkar inte, har inte gjort minsta antydan till att vilja köra ut på samma utfart som mig så antar att den ska fortsätta. Jag blinkar och ska precis svänga ut i den 2 filiga vägen (jag i höger körfält så som sig bör) då avensisen går ut framför mig i höger körfält.
Får tvärnita för att inte det ska smälla och hoppas att de bakom mig har tillräckligt avstånd. Lägger mig bakom avensisen som nu håller en hastighet av ca 60 på 100 väg. Beslutar mig för att köra om i bilen sitter en kvinna i 40 års åldern och kramphåller ratten och ser allmänt obekväm ut.
Med detta sagt, använd blinkers i rondeller. Underlättar något enormt.
Nu säger jag inte att det var så och jag håller med dig om att blinkers i cirkulationsplatser underlättar, men körde du ut i cirkulationsplatser när det kom en bil i vänster körfält bröt du mot väjningsplikten. Den gäller båda körfälten även om man bara ska in i det högra.
Det missar vissa också... ;)
av Waizguy
Man har väjningsplikt mot båda filerna vid inkörning i en cirkulationsplats, men vid filbyte i cirkulationsplatsen som ex. om vänsterfilen byter till högerfilen så har den i vänsterfilen väjningsplikt. 2-fel gör inte 1 rätt. :) Är det 2-filig cirkulationsplats med 2 filer ut ur cirkulationsplatsen så bör man hålla sig i sin fil, även om vissa rekommenderar att byta till höger, tycker dock det förstör flödet. Men cirkulationsplatserna ser ju olika ut, vissa har bara 1-fil ut även om det är 2-filigt i cirkulationsplatsen.
Brott mot väjningsplikten kostar 2000kr, även om jag inte tror att någon bötfällts för det i en cirkulationsplats än. :)
  • 1
  • 291
  • 292
  • 293
  • 294
  • 295
  • 553

Det kan vara lite krångligt att veta på[…]

Ja precis men om du besöker Volvo s&ar[…]

Byta a/c-kompressor själv?

Lite återkoppling om nån är intre[…]

Klippte röret Körde silver-lod vid banjo[…]