...

Moderator: Moderatorer

Ibland blir man inte förvånad. Vissa bilmodeller och dess förare utstrålar vissa saker, man vet liksom redan på förhand vad som kommer att hända.

Framför mig hade jag en omkring 10 år gammal BMW M3. Det var köbildning och det slog om från grönt till gult. Precis strax efter att det blivit rött köra BMW-föraren mot rött. Inom två sekunder kom nästa trafikbrott när han bytte fil utan att ge tecken. Två minuter senare, jag kom ikapp då det BMW:n sinkades av mycket trafik, kom det ytterligare ett filbyte och en sväng utan blinkers. Det hela toppades av att inte stanna vid övergångsställe där gångtrafikanter var på väg över. Fem trafikbrott inom två minuter. Inte illa jobbat.

Rätt behandling av sådana här retarderade bilister vore: "Ojdå, vi ser att du inte är kapabel att framföra ett motorfordon på allmän väg enligt gällande regler så därför måste vi tyvärr frånta dig ditt körkort och makulera det med omedelbar verkan. Vi hoppas att du har mognat och kan bli en bättre förare om... tja... säg fem år, så då kommer du att, om du vill, kunna börja övningsköra igen. Din bil kommer att beslagtas och säljas på auktion och pengarna vi får för den kommer oavkortat gå till trafikskadefonden. Ha en bra dag."

Så skulle det vara, utan pardon. Misstag i trafiken gör alla - nonchalans väljer man.
Användarvisningsbild
av erikn
MEN, missade fartkameran allt det där? Hur gick det till?
Apropå att stanna i rondeller, vilket var ämnet i tråden för en dryg vecka sedan 8) , så berättade min kollega att hon höll på att köra över två ben som stack ut från under en timmerbil som hade stannat mitt i rondellen. Inga varningssignaler. Bakom timmerbilen stod en långtradare som inte kom längre pga timmerbilen och det var ju tvärstopp från ett håll pga detta. Föraren av timmerbilen hade tydligen fått något problem med ekipaget som han var tvungen att fixa i rondellen. Men kanske gick det snabbare att börja med att jobba att fixa felet än att bara vänta på bärgare (som nog skulle haft svårt att komma fram).

Själv lyckades jag missa detta spektakel med 10 minuter. Men jag lurar på om det skulle ha varit OK att också stanna i rondellen för att ta ett foto i sådan situation... :D
di.se:s lista över vad som irriterar folk i trafiken

http://www.di.se/artiklar/2015/6/18/21- ... -vansinne/
av llesrof
2. Inte blinka vid filbyte
Muskelansträngningen för att fälla upp eller ned körriktningsvisaren är minimal. Att inte blinka är obegripligt, hänsynslöst och farligt - självklart också olagligt. Ändå ägnar sig horder av bilister åt oskicket. Nästan lika illa beter sig de (särskilt stockholmsbilister) som blinkar först när svängen eller filbytet påbörjats.
Det där med att ge tecken först när filbytet/svängen är påbörjad tror jag att jag vet vad det beror på och det är komfortblinkers. Ni vet... man duttar till spaken så blinkar det tre gånger. Det är precis lagom när man byter fil i en situation utan köer men tre blink räcker inte om man svänger i en korsning eller behöver tid på sig för att byta fil. Jag har denna funktion på min Skoda Superb och det är lätt att vänja sig lite för mycket vid den och se den som en ersättning för vanlig blinkers där man fäller ned hela spaken. En väntar in i det längsta med att ge tecken så att tre blink skall räcka. Det är helt fantastiskt hur lat en kan bli med en sådan här funktion. Jag insåg detta rätt tidigt men likväl infinner sig tanken titt som tätt och det känns lite lockande att vänta med att ge tecken och sedan bara dutta till på spaken lite nonchalant. Det finns naturligtvis tillfällen då tre blink är gott nog men det finns desto fler tillfällen då det inte är det.

Komfortblinkers är ingen ersättning till att ge tecken på normalt vis, för fan!!!
Användarvisningsbild
av joel80
En orsak som kan ha fått vissa Stockholmare att inte blinka i så god tid är den väldigt irriterande egenskapen många förare i Stockholm har att stänga igen de luckor som finns om dom ser att nån vill byta fil. Verkar få vissa att vänta med att blinka in i det sista så att inte den snett bakom ska "hinna" stänga igen. :(
Användarvisningsbild
av erikn
Micce1980 skrev:di.se:s lista över vad som irriterar folk i trafiken

Hur kan man bli irriterad av nr. 8? Det fick jag lära mig att göra och det finns ju en funktion för det som kallas för ljustuta. Signalera för omkörning.
erikn skrev:
Micce1980 skrev:di.se:s lista över vad som irriterar folk i trafiken

Hur kan man bli irriterad av nr. 8? Det fick jag lära mig att göra och det finns ju en funktion för det som kallas för ljustuta. Signalera för omkörning.
Ljustutar gärna när jag skall köra om, dock ej på typ motorväg :)

Ljustutar numera även på bilister som inte använder blinkers med :) Dock ej så att det stör andra trafikanter.
  • 1
  • 283
  • 284
  • 285
  • 286
  • 287
  • 553

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]