...

Moderator: Moderatorer

Nån frivillig i närheten av Gävle kan göra få komma förbi och hjälpa mig att installera en sån lösning! :D
Mm.. Och även om man kör utan borde man väl reagera om man kommer ikapp bilen man precis blev omkörd av.. för tredje gången.. Jag har kört bilar långa sträckor utan farthållare.. Och visst kan man plötsligt ligga 5-10km/h "fel" men man justerar det ju rätt fort och man kollar hur snabbt man kör innan man kör om... Och även om man börjar bli ikappåkt av nån man precis kört om.
Lite koll på annan trafik kan man väl begära?
Nja, i dagens trafik är detta nog för mycket begärt tyvärr...
Senast idag på E6an så kom det en bil som skjuten ur en kanon och körde om, jag låg på skyltade 120km/h enligt GPS.
För att ett par kilometer senare komma ikapp, påbörjade omkörning men blev istället plötsligt ifrån åkt...
Detta upprepade sig 5 gånger på 3,5mil, jag försökte bara köra om första gången, de andra gångerna blev jag bakom eftersom jag misstänkte vad som skulle hända... :???: :x
Hilmer: Jag gillar inte att använda farthållare, jag tycker jag förlorar kontrollen. Även att jag blir lite rastlös och av samma anledning där är jag lite tveksam till automat. Nu växlar man förstås inte något nämnvärt när man ligger i 120km/h på motorvägen så mycket är nog bara i mitt egna huvud.
Å andra sidan kan jag inte förstå hur svårt folk har för att hålla JÄMN hastighet UTAN farthållare. Det är inte rocket science direkt med att hålla fotjäveln still. :)
grillchips skrev:Hilmer: Jag gillar inte att använda farthållare, jag tycker jag förlorar kontrollen. Även att jag blir lite rastlös och av samma anledning där är jag lite tveksam till automat. Nu växlar man förstås inte något nämnvärt när man ligger i 120km/h på motorvägen så mycket är nog bara i mitt egna huvud.
Å andra sidan kan jag inte förstå hur svårt folk har för att hålla JÄMN hastighet UTAN farthållare. Det är inte rocket science direkt med att hålla fotjäveln still. :)
Jag anser det vara helt perfekt med farthållare, då vet man att man dels håller rätt hastighet och dels att man "håller hastigheten" och man kan koncentrera sig på övrig trafik istället för att stirra sig blind på mätaren.
Sen får man ju ändå vara så pass vaken att man kan kompensera både uppåt och nedåt vid behov i förhållande till övrig trafik!
Men det är nog något som kommit lite med åldern också... ;)

Att folk överlag har svårigheter att hålla hastigheten utan farthållare är nog tyvärr för att dom inte koncentrerar sig på bilkörningen...
Jag irriterar mig också lite på de som "jojjar" med sin hastighet, men inser att folk inte vill/vågar använda farthållare om det inte är på en helt biltom motorväg en tidig morgon i Juli... Att det går lite upp och ner beror också till viss del på ointresse, frågar du en sådan person så har denne ingen aning om detta. Dessutom tycker vederbörande att det i alla fall inte spelar någon roll...
Jag använder farthållare ofta och nu med radarbaserad så jojjar man ju med jojjo-förarna...

Jag håller med om mycket av det du har med i filmerna Joel, men så där ser svensk trafik ut idag och det kommer inte att bli bättre. Skall vi bara ge upp? Näe, kämpa på, men det är i rätt rejäl motvind. :oops:
Inga bakljus i dålig sikt är ett skit som folk borde förstå!
Rödljuskörning är ett ofog. Känner då och då att jag kört mot ordentligt gult, men lika förbannat är det en eller två bilar som hänger på och då får man mest vara glad att den som hänger på inte har blå cruising-lights på taket...

Grillchips, farthållare och automat... du kommer dit du också om några år, trust me! 8)
Hahah! Jag är inte EMOT farthållare och automat, jag har svårt att vänja mig bara. ;) Tycker ju om att växla och att hålla stabil hastighet är inga som helst bekymmer (utan att titta på hastighetsmätaren stup i kvarten!). Antar att farthållaren blir mer praktisk i nästa bil om den har radarfunktionerna också eftersom det är jojjandet jag har svårt för.

Men automat blir det definitivt på nästa bil, dock med paddlar! Det är ett krav! ;)
Jag har ledsnat på Stockholmstrafiken nu... :D
  • 1
  • 279
  • 280
  • 281
  • 282
  • 283
  • 356

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]