...

Moderator: Moderatorer

Variosboy skrev:klipp..... efterssom jag tycker om att vara övertydlig och när folk också är det så blinkar jag vänster i rondellen OM det kommer mötande som kan ha nytta av att veta att jag ska "korsa deras väg" så att säga!
Allt för att göra det så smidigt som möjligt för varandra när man är ute å åker!
Helt rätt inställning!!

Även om det inte krävs så blinka gärna för att tydligt visa vart ni ska i rondeller för att det underlättar avsevärt för oss som kör tunga långa fordon då vi kan planera vår körning i rondellen på ett bättre sätt! Tar ju lite tid att komma igång med 60ton!!

//David
av Vesslan
Tomas88 skrev:Folk som inte blinkar höger när de skall ut ur rondeller är mycket irriterande. De värsta är de som skall vänster, blinkar vänster i rondellen, och sedan fortsätter blinka vänster när de skall ut.
Jag blir förbannad varje gång. :x
Ojoj, jag håller med... Speciellt en händelse häromdagen..
En SL buss står å väntar mitt emot mig (avfart 2) i en stor rondell, jag ligger i innerfil (precis som man ska göra) för att svänga höger i den 3dje utfarten. När jag sedan fortsätter i rondellen (mellan avfart 2 och 3) blir bussföraren förbannad och slänger på helljus OCH gasar framåt så att jag får väja innåt igen.... detta för att jag inte körde "rakt igenom" eller använde blinkers för vänster! Något som man inte måste göra... dock började jag blinka höger direkt EFTER avfart 2...

PS. jag vet att jag igentligen för att vara övertydlig kunde blinkat vänster, men jag tycker bara det blir en massa blinkande om man ska blinka åt alla håll å kanter, istället för att bara blinka höger ut.

Sånt kan göra mig så inihelvete irriterad, folk som tror sig vara så bra på regler, men som igentligen inte har någon som helst koll.
av Vesslan
Nybbe_gefle skrev:
Variosboy skrev:klipp..... efterssom jag tycker om att vara övertydlig och när folk också är det så blinkar jag vänster i rondellen OM det kommer mötande som kan ha nytta av att veta att jag ska "korsa deras väg" så att säga!
Allt för att göra det så smidigt som möjligt för varandra när man är ute å åker!
Helt rätt inställning!!

Även om det inte krävs så blinka gärna för att tydligt visa vart ni ska i rondeller för att det underlättar avsevärt för oss som kör tunga långa fordon då vi kan planera vår körning i rondellen på ett bättre sätt! Tar ju lite tid att komma igång med 60ton!!

//David
Håller inte med dig, att lära alla att börja blinka åt vänster i en rondell tycker jag är att börja från fel håll!? Istället för att ALLA skall blinka höger vid utfärd, sköter alla detta rätt så blir det guld och gröna skogar??

Ge böter till dom jävlarna som inte kan rondell, Polis skall se detta precis lika allvarligt som vilket annat trafikbrott som helst. Rondeller är hur bra som helst OM alla kan lära sig att följa reglerna.

Att säga att alla skall blinka vänster och sedan höger tror jag skapar mer problem än nytta, då det blir ett extra moment att hålla reda på. Vad jag har sett i rondeller är det redan mycket för vissa att hålla reda på som det är.

Däremot gör det mig förbannad med alla päron som har tunga fordon BAKOM SIG i branta uppförsbackar, speciellt vintertid, men som inte har en tanke på att hjälpa dessa stackare upp utan ligger och puttrar i 30 på 70 väg eller stannar och tittar på något i vägkanten. Tänk, när det väl börjar lossna för 60 ton i en isbacke så går det snabbt utför...
av LarsBd
Variosboy skrev:DET VAR VAD VI FICK LÄRA OSS, men efterssom jag tycker om att vara övertydlig och när folk också är det så blinkar jag vänster i rondellen OM det kommer mötande som kan ha nytta av att veta att jag ska "korsa deras väg" så att säga!
Det är väl inte så ofta det kommer mötande i en rondell :roll:
av llesrof
Vesslan skrev:
Tomas88 skrev:Folk som inte blinkar höger när de skall ut ur rondeller är mycket irriterande. De värsta är de som skall vänster, blinkar vänster i rondellen, och sedan fortsätter blinka vänster när de skall ut.
Jag blir förbannad varje gång. :x
Ojoj, jag håller med... Speciellt en händelse häromdagen..
En SL buss står å väntar mitt emot mig (avfart 2) i en stor rondell, jag ligger i innerfil (precis som man ska göra) för att svänga höger i den 3dje utfarten. När jag sedan fortsätter i rondellen (mellan avfart 2 och 3) blir bussföraren förbannad och slänger på helljus OCH gasar framåt så att jag får väja innåt igen.... detta för att jag inte körde "rakt igenom" eller använde blinkers för vänster! Något som man inte måste göra... dock började jag blinka höger direkt EFTER avfart 2...

PS. jag vet att jag igentligen för att vara övertydlig kunde blinkat vänster, men jag tycker bara det blir en massa blinkande om man ska blinka åt alla håll å kanter, istället för att bara blinka höger ut.

Sånt kan göra mig så inihelvete irriterad, folk som tror sig vara så bra på regler, men som igentligen inte har någon som helst koll.
Problemet var nog inte blinkersen. Problemet vara tt det var en busschaufför. De är inte män med glatt humör. De är ofta väldigt... spciella. Jag märkte det när jag satt och jobbade bland en massa busschaufförer. På många av dem går inte hissen ända upp och det präglar även deras sätt att köra buss.
Får väl bidra med vad jag tycker också :)
Bristen på blinkers och folk som kör om och inte kan hålla sig i en fil utan skall ligga i båda
LarsBd skrev:
Variosboy skrev:DET VAR VAD VI FICK LÄRA OSS, men efterssom jag tycker om att vara övertydlig och när folk också är det så blinkar jag vänster i rondellen OM det kommer mötande som kan ha nytta av att veta att jag ska "korsa deras väg" så att säga!
Det är väl inte så ofta det kommer mötande i en rondell :roll:
Vill man missförstå saker här i världen så är ju inte det så svårt, så jag säger Var så god!!! :wink:
Apropå irritationsmomentet cirkulationsplats.
I dag sa en jobbarkompis som ska ta körkort att enl teoriboken numera ska man ge signal vid vänstersväng i cirkulationsplats
:shock:
Enl Transportstyrelsen o trafikverket ska man bara blinka vid utfart och filbyte.
Inte konstigt att alla gör olika.
Lazydogmic skrev:Apropå irritationsmomentet cirkulationsplats.
I dag sa en jobbarkompis som ska ta körkort att enl teoriboken numera ska man ge signal vid vänstersväng i cirkulationsplats
:shock:
Enl Transportstyrelsen o trafikverket ska man bara blinka vid utfart och filbyte.
Inte konstigt att alla gör olika.
Det är egentligen ingen stor sak. Det viktigaste är att det blinkas vid utfart och filbyte. Så länge en övertydlighet inte kan missförstås är det inget fel.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 552

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]