...

Moderator: Moderatorer

Jag har funderat på vad som kan vara bästa sättet att försöka meddela den bakom att jag tycker den ligger för nära.. Att trampa lite på bromsen verkar många ha starka känslor emot (även om det inte handlar om att bromsa utan bara blinka), och ibland gör det den bakom ännu mer aggressiv... att sakta in kan funka.. om man saktar in så pass mycket att den till höger nästan kör lika fort... eller fortare, så glider man in bakom den och släpper förbi. Då har i allafall den bakom inte tjänat på stressmanövern.
Men spolarvätskan är på nått vis ett sätt att göra något utan att det på nått vis skulle vara farligt. (Vilket att tända bromsljusen skulle kunna vara enligt vissa.. då den bakom kan "få panik" och tvärbromsa.. kanske man inte ska ligga så nära från början då.. men men..)

Har du nått förslag på hur man ska få bakomvarande att hålla avstånd? Ibland är det ju precis som du säger omedvetet.. (BMW och Audi-förare verkar vara mest omedvetna i trafiken gällande avstånd.. hmpf...)

Svara inte "flytta dig till höger". För det gör jag när jag kört om eller det är säkert att flytta sig till höger... jag menar när man blir ikappåkt av en stresspelle under pågående omkörning.
Dimljus är ju rätt så starka och lite bländande för en bil som ligger för nära bakom.

Vill man undvika konflikter är det nog enklast att själv öka hastigheten lite och gå in i högerfilen så fort som möjligt. Jag uppskattar själv när en bil i vänsterfilen som segdrar förbi en bil i högerfiler långsamt upptäcker mig i backspegeln och ökar sin omkörningshastighet.

Det är nog även det säkraste sättet även om man kanske kör lite över hastighetsgränsen då som du själv säger reagerar alla olika på diverse andra metoder (ljus, spolarvätska osv). Vissa blir allt mer aggressiva och jagar upp sig medans andra fattar vinken. Det är i min mening en större chansning att dom reagerar positivt på detta jämfört med att själv öka sin omkörningshastighet.

Inte för att jag själv alltid gör det, jag är inte guds bästa barn och kan definitivt bli förbannad och hålla jämn hastighet med bilen bredvid bara för att personen bakom är ett rötägg i trafiken. Men ur ett säkerhetsperspektiv tror jag det är den bästa lösningen. En av dessa dagar kanske man ställer sig på bromsen och skyller på en panikreaktion för en hare eller något så får idioten bakom stå för min nästa bil... Nej, riktigt så illa är jag inte. Men det lockar ibland när en jubelidiot i sin snikutrustade 3-serie vill fram först, till varje pris.
Haha.. Fin idé! Har du en fast monterad? Hur avfyrar du den? Batteridriven? (tror i o för sig inte det är så godkänt det heller..) ;)
TreVolvos skrev:Jag hade kameran lös i bilen, bara höll den bakåt och tryckte av :D
HAHAHA!! Ska alltid ha en bra kamera med mig! Kanske ett par slavblixtar uppmonterade på huvudstöden bak. :D
  • 1
  • 278
  • 279
  • 280
  • 281
  • 282
  • 356

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90