...

Moderator: Moderatorer

Jag tog mitt körkort 2011 (hej va tiden går!) och även då fick jag lära mig "miljötänket" vid start av bil, allt ska vara klart för färd såfort man vridit om nyckeln.
Kan ju inte påstå att det är något jag aktivt gör förutom bältet, resten kunde jag nog inte bry mig mindre om.
Däremot fick jag vid VARJE körning på körskolan utöva hela raddan med saker, glömde jag något så fick vi börja om. Jobbig tant det där, tur att jag fick byta lärare efter ett tag.
av BennyL
Just det där mer att backa in vid parkering är en ganska intressant grej... Studerade folks beteenden på parkeringen vid Lugnet i Falun nu under skid-VM och just när parkeringen skall tömmas så går allt så mycket smidigare för alla om folk kunde backa in i P-rutan istället och därmed kunde köra ut när det finns en lucka, istället för att då börja backa och strula och inte riktigt veta om man kommer ut i luckan eller det är för trångt...
När folk kommer till parkeringen är allt mycket lugnare och då är det bättre, säkrare och enklare att backa in...
My 5 cent
Rent generellt är det nog säkrare att backa in i parkeringsrutan, för att sedan med mycket bättre sikt kan köra ut. Även om folk generellt är försiktiga på parkeringsplatser så vet man ju hur bilar kan dyka upp från ingenstans när man skall backa ut. Det blir ju inte bättre heller med dagens karossdesign med minimala glasytor.
av PTV
BennyL skrev:Just det där mer att backa in vid parkering är en ganska intressant grej... Studerade folks beteenden på parkeringen vid Lugnet i Falun nu under skid-VM och just när parkeringen skall tömmas så går allt så mycket smidigare för alla om folk kunde backa in i P-rutan istället och därmed kunde köra ut när det finns en lucka, istället för att då börja backa och strula och inte riktigt veta om man kommer ut i luckan eller det är för trångt...
När folk kommer till parkeringen är allt mycket lugnare och då är det bättre, säkrare och enklare att backa in...
My 5 cent
Det där säger mycket om hur personer fungerar även utöver sin bilkörning.När man anländer till en parkeringsplats så kan man lätt se vilka som tänkte lite längre än näsan räckte och backade in för att lättare kunna ta sig från platsen än de som körde in och sköt problemet med att backa ut på framtiden. :D
Personligen tycker jag att det är lättare att backa in i en lucka, särskilt om den är trång.
Man har då speglarna till hjälp, jfrt med att köra in.
PTV skrev:
BennyL skrev:Just det där mer att backa in vid parkering är en ganska intressant grej... Studerade folks beteenden på parkeringen vid Lugnet i Falun nu under skid-VM och just när parkeringen skall tömmas så går allt så mycket smidigare för alla om folk kunde backa in i P-rutan istället och därmed kunde köra ut när det finns en lucka, istället för att då börja backa och strula och inte riktigt veta om man kommer ut i luckan eller det är för trångt...
My 5 cent
Det där säger mycket om hur personer fungerar även utöver sin bilkörning.När man anländer till en parkeringsplats så kan man lätt se vilka som tänkte lite längre än näsan räckte och backade in för att lättare kunna ta sig från platsen än de som körde in och sköt problemet med att backa ut på framtiden. :D
Nu har jag ingen statistik på hur många som inte backar in på parkeringarna men jag uppskattar det till kanske 80%. Minst. Jag tror inte att det säger ett skit om dem och hur de fungerar utöver sin bilkörning.
Senast redigerad av 1 llesrof, redigerad totalt 0 gånger.
En nackdel med att backa in är dock att det blir svårt att ta sig in i bakluckan om man ska lasta in något där och behöva stå och trängas mellan en annan bil eller annat hinder. Men vet man att man inte ska in i bakluckan då är det som sagt smidigare att backa in.
Jag skulle verkligen inte uppskatta det till 80%, men det spelar säkert roll var man bor osv.
Rör mig ofta i barntäta områden så där är det inte alls många som backar in, eftersom de ska hiva ut en barnvagn också.

Jag backar sällan in men vet jag med mig att jag inte behöver in i skuffen/är själv och det är två luckor mittemot varann så kör jag gärna rakt över för att då hamna med nosen ut.
av llesrof
bredbar skrev:En nackdel med att backa in är dock att det blir svårt att ta sig in i bakluckan om man ska lasta in något där och behöva stå och trängas mellan en annan bil eller annat hinder. Men vet man att man inte ska in i bakluckan då är det som sagt smidigare att backa in.
Inte för att jag vet vad jag skulle ha där inne att göra men att ta mig in i bakluckan är alltid ett problem för mig :mrgreen:
  • 1
  • 276
  • 277
  • 278
  • 279
  • 280
  • 553
Visa din semesterbil(d)

Skojsiga resor såhär års :) Bland[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

AC fungerade fortfarande i min bil också. Me[…]

ABS lampa lyser 740