rid54 skrev:Jag kan tänka mig att vara överens om att vi inte är överens här. Sen vet jag ju inte om det är nödvändigt att ta till så hårda formuleringar om oss övermänniskor som gillar att köra själva. Vore vi så dåliga som det antyds att vi är, fast vi inte fattar det, så skulle vi väl bara bortsållade vid det här laget....
Fast jag tycker att köra bil är det roligaste som finns!
Men det gäller ju att förstå meningen med systemen. De finns inte för att köra åt dig, utan att hjälpa till att förebygga vanliga olyckor. Det sker t.ex enoooormt många olyckor där fordon krockar bakifrån. Det genererar wiplash och massa följdproblem. Då ser jag inte det dåliga med ett system som gör att dessa olyckor i princip helt kan undvikas? Systemet griper in när det redan är försent för föraren att göra något åt det.
Jag har t.ex blivit räddad av det en gång när det var dåligt väder och mycket bilar på en tvåfilig 60-väg. Jag skulle byta till vänsterfilen och hade en stor bil framför mig i högerfilen, med ett par billängder emellan. Gott och väl det avståndet man bör hålla. Jag kikar i backspegeln och sen snabbt över axeln, BLIS-lampan lyser inte, men jag kollar ändå givetvis. När jag kollar snabbt över axeln så NITAR bilen framför mig för att någon bestämde sig för att svänga höger. Min XC60 varnade mig med ljud och röda lampor projicerade i rutan och den tvärbromsade, innan jag hann börja göra det själv.

-)