...

Moderator: Moderatorer

jimlindeborg skrev:Polisen... Måste dom ligga i 40 km/h på en 50 sträcka? :-(O)
Anser dom att omständigheterna är såna att det behövs så måste dom väl det. Dom kanske spanar efter något?
Det finns inget som hindrar dig att köra om om du inte håller med!
Användarvisningsbild
av Camel
jimlindeborg skrev:Polisen... Måste dom ligga i 40 km/h på en 50 sträcka? :-(O)
Det har hänt många gånger att polisen ligger 10 km/h under hastighetsgränsen även på landsvägar. Vid de tillfällena har jag oftast kört om när det är lämpligt. Enklaste sättet att lösa problemet. Men ibland ligger en kö med bilar bakom eftersom många tror det är förbjudet att köras om en polisbil. Då tar det lite längre tid att köra om. Och ibland blir det inte lönt att försöka. Och ibland går det inte. Men det är ju inte polisens fel. Det är de andra bilarna bakom som ligger i kö med för nära avstånd så att ingen bakomvarande kan köra om på ett säkert sätt. Men nu för tiden tycker jag problemet är mycket litet eftersom man inte ser polisen på vägarna i samma utsträckning som förr.
Användarvisningsbild
av joel80
Sen har man ju byggt bort mötesvägar i rätt stor utsträckning också, så oftast när man kommer ikapp en polis är det rent i vänster körfält.. Jobbigast är om polisen faktiskt kör exakt laglig hastighet och man kanske ville ligga 5-10 över. :D Då kan man inte köra om utan får snällt lägga sig i kön. (Pratar gps-hastighet.. Många gånger verkar polisen köra skyltad hastighet via hastighetsmätaren.. Och då han man ju lite marginal att sakta glida om. :) )
Har inte alla polisbilar kalibrerade mätare så de visar en mer exakt hastighet än en vanlig bil?
rid54 skrev:Jag kan tänka mig att vara överens om att vi inte är överens här. Sen vet jag ju inte om det är nödvändigt att ta till så hårda formuleringar om oss övermänniskor som gillar att köra själva. Vore vi så dåliga som det antyds att vi är, fast vi inte fattar det, så skulle vi väl bara bortsållade vid det här laget....

Fast jag tycker att köra bil är det roligaste som finns!

Men det gäller ju att förstå meningen med systemen. De finns inte för att köra åt dig, utan att hjälpa till att förebygga vanliga olyckor. Det sker t.ex enoooormt många olyckor där fordon krockar bakifrån. Det genererar wiplash och massa följdproblem. Då ser jag inte det dåliga med ett system som gör att dessa olyckor i princip helt kan undvikas? Systemet griper in när det redan är försent för föraren att göra något åt det.

Jag har t.ex blivit räddad av det en gång när det var dåligt väder och mycket bilar på en tvåfilig 60-väg. Jag skulle byta till vänsterfilen och hade en stor bil framför mig i högerfilen, med ett par billängder emellan. Gott och väl det avståndet man bör hålla. Jag kikar i backspegeln och sen snabbt över axeln, BLIS-lampan lyser inte, men jag kollar ändå givetvis. När jag kollar snabbt över axeln så NITAR bilen framför mig för att någon bestämde sig för att svänga höger. Min XC60 varnade mig med ljud och röda lampor projicerade i rutan och den tvärbromsade, innan jag hann börja göra det själv. :-)-)
Användarvisningsbild
av joel80
Micce1980 skrev:Har inte alla polisbilar kalibrerade mätare så de visar en mer exakt hastighet än en vanlig bil?
Vet inte.. Ska fråga grannen nästa gång jag träffar honom.. :) Dom har ju nån dator på sidan om som jag tror visar gps-hastighet. Där dom kan tajma en och spela in för att få medelvärde o så.. Fick se videosnutten på mig själv sist jag åkte dit för fortkörning för ett par år sen.
av Uninium
joel80 skrev:
Micce1980 skrev:Har inte alla polisbilar kalibrerade mätare så de visar en mer exakt hastighet än en vanlig bil?
Vet inte.. Ska fråga grannen nästa gång jag träffar honom.. :) Dom har ju nån dator på sidan om som jag tror visar gps-hastighet. Där dom kan tajma en och spela in för att få medelvärde o så.. Fick se videosnutten på mig själv sist jag åkte dit för fortkörning för ett par år sen.
Hoppas inte att han heter preben,han stoppade mig nämligen i början av januari och gav mig en fin bot Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Nää... hon är helikopterpilot.. och killen hennes som också är polis jobbar inte på trafiken. :)
Hej alla ägare av KORTA bilar!

När ni parkerar på stora parkeringar, kör inte ända in, man luras då tro att det är en ledig parkeringsficka.

Tack på förhand!
  • 1
  • 272
  • 273
  • 274
  • 275
  • 276
  • 553

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Tack skall ni ha! Tror precis som ni att bussninga[…]