- ons 18 feb 2015, 22:06
#950316
Det finns inga tekniska system som är 100% säkra. Men många system slår enkelt människan i tillförlitlighet med hästlängder. Men det går i många fall ändå påvisa att när ett tekniskt system trots allt inte fungerade så hade en människa gjort jobbet bättre. Men så kommer det alltid att låta.
rid54 skrev:Ett av problemen är att säkerhetssystemen i bilar inte är byggda som säkerhetssystem (typ inom kärnkraft eller järnväg). De är inte felfria, kanske inte ens felsäkra.Inga system är per definition helt säkra. Men alla säkerhetssystem måste ha en beräkningsbar tillförlitlighet som möjliggör ett ställningstagande om samhället kan acceptera risken. Kärnkraftverk är inte ensamma att ha denna filosofi. Det som skiljer just kärnkraften från många andra tekniska system är just att samhället inte accepterar annat än en mycket låg sannolikhet för en stor olycka eftersom en stor olycka medför enorma konsekvenser. Samma synsätt har man redan för de tekniska systemen i dagens bilar. Men risknivån är inte beräknad på samma på samma nivå. I takt med att biltillverkarnas innovationer införs ökar kraven från myndigheternas sida att de system som är vitala för bilens säkerhet ska ha en beräkningsbara tillförlitlighet. Utvecklingen går på detta område rasande fort. Det är mycket stor fokus på tillförlitligheten hos de nödvändiga elektroniska systemen för självkörande bilar. Rent tekniskt finns lösningar framme som innebär en mycket hög beräkningsbarhet av tillförlitligheten. Det håller på att utarbetas gemensamma standarder både för tekniken i sig och vilken nivå på riskerna som samhället accepterar. Och den risknivån kommer sannolikt att bli mycket lägre än de risker som dagens bilförare av kött och blod ställer till med.
rid54 skrev:Det är fullt acceptabelt, så länge man vet och anpassar sig efter det, men ett problem som jag misstänker (obs! inte säkert vet) kan komma dyka upp, är förare som låter sig invaggas av hjälpmedlens assistans och som sedan inte förmår anpassa sig efter en situation där de inte längre fungerar på rätt sätt. Hur blir det då med deras körning?När de tekniska systemens tillförlitlighet är validerbar och risknivån fastställd blir detta per definition inget problem. Det ingår i riskbedömningen. Inga system är 100% säkra. En konsekvens när det går snett kan vara att det går "käpprätt åt skogen". Här kommer inte självkörande bilar att skilja sig från andra tekniska system i samhället.
rid54 skrev:Hur blir ansvarsfördelningen när nåt händer?Jag har läst att detta diskuteras. Men jag vet inte hur långt man kommit i de juridiska diskussionerna. Men när tillförlitligheten i de tekniska systemen är validerade att vara långt högre än vad människan i dag uppnår kommer nog både myndigheter och försäkringsbolagen att vara mer villiga att tänka i samma termer som idag: så länge som inget uppsåt eller vårdslöshet föreligger gäller både försäkring och "ansvarfrihet". Men nyckeln är sannolikt att de tekniska systemens tillförlitlighet är både hög och validerbar. Och att återkoppling från verkligheten finns så att förbättringar av de tekniska systemen görs erfarenhetsmässigt. Precis som i fallet med både flyg och kärnkraft. Men risknivån som samhället kommer att acceptera för självkörnade bilar blir sannolikt högre än för kärnkraften men kanske i paritet med dagens tågtrafik. Nåt åt det hållet. Och det skulle innebära en enorm förbättring jämfört med idag.
rid54 skrev:Ska en person som tränats och kört upp i ett fordon med "extra allt" i fråga om aktiva säkerhetssystem få köra en bil som inte har dessa system?Jag har också funderat på detta problem. Så länge som de manuellt körda bilarna är kvar blir nog uppkörningen därefter. För de helt självkörande bilarna behövs ju i teoring inte något körkort alls. Men frågan är hur man gör under övergångstiden när både manuellt körda bilar finns i trafiken tillsammans med självkörande bilar. Mycket av säkerheten i självkörande bilar ligger i att de kommunicerar med varandra. Jag har inte sett någon som har ett klart svar på denna frågeställning. Men många är sysselsatta med frågeställningen och det är sannolikt stor fokus på detta. Men efter övergångstiden när alla de manuellt körda bilarna är borta är det inget problem.
Det finns inga tekniska system som är 100% säkra. Men många system slår enkelt människan i tillförlitlighet med hästlängder. Men det går i många fall ändå påvisa att när ett tekniskt system trots allt inte fungerade så hade en människa gjort jobbet bättre. Men så kommer det alltid att låta.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."