w45 skrev:Jag vill inte ha alla dessa mer eller mindre fantasifulla elektroniska sk hjälpmedel! Jag tycker om att tänka själv. "Camel" kanske tycker det är skönt att sitta och sova bakom ratten i den självkörande bilen?
Jag tillhör dem som verkligen kör bilen istället för att åka bil när jag sitter på förarplatsen. Och nej, jag är personligen inte särskilt positiv till självkörande bilar eftersom jag är intresserad av själva bilkörningen, inte bara transporten i sig. Men jag inser att det skulle innebära en mycket säkrare trafik när människan fråntas inflytandet att styra över trafikarbetet. Och framkomligheten för mig själv och andra skulle sannolikt öka när matematiska algoritmer styr trafikarbetet. Man skulle t.ex. slippa ologiskt beteende när köer ska sammanvävas och väglusar som allvarligt stör trafikrytmen genom att hålla omotiverat låg hastighet. Bara för att nämna något.
w45 skrev:Men varför bry sig, det går inte att stoppa utvecklingen som det ser ut, Volvo förefaller ha hur många fördummande/föslöande/idiotiska ideer som helst i säkerhetens heliga namn!
Det är först när man lärt sig mycket om något som är komplext, som man börjar förstå hur lite man egentligen kan. Det gäller i högsta grad även bilkörning i trafik.
Ett säkert tecken på hur lite någon kan om bilkörning i trafik är när man hör sägas att säkerhetssystem inte behövs. De som anser detta utgår från att man kan vara felfri i alla lägen. Det kan ingen vara. Ändå svarar alldeles för stor del folk i allmänhet att de kör bil bättre än genomsnittet när man gör undersökningar. Skrämmande. Och matematiskt mycket svårt att uppnå.
Jag har kört bil åtskilliga mil i drygt 30 år i olika länder och världsdelar. Jag tillhör inte de som kör långsammast och ordningsmakten skulle ha synpunkter på den hastighet som jag vanligen håller om de ertappar mig. Och det har de gjort vid några få tillfällen. Trots det är den enda "smällen" jag råkat ut för vid bilkörning i trafiken genom åren är ett påkört rådjur för många år sedan. Och vid det tillfället körde jag något under gällande hastighetsgräns.
Jag tror den enkla förklaringen till att jag trots allt klarat mig hyfsat genom åren, är att jag till en del insett min egen och andras otillräcklighet och kör därefter. Det innebär inte nödvändigtvis att det viktigaste är att slaviskt t.ex. hålla hastighetsgränsen. Det viktigaste är att inte köra för fort efter förhållandena, och att man verkligen kör bilen när man sitter på förarplatsen. Hela tiden. Oavsett stödjande säkerhetssystem eller inte. Och vid påkörningen av rådjuret är det bara att konstatera: jag var inte felfri eftersom jag körde för fort efter förhållandena. Det hjälpte inte att hastigheten understeg gällande hastighetsgräns. Det innebär ingen immunitet mot olyckor. Det gör inte säkerhetssystem heller. Men många gånger genom åren har jag på ett aktivt sätt lyckats avvärja några tillbud till olyckor genom att vara en vaken bilförare.
w45 skrev:Vem vågar säga emot och protestera?
Dumheter ska man protestera mot, jag håller med fullständigt. Mycket av de exempel du tar upp irriterar mig också. Men för den skull ska man inte avsäga sig det som är bra. Men även det som är bra kan göras på ett utvecklat sätt eller på ett invecklat sätt. Men den skillnaden hänger bara ihop med bilfabrikanternas ovilja att göra systemen öppna och parametrerbara för vem som helst.
w45 skrev:Jag har flera fordon från 70-och 80-talet och tänker hålla liv i dom så länge det går.Jag har även en nyare bil, en V50-04. Men det är en riktig skitbil på många vis.
Jag har också kört många mil i bilar från 70- och 80-talet. Och även bilar äldre än så. De hade inga datorer och den enda elektroniken som fanns satt i bilradion. På gott och ont. Inget jag längtar tillbaka till precis.
w45 skrev:När får föresten säkerhetsmaffian nog? Vill vi som tycker om att tänka själva verkligen ha det samhälle som lurar bakom hörnet? Jag är inte teknikfientlig, men jag börjar känna en viss oro över utvecklingen. Jag vill inte bli "curlad och helicopterperspektivövervakad av en storebror som vet bäst".
Beror på hur man definierar vilken säkerhet som maffian vill ha. Dagens trafiksäkerhetsarbete består i huvudsak av två grenar:
Gren 1 - Bilfabrikanterna som innovativt bidrar med både passiv och aktiv säkerhet i bilarna. Här har enorma framsteg gjorts som är en av de största orsakerna till förre omkomna i trafiken genom åren.
Gren 2 - Trafiksäkerhetsforskare som på senare tid smittat ner sin tidigare rena lära om trafiksäkerhet till att införa gröna dimensioner som när de implementeras orsakar mer trafikdöd för oskyddade trafikanter och mer miljöpåverkan från vägtrafiken genom beslut som gör att trafikarbetet inte utförs på ett optimalt sätt för miljön. Detta irriterar mig mycket. Rena maffiafasonerna. Och odemokratiskt eftersom många av "gröna" åtgärderna är oprövade och beslutas över medborgarnas huvuden.