...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Det är ganska vanligt. backljus på ena sidan, dimbakljus på andra. Har varit så många år.
Användarvisningsbild
av vetten
Men det är ju total idioti eller snålhet från tillverkarna att bara ha ett backljus, har irriterat mej på det i flera år och ofta är ju backljuset snålt tilltaget med svag lampa och dum placering.
De får väl utveckla lyktor med plats för både 2x backljus och 1x dimljus. Det har jag och funkar alldeles utmärkt. Funkar ju uppenbarligen med ett backljus också men svårt att komma ifrån att det ser snålt ut.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Anledningen till att det bara är ett backljus är ju för att spara plats, backljus på ena sidan och dimbakljus på andra är ju en vettig lösning på dagens ofta mindre lampor.
Personligen tycker jag det är bra, hellre så än att dubbla backljus ska plocka utrymme från bakljus och blinkers.
Användarvisningsbild
av Camel
grillchips skrev:Nya bilar med bara ETT backljus. /.../ Känns som en dum grej det där.
Ja, det är snålt. Och dumt. Dvs. dumsnålt. :mrgreen:

Backljus som lyser upp ordentligt så man ser när man backar är det inte många bilar som har. T.ex. har ju V70II ju dubbla backljus men de lyser inte bra. Att vissa bilar dessutom bara har en lykta är obegripligt. Givetvis ska bilar ha dubbla backljus, som dessutom lyser upp tillräckligt.

Men belysning är inte högt prioriterat på dagens bilar. Det gäller i högsta grad även strålkastare. Många bilar har miserabelt dåligt halvljus och/eller helljus. Men vissa bilar har bra strålkastare. Men ofta måste man då beställa dessa som extra utrustning. Vad blir nästa steg? Bättre säkerhetsbälten som extrautrustning? Enligt min uppfattning ska säkerhetsrelaterad utrustning ingå i basutförandet på alla bilar. Det borde inte vara tillåtet att sälja bilar med sämre säkerhetsutrustning (ESP, Ljus, Autobroms, etc) än vad "state of the art" innebär.
av w45
Tänk att jag tycker precis tvärtom! Jag vill inte ha alla dessa mer eller mindre fantasifulla elektroniska sk hjälpmedel! Jag tycker om att tänka själv. "Camel" kanske tycker det är skönt att sitta och sova bakom ratten i den självkörande bilen? Men varför bry sig, det går inte att stoppa utvecklingen som det ser ut, Volvo förefaller ha hur många fördummande/föslöande/idiotiska ideer som helst i säkerhetens heliga namn! Vem vågar säga emot och protestera? Tänk så skönt det är att inte behöva sätta på vindrutetorkarna när det behövs, eller att inte behöva fundera om det går olagligt fort, det kommer snart automatisk hastighetsanpassning.Eller veva på en fönsterhissvev, eller slippa bromsa om det kommer någonting i vägen, eller att aldrig någonsin behöva/ kunna häva en sladd, eller att inte se någonting i döda vinkeln, vänster och höger främre stolpe tar bort en stor del av siktfältet så att det kan döljas en mc eller cyklist eller gångare, men det är tydligen på gång kameror för det också! Eller att inte kunna se vad som finns bakom, (det finns ju backkamera!!! Det är föresten enda möjligheten att se någonting bakåt eftersom de som ritar dagens fordon bara tänker på att det skall se fräckt ut, personligen tycker jag det är fult med dessa underliga små bakrutor!)
Jag har flera fordon från 70-och 80-talet och tänker hålla liv i dom så länge det går.Jag har även en nyare bil, en V50-04. Men det är en riktig skitbil på många vis. Bara en sådan detalj som att strålkastarspolningen aktiveras var fjärde gång jag spolar???? Mitt på dagen! Jag har försökt koppla bort idiotin men hittar ingen säkring! Tänk att ha en extra spak för strålkastarspolning att användas vid behov. Eller att bakre torkaren startar (om främre är på) när jag lägger i backen!!!!? Eller att bältesvarnaren illtjuter om det står en kasse i en för övrigt tom högerstol. Nog så, även om jag skulle kunna skriva om massor av saker och beteenden som irriterar. När får föresten säkerhetsmaffian nog? Vill vi som tycker om att tänka själva verkligen ha det samhälle som lurar bakom hörnet? Jag är inte teknikfientlig, men jag börjar känna en viss oro över utvecklingen. Jag vill inte bli "curlad och helicopterperspektivövervakad av en storebror som vet bäst".
Användarvisningsbild
av SvenB
w45 skrev: Jag är inte teknikfientlig, men jag börjar känna en viss oro över utvecklingen.
Hur ska man då tyda ditt långa inlägg som sågar det mesta som hänt de senaste 25-30 åren?
  • 1
  • 269
  • 270
  • 271
  • 272
  • 273
  • 553
Kopplingspedal knarrar

Tack, ok - det låter dyrt, särkilt om m[…]

För litiumbatterier gäller Arrhenius ek[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]