...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Bara en parentes :mrgreen: DDD Är du "Snut" :mrgreen: Ja :mrgreen: med tanke på din Avatar

Nej inget ont i det. Yrket är ju valfritt :-)-)

Men bara kul att veta ??:-/
*pettson* skrev: Handen på hjärtat, hur många har köpt en bil med ABS där säljaren verkligen påpekat att ABS är till för att du ska kunna STYRA medans du bromsar? Det är INTE ett bromshjälpmedel i första hand utan ett styrhjälpmedel när du ändå petar på bromspedalen. Nej.. troligen sa han som en del andra en snabblektion i att bilen är utrustad med ABS det gör att du nu kan stå på och bromsa varsomhelst hursomhelst och alltid vara säker, att bromsarna alltid nyper optimalt helt enkelt. Att ABS är till för att skapa nån form av säker körglädje. Samma måste då gälla övriga system baserade på ABS systemet eller hur?
Bilförsäljaren sa ingenting om ABS-bromsarna när jag köpte bilen. ABS har funnits så länge nu att man bör nog betrakta dem som standard på moderna bilar, precis som ratt och pedaler. Men visst, det finns kanske en tendens till att vissa kör fortare när de har allsköns säkerhetsutrustning. Summan av riskerna blir då konstant, ja, om man nu inte utgör en större risk för medtrafikanterna. Då ökar istället risken.
*pettson* skrev: Åter till ett par av dessa mysiga figurer nu.. Jag med flera såg några såna där bilar med övertro dra bort i fjärran, dom passerade ledarbilen med glans. Och bara 500 meter längre bort lade första bilen sej bekvämt på sidan i krondiket.. Och nån kilometer längre fram så såg jag en vacker balett med bakljus/bromsljus/ framljus innan vajerräcket tog hand om den för inbromsning. Totalt såg jag 7 såna olyckor på en sträcka av 5 mil. Och återigen.. det är inget att irritera sej på egentligen . Det bevisades där att naturen sorterar ut såna alldeles själv.. :lol:
Påfallande ofta kommer de dock undan och därmed förmår de inte koppla handling till konsekvens.
Finns inte så där jättemycket jag stör mig på i trafiken, men en sak är folk som inte LÄRT sig köra i rondell/cirkulationsplats eller använda blinker OAVSETT vad dom ska göra.
cybermunk skrev:Finns inte så där jättemycket jag stör mig på i trafiken, men en sak är folk som inte LÄRT sig köra i rondell/cirkulationsplats eller använda blinker OAVSETT vad dom ska göra.
Problemet med att lära sig köra i rondeller är att det finns olika skolor. Jag har lärt mig en sak, någon annan har lärt sig något annat. Detta är vad jag fått lära mig i körskolan: http://trafikvett.llesrof.se/#post7
Ja precis, reglerna har nog ändrats lite någon gång.

Det finns inget krav på att man ska ge tecken när man ska in i CP, men i små CP kan det underlätta för andra om man gör det ändå. När man ska ut ur CP måste man ge tecken åt höger.
Jag fick lära mig att bara blinka höger när jag ska ut. Men när kortet väl var bärgat så har jag tagit efter llesrof's metod. Det blir faktiskt mycket tydligare om man blinkar vänster när man ska åt vänster. Givet då att man fäller över och blinkar höger när man ska ut.
Just detta med rondeller är rätt kul...
Rätt lustigt att dom ändrar "reglerna" eller kanske rättare sagt rekommendationerna för hur man "ska göra" ...

Jag tog mitt kk -86 , då fick jag lära mej att , om jag skulle direkt höger, blinka höger när jag kör in i rondellen.

Om jag ska rakt fram, inte blinka alls.

Om jag ska till vä ( tre kvarts varv) så ska börja blinka hö när jag kommit förbi utfarten för rakt fram.

Inte nåt vänsterblink alls alltså, då man enligt min körlärare "normalt kör vänstervarv i rondeller" !!.
Jag tog kortet -99 och det man sa då var att man skulle betrakta en rondell som en rund enkelriktad gata.
Man blinkar inte när man kör rakt på en gata, och således skulle man inte blinka fören man ska avvika från "gatan".
Alltså, man blinkar när man ska ut ur rondellen, annars inte..

DET VAR VAD VI FICK LÄRA OSS, men efterssom jag tycker om att vara övertydlig och när folk också är det så blinkar jag vänster i rondellen OM det kommer mötande som kan ha nytta av att veta att jag ska "korsa deras väg" så att säga!
Allt för att göra det så smidigt som möjligt för varandra när man är ute å åker!
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 552

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]